ماه رمضان ماه نخوردن و نیاشامیدن نیست

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۹:۳۰:۳۹
کد خبر: ۲۹۳۷۷۷
ماه رمضان ماه نخوردن و نیاشامیدن نیست
«چون ماه رمضان شد زبان از دروغ و چشم از حرام ببندید.» این گفته امام جعفرصادق(ع) درباره آداب روزه داری در ماه مبارک رمضان است آدابی که سالهاست روزه می گیریم اما در این ماه فرع و فراموش می شود و تنها نخوردن و نیاشامیدن اصل موضوع قرار می گیرد. ماه رمضان هرسال آنقدر که به میزان ساعات نخوردن و نیاشامیدن فکر می کنیم به برطرف کردن بسیاری از عیب هایمان که هم خودمان را آزار می دهد و هم اطرافیانمان را کمتر و گاهی اصلا توجه نمی کنیم.در این گزارش کارشناسان مذهبی از اینکه خوردن و نخوردن اصل نیست نیکو بودن و نیکوکاری اصل است برایمان گفتند که در ادامه اگرهمراه ما باشید می توانید از سخنان آنان بدانید و بخوانید.

علی اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو خبرگزاری برنا با این اعتقاد که انسان موجودی مادی است پس طبیعی است که اولین دیدی که به یک موضوع دارد هم با همین نگاه باشد گفت : بر اساس این بعد انسان آن چیزی را انتخاب کند که به آن نیاز دارد؛«با توجه به این ویژگی انسان  طبیعی است که در وهله ی اول با ورود به ماه رمضان ذهن انسان معطوف به نخوردن ونیاشامیدن شود.»

در این مورد مریم معین الاسلام استاد حوزه علمیه نیز  به خبرنگار برنا گفت :عدم توجه به جامعیت این ماه موجب القای این تفکر درمیان جامعه می شود او می گوید:«روایات معتبری داریم که بر همه جنبه های روزه داری و نه فقط نخوردن و نیاشامیدن تاکید دارند. این مساله نیازمند فرهنگسازی است و نبایدها تنها محدود به نخوردن و نیاشامیدن نشود بلکه باید بدانیم و یادبگیریم که روزه داری نوعی تمرین و خویشتن داری است.»

تحمل بیش از 16 ساعت نخوردن و ننوشیدن قطعا در افزایش تحمل انسان و در انتقال حال محرومان موثر است اما این ماه بیشتر از آنکه ماه تحمل افزایش ظرفیت های مادی و حیوانی انسان باشد ماه خودسازی  است.

 و اما  امیرنیا درادامه سخنان خود چنین گفت :«اینکه به ماه رمضان صرفا به عنوان ماهی که در آن نباید بخوریم و بیاشامیم نگاه کنیم اشتباه وبسیار سطحیست. دستور الهی تاکید بر کنترل کردن وجه انسانی بشر است باید تلاش کنیم وجهه ی انسانی را به سمت معنوی شدن پیش ببریم شاید خیلی افراد هستند که به دلایلی نمی توانند چیزی نخورند و روزه به معنای نخوردن و نیاشامیدن نداشته باشند اما باید دستورات الهی که می گوید دروغ نگویید، غیبت نکنید و تهمت نزنید و رفتارهای اخلاقی مانند این ها را رعایت کنند.»

 اما چه کنیم که جوانان بیشتر از فضای معنوی این ماه استفاده کنند؟ و به جای اندیشیدن اینکه کی وقت افطار از راه می رسد و تا کی باید تشنه بمانند به فضائل مهم تر این ماه نیز بیندیشند.

مریم معین الاسلام نیز به سخنان خود اینگونه افزود ::«صداوسیما و مراکز فرهنگی در این میان نقش مهمی دارند به ویژه نقش مساجد در این زمینه بسیار حائز اهمیت و پررنگ است چرا که در این ماه جوانان بیشتر از هر وقت دیگری جذب مساجد می شوند.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز