قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

۸۰درصد ترک کنندگان دوباره به مصرف موادمخدر روی می‌آورند/ آلودگی داروی ترک اعتیاد عطاری‌ها به مخدر شیشه

۱۳۹۴/۰۳/۲۷ - ۱۷:۰۱:۳۲
کد خبر: ۲۹۳۱۶۷
۸۰درصد ترک کنندگان دوباره به مصرف موادمخدر روی می‌آورند/ آلودگی داروی ترک اعتیاد عطاری‌ها به مخدر شیشه
علیرضا جزینی با بیان اینکه گرفتن داروی ترک اعتیاد ازعطاری‌ها اکیدا ممنوع است گفت:‌ طبق آزمایشاتی که بر روی داروهای ترک اعتیاد موجود در عطاری‌ها انجام گرفته، مشخص شده که این داروها به ماده مخدر شیشه آلوده هستند.

به گزارش گروه آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا، علیرضا جزینی با بیان اینکه معتادان به دو دسته تقسیم می‌شوند اظهار کرد: اولین دسته از معتادین دارای کارت گواهی درمان هستند که طبق قانون بیمار محسوب می‌شوند و دومین دسته، کارتن خواب بوده و معتاد متجاهر است.
وی با بیان اینکه مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب طبق قانون ماده 16 باید نسبت به نگهداری و درمان معتادان متجاهر اقدام کنند، افزود: سال گذشته 20 هزار نفر از این افراد را ساماندهی کردیم اما وجود افراد کارتن خواب در شهر تهران بیش از سایر کلان‌ شهرهاست و طبق آمار نزدیک به 15 هزار کارتن خواب در پایتخت وجود دارد.
قائم مقام دبیرکل ستاد با اشاره به نیاز به ایجاد فضاهای مناسب برای درمان افراد معتاد گفت: طی جلسه‌ای که سال گذشته با شهردار تهران، وزیر کشور و سایر مسئولین داشتیم، قرار شد ظرفیت 6800 نفری برای اسکان و جمع‌آوری معتادین از سطح شهر به این کار اختصاص داده شود.
جزینی با بیان اینکه اگر فضاهای مناسب وجود داشته باشد نیروی انتظامی در زمان کوتاه اقدام به جمع آوری افراد متجاهر خواهد کرد گفت: در کنار جمع‌آوری این افراد در کمپ‌ها باید آموزش و اشتغال‌زایی هم به آنها صورت بگیرد. چرا که نزدیک به 80 درصد از مصرف‌کنندگان موادمخدر در کشور دوباره به مصرف موادمخدر روی می‌آورند که برای پیشگیری از این کار اشتغال و حرفه آموزی آنان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: سال گذشته 43 هزار مصرف‌کننده را حرفه‌آموزی کردیم و دو هزار و 25 نفر از افرادی که در کمپ‌ها بودند به اشتغالزایی مشغول شدند. در عین حال 60 درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند صاحب حرفه هستند و برای افراد باقیمانده حدود 15 رشته فنی تعریف کرده‌ایم که در آنها مشغول حرفه‌آموزی شوند.
این مقام مسئول در ستاد بیان داشت: همچنین براساس مصوبه دولت، پنج درصد از اعتبار اشتغالزایی باید به این حوزه اختصاص یابد که امیدواریم با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط این امکان فراهم شود.
جزینی در ادامه درباره دستگیری خرده‌فروشان، گفت: بر اساس قانون، جرائمی برای این افراد تعریف شده است البته همه خرده‌فروشان راهی زندان نمی شوند. به عنوان نمونه حمل 50 گرم تریاک مشمول مجازات زندان نمی‌شود ولی فرد محکوم به پرداخت جریمه و تحمل شلاق می‌شود.
وی اضافه کرد: ما با تعامل دستگاه‌های ذیربط تلاش کردیم که محل نگهداری خرده‌فروشان و زندانیان جرایم موادمخدر از دیگز زندانیان جداسازی شود و قرار است 38 هزار نفر از این افراد جدا شوند. اولویت ما نگهداری خرده‌فروشان در زندان فشاپویه تهران است و امیدواریم این محل تا پانزده روز آینده آماده شود. همچنین در حال آماده‌سازی هفت مرکز دیگر در سطح کشور هستیم که نیازمند تکمیل اعتبارات هستیم.
قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: سال گذشته 300 واحد از آشپز‌خانه‌های تولید شیشه شناسایی و منهدم شد که از آنها 4 هزار کیلوگرم مواد مخدر صنعتی کشف شد که باید این اقدامات مقابله‌ای به نسبت گذشته بیشتر شود. از مردم می‌خواهم در رابطه با اطلاعاتی که دارند با پلیس و وزارت اطلاعات همکاری کنند.
جزینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها چیست، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره نسبت به فروش قرص‌ها یا داروهای ترک اعتیاد توسط عطاری‌ها هشدار داده است، چرا که طبق آزمایش‌های انجام شده، این داروها به ماده مخدر شیشه آلوده هستند، گرفتن داروی ترک اعتیاد از عطاری‌ها ممنوع است و مردم چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارند به پلیس گزارش دهند،‌ که قطعا پلیس امکان عمومی برخورد خواهد کرد.
وی ادامه داد: افراد برای درمان خود باید به مراکز مجاز درمان اعتیاد توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت اداره می‌شوند، ‌مراجعه کنند. آدرس این مراکز هم از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد به نشانی www.dchq.ir قابل مشاهده است و هم اینکه سامانه ملی مشاوره اعتیاد به شماره 09628 پاسخگوی این موضوع است. در سال گذشته نیز 1430 کمپ ترک اعتیاد در مسیر ساماندهی ‏قرار گرفت یا پلمپ شدند. ‏
وی تصریح کرد: سال گذشته 400 هزار نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد تماس داشتند که این رقم 75 درصد افزایش داشته است. 83 تماس گیرندگان زنان نیز بوده‌‌اند که نگران فرزندانشان بودند، عمده سوالات هم در خصوص شیشه و نشانه‌های مصرف آن بوده است.
به گفته جزینی جمع‌آوری معتادان کنار خیابان‌ها و اتوبان‌ها نیاز به یک فرایند دارد که اذن قاضی، آمادگی نیروی انتظامی و مجوز از سوی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت جهت نگهداری در مراکز را می‌طلبد. در عین حال می‌دانیم که مردم فضای آرام می‌خواهند،‌ چرا که آرامش حق مردم است و نه تنها در اتوبان‌ها بلکه در مکان‌های دیگر هم باید نسبت به جمع‌آوری معتادان اقدام شود و این کار مستلزم تامین فضای بیشتری است که تاکنون فضا برای جمع‌آوری و نگهداری ظرفیت 2 هزار و 500 نفر ایجاد شده و تلاش داریم تا پایان نیمه دوم سال آن ظرفیت 6 هزار و 800 نفری نیز تکمیل شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه 24 سازمان و وزارتخانه عضو اصلی یا مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر است، اظهار داشت: انجام وظایف هر یک از این سازمان‌ها نیازمند پیگیری مجزا است که در جلسه هفته آینده‌ی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گزارشی نسبت به ارائه برنامه‌هایی به منظور افزایش جلب و همکاری آنها اقدام خواهیم کرد.
جزینی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر پیچیده و چند وجهی است لذا فکر همه جانبه و تعاملی می‌خواهد، بنابراین همه از مسئولین گرفته تا مردم باید نسبت به فروش مواد مخدر و مقابله با آن دغدغه داشته باشند. 75 درصد کشفیات ما در مرزها صورت می‌گیرد که این کافی نیست، ورود مواد به شهرها هم مهم است که باید با آن مقابله جدی تر شود.البته اقدامات خوبی هم صورت گرفته از ابتدای سال‌جاری تاکنون نزدیک به 150 تن مواد مخدر کشف شده که به نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به استقبال مردم از خدمات الکترونیکی و پرتال ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: سال گذشته 9 میلیون نفر با سایت ستاد در ارتباط بودند که این آمار بیش از 100 درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن، نظام پیشنهادها را در سایت ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دادیم که مردم اطلاعات و نظراتشان با ما در میان می‌گذارند که این کار منجر به کشفیات مهمی شده است. به نظر بنده این حرکت خوبی است که در فضای مجازی نیز اثربخش باشیم.
قائم مقام دبیرکل ستاد با اشاره به فروش برخی سایت‌های اینترنتی که اقدام به فروش داروهای غیز مجاز می کنند، گفت: تاکنون 150 سایت با همکاری پلیس فتا شناسایی و با آنان برخورد شده است که این برخورد به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
جزینی درباره افزایش گرایش تحصیل‌کردگان به موادمخدر هشدار داد و افزود: از سال گذشته موضوع استفاده از داروهای محرک از سوی جوانان یکی از هشدارهای مستمر ما بوده است. در این زمینه استفاده از ترامادول خطر مهمی است چرا که موجب ایجاد توهم، تشنج و حتی مرگ می‌شود. علاوه بر آن مصرف قرص‌های لاغری از سوی زنان و فروش ریتالین نیز موضوع مهمی است که طبق گزار‌شات رسیده فروش ریتالین در همین ایام امتحانات دانشجویان افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: این قرص‌ها شامل مت‌آمفتامین و آمفتامین است و دیگر پزشکان این قرص‌ها را تجویز نمی‌کنند. وزارت بهداشت نیز تولید و توزیع آن را کاهش داده است. سال گذشته 88 میلیون عدد قرص آمفتامین کشف شد که 700 درصد افزایش داشت. در سال‌جاری یک میلیون و 500 هزار عدد ریتالین کشف شده که متاسفانه این قرص‌ها به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود که به نوعی جنگ نرم محسوب می‌شود لذا ما راه مقابله با آن را در حوزه پیشگیرانه و آگاه‌سازی افزایش دادیم تا این باورهای غلط اصلاح شوند. در این شرایط آگاه‌سازی خانواده‌ها و کنترل هم مهم است.
وی در خصوص همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با سازمان‌های مردم‌نهاد تصریح کرد: از 17 هزار سازمان مردم‌نهاد کشور، 14 درصدشان با این ستاد در ارتباط هستند. در واقع 2700 سمن در حوزه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب همکاری دارند و نزدیک به 19 هزار نفر نیز در این سازمان‌ها فعالیت دارند. سال گذشته نیز این سازمان‌ها 72 درصد فعالیت‌های خودشان را افزایش دادند. ما معتقدیم سازمان‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در فرآیند مبارزه با مواد مخدر دارند چرا که 82 درصد درمان معتادان توسط این سازمان‌ها یعنی خود مردم می‌باشد و تلاش داریم این فرآیند مردمی را بیشتر افزایش دهیم.
جزینی در واکنش به این سوال که بخشی از مکان‌ها همچنان در جولان معتادان است، افزود: در این خصوص نمی‌توان مکان خاصی را نام برد و تمام مناطق را باید در نظر گرفت، چرا که معمولا از یک سمت به سمت دیگر کوچ می‌کنند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه مردم چگونه می‌توانند نسبت به فروش مواد مخدر یا وجود معتادان به ستاد اطلاع‌رسانی کنند، گفت: در خصوص فروش مواد مخدر پلیس 110 و در حوزه درمان سازمان بهزیستی و علوم پزشکی مسئول هستند، در غیر این صورت می‌توانند از طریق سایت و شماره تماسی که اعلام شد، با ستاد در ارتباط باشند.
جزینی در تشریح برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای درمان بی بضاعت‌ها عنوان کرد: برای بیمه درمانی افراد بی بضاعت، 30 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که نیازمند تامین بودجه تا پایان امسال هستیم.
وی با بیان اینکه تا پایان شهریور ماه تمام معتادین از سطح کلان شهرها جمع‌آوری خواهند شد، افزود: تاکنون 750 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر تحت پوشش خدمات درمانی 6 هزار و 700 مرکز درمانی در سطح کشور قرار گرفته‌اند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سن معتادین به 15 سال کاهش یافته است، گفت: تعداد مصرف‌کنندگان خانم برای استفاده از قرص‌های لاغری و داروهای روان‌گردان روزانه رو به افزایش است و باید در حوزه پیشگیری از گرفتار شدن زنان در دام اعتیاد، اقداماتی صورت دهیم که در این زمینه در برخی استان‌ها برای بانوان مراکز درمانی مخصوص آلفا در نظر گرفته شده است که تا نیمه پایانی سال‌جاری، این اقدام تکمیل خواهد شد.
قائم مقام دبیرکل ستاد همچنین با اعلام خبر مرگ 3 هزار ایرانی در اثر سوء مصرف مواد مخدر گفت: گرچه آمار مرگ و میر معتادان مرد کشور در سال گذشته تنها با یک درصد رشد همراه بوده است ولی این آمار در خصوص زنان با 33 درصد رشد همراه بوده است.
وی با اشاره به شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با مضمون "بیایید باهم زندگی مان، جامعه‌مان و هویت‌مان را عاری از مواد مخدر کنیم" به برنامه‌های این سازمان برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امسال امحاء 100 تن مواد مخدر را در سطح استان در برنامه داریم، همچنین همایش بهبودیافتگان، مسابقات ورزشی و نمایشگاه‌های ثابت و متحرک تولیدات بهبودیافتگان برگزار می‌شود و برای اولین بار شاهد اجرای سرود دانش آموزی در سراسر ایران خواهیم بود.
قائم مقام دبیرکل ستاد در ادامه این نشست از مصرف مواد مخدر توسط 243 میلیون نفر از جمعیت جهان خبر داد و خاطر نشان کرد: آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد سالانه 200 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در جهان جان خود را از دست می‌دهند و در حال حاضر نیز 15 میلیون معتاد تزریقی در دنیا وجود دارد که از این میان 3 میلیون نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.
جزینی با اشاره به درآمد 500 میلیون دلاری قاچاقچیان مواد مخدر دنیا گفت: در حال حاضر 16 میلیون نفر در جهان کوکائین مصرف می‌کنند و این درحالی است که اروپا نیمی از مصرف هروئین دنیا را به خود اختصاص داده و کشورهای بریتانیا، ایتالیا و فرانسه در صدر مصرف هروئین قرار دارند.
قائم مقام دبیرکل ستاد خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد ناتو در کشور افغانستان نیز طی سال‌های اخیر قابل دفاع نیست چراکه میزان تولید افغانستان در سال 2002 و همزمان با ورود ناتو به این کشور 200 تن در سال بود که متاسفانه این آمار در سال گذشته میلادی به 7 هزار تن مواد مخدر رسیده است و امروز شاهد زیر کشت رفتن 224 هزار هکتار از مزارع این کشور هستیم.
وی افزود: مبارزه با مواد مخدر نیازمند پذیرفتن اصل مسئولیت مشترک از سوی همه کشورها است. طی 25 سال گذشته مجموعا 29 هزار اسلحه از قاچاقچیان مواد مخدر کشف شده و برخورد جدی با آنها شده است. در این حوزه با کمبود تجهیزات و تحریم مواجه هستیم که در این خصوص با سازمان ملل مذاکره کرده‌ایم آنها هم قول‌هایی دادند ولی هنوز عملیاتی نشده است.
جزینی در خصوص علت خروج زود هنگام برخی از اشخاص مراجعه کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد، گفت: پس از انتقال افراد به کمپ‌های ترک اعتیاد، برای مشخص شدن اعتیاد افراد و میزان آسیب وارده به آنها غربالگری صورت می گیرد که ممکن است مشخص شود برخی از آن ها مصرف کننده نیستند و به همین دلیل پس از چند ساعت و پشت سر گذاشتن این مرحله، از کمپ خارج می‌شوند.
وی در پایان بر حفظ انسجام و همبستگی در روحیه آحاد جامعه، جلوگیری از تجمع جوانان در خانه‌های مجردی، کنترل دوستان و نشانه‌های مصرف همچون بی‌قانونی، افت تحصیلی، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و رفتارهای ضداجتماعی از سوی خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: توجه به حوزه پیشگیری فقط منحصر به دولت نیست و خانواده‌ها باید هم باید دقت و نظارت لازم را انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز