نشست خبری دایره‌المعارف رسانه‌های حضوری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۱۵:۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۹۲۵۹۰
نشست خبری دایره‌المعارف رسانه‌های  حضوری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد
نشست خبری دایرة المعارف رسانه های حضوری ایران با حضور استاد مطهری نژاد، دکتر ایله ای و دکتر منوچهری پیرامون معرفی فعالیت های مرکز همایش های ایران و پایگاه خبری مها نیوز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، در این نشست خبری استاد مطهری نژاد به ذکر نیا­زهای حوزه روابط عمومی و کاستی­های رسانه­ های حضوری پرداختند، ایشان فعالیت­های مرکز همایش­ های ایران را گامی نوین در عرصه ارتباطات خواندند و افزودند قرن بیست و یکم، قرن فعالیت­ های اطلاع مدار است.

وی رسانه­ های حضوری را نیز جزء فعالیت­ های اطلاع مدار دانستند که نیازمند اطلاع شناسی، اطلاع یابی و اطلاع رسانی در همه ی حوزه صنعت برگزاری رسانه­ های حضوری و مدیریت رویدادها می باشد. آسیب و خلا اصلی عدم وجود اطلاعات لازم، راه دستیابی به این اطلاعات و مرجع اطلاع رسان درباره نحوه و ملزومات برگزاری یک رسانه حضوری است.

وی همچنین باذکر مثالی از قرآن کریم درباره فراخوانی انسان ها به استاندارد عدم تعریف و رعایت یک استاندارد جامع و فراگیر را از دیگر آسیب­ های این حوزه برشمردند.

سپس دکتر احمد یحیایی ایله ای، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات گفت اگر نشست خبری امروز را به عنوان یک همایش نگاه کنیم، مجموعه ای از چالش ها، مشکلات ضعف ها و قوت ها را میتوانیم در آن ببینیم ایشان افزود اگر بخواهیم یک آسیب شناسی در مورد رسانه های حضوری داشته باشیم باید بگوییم اولین آسیب این رسانه ها دقیقا استانداردها و دستورالعمل ها و چک لیست هایی است که ما در حال حاضر برای آن ها خیلی کم و نادر داریم. از سال 79 فعالان این حوزه بدنبال دستیابی به منابع علمی برای برگزاری این رسانه ها بودند. اما حداقل در حوزه علمی و مکتوب، مطالب زیادی در اختیار نبود این موضوع در مورد بحث تشریفات صادق نیست، به عنوان مثال: 50 سال است که ما دارای هتل 5 ستاره هستیم.

وی ادامه داد: این نشان دهنده این است که در گذشته، بخش تشریفات دارای اهمیت بالایی در کشور ما بوده است و در وزارت امور خارجه دارای اداره کل تشریفات بوده ایم اما مطالب علمی خیلی کمی در این زمینه موجود بوده است. مشکل استاندارد نبودن همایش ها مانند استاندارد نبودن سایر بخش ها در کشور است. مسئله استاندارد نبودن بر می گردد به نوع مدیریت این رویدادها که توسط مدیرانی آموزش ندیده و غیر متخصص در این حوزه صورت می گیرد.

ایله ای در مورد اهمیت رسانه های حضوری گفت: در رسانه های حضوری به دلیل ارتباط چهره به چهره، ما احساسات و معنا را منتقل می کنیم، چیزی فراتر از اطلاعات. اگر قرار بود فقط اطلاعات را منتقل کنیم، مقابل تلویزیون می نشستیم، پشت کامپیوتر قرار می گرفتیم، تلفن همراه خود را چک می کردیم و اطلاعات را منتقل می گشت. آنچه که ما و دیگران را در ارتباطات چهره به چهره دچار چالش می کند، عدم توانایی انتقال احساسات و مدیریت آن است. پس اولین چالش ما استاندارد است، دوم مدیریت و سومین موردی که به شدت رسانه های حضوری را تحت تاثیر منفی قرار می دهد، تجاری شدن آن ها است.

در ادامه دکتر کیا منوچهری مدیر مرکز همایش‌های ایران برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه با واژه رسانه‌های حضوری توضیحاتی در مورد آن ارائه دادند. وی همچنین اشاره داشت، مرکز همایش‌های ایران، مها با درک خلأ موجود در امر استاندارها در حوزه رسانه‌های حضوری تمامی بخش‌های مرتبط، اقدام به استانداردسازی و تدوین کتاب دایره المعارف رسانه‌های حضوری (کتاب جامع همایش‌ها و تشریفات) نموده است.

بنا به گفته کیا منوچهری مدیر مرکز همایش‌ها، دائره‌المعارف رسانه‌های حضوری در دو بخش ارائه خواهد شد. بخش اول شامل تعاریف و استانداردهای این حوزه می‌باشد که توسط اساتید و پژوهشگران تدوین‌شده است. بخش دوم شامل معرفی و پایش صنایع و اصناف فعال در حوزه رسانه‌های حضوری است که بر اساس استاندارد تدوین‌شده در بخش اول صورت می‌پذیرد. اهمیت این جریان از دو منظر قابل‌بحث و بررسی است. ابتدا ازنظر عدم نظارت و سازمان‌یافته بودن مجریان و عوامل برگزاری این حوزه که موجب کاهش کیفیت رسانه‌های حضوری و درنتیجه تأثیرگذاری پایین این رسانه‌ها شده است همچنین هزینه‌های گزاف و گردش مالی زیاد که در این حوزه وجود دارد.

منوچهری در پایان عنوان کرد: مرکز همایش‌های ایران در اولین گام برای ارائه خدمات، رفع نیازهای ذکرشده، آگاهی بخشی و ارتقا اطلاعات علمی جامعه ارتباطات ایران، تدوین اولین دایره المعارف رسانه‌های حضوری (کتاب جامع همایش‌ها و تشریفات) را در دستور کار خود دارد. از مزایا و ویژگی‌های دایره المعارف رسانه‌های حضوری می‌توان به آشنایی با انواع رسانه‌های حضوری و چگونگی اجرای آن‌ها، آموزش گام‌به‌گام برنامه‌ریزی و انجام کار به‌صورت پروژه محور، مدیریت صحیح زمان و هزینه برای انتخاب عوامل اجرا، دسترسی منظم و کامل به لیست سالن‌ها، کیترینگ ها، مجریان و کلیه‌ی صنایع و صنوف مرتبط، ایجاد فرصتی برابر برای معرفی اصناف فعال و برتر در این حوزه، ایجاد اشتغال در صنعت رسانه‌های حضوری، ایجاد امکان آموزش‌های گام‌به‌گام تخصصی و علمی در حوزه رسانه‌های حضوری و رتبه‌بندی بر اساس نظر استفاده‌کنندگان و کارشناسان مجرب، اشاره کرد.

منوچهری در پاسخ به سؤالی درباره تعریف رسانه‌های حضوری عنوان داشت: "رسانه‌های حضوری، رسانه‌هایی هستند که در چرخه انتقال پیام، بازخورد را زودتر از سایر رسانه‌ها دریافت می‌کنند و ارتباط دوسویه را با مخاطب برقرار می‌نمایند. رسانه‌های حضوری به دلیل قدرت انتقال پیام، سایر رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و... را در اختیار می‌گیرند. رویدادهایی همانند کنگره، سمینار، جشنواره، نمایشگاه، همایش، مجمع عمومی کنسرت و گرد هم‌آیی‌ها، ازاین‌دست رسانه‌ها به شمار می‌روند. "

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز