مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست:

حفر چاه های غیرمجاز، عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۱۵:۴۱:۲۲
کد خبر: ۲۹۳۹۹۸
حفر چاه های غیرمجاز، عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از اوایل سال 1378 مکاتبات و هشدارهای لازم درخصوص روند نزولی سطح آب دریاچه ارومیه و لزوم بازنگری در رویکردهای توسعه منطقه را به مراجع مختلف دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که سوابق مربوط به آن در آرشیو سازمان موجود است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، حمید گشتاسب، مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفـت: برای جلوگیری از استفاده بی رویه از آب و بهبود شرایط دریاچه ارومیه، باید رویکرد مدیریت ریسک را جایگزین مدیریت بحران کرد. سازمان حفاظت محیط زیست از اوایل سال 1378 مکاتبات و هشدارهای لازم درخصوص روند نزولی سطح آب دریاچه ارومیه و لزوم بازنگری در رویکردهای توسعه منطقه را به مراجع مختلف دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام  کرده که سوابق مربوط به آن در آرشیو سازمان موجود است.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تغییر الگوی مدیریت سنتی مناطق حساس زیستی همچون تالاب ها،  گفت: طرح حفاظت و ا حیاء تالاب های کشور با تمرکز بر سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان با مشارکتUNDP  از سال 1383 آغاز شده است.

وی اظهار کرد: پیگیری های لازم برای تصویب بند «الف» ماده 67 قانون برنامه چهارم درخصوص اجرای مدیریت زیست بومی در زیست بوم های حساس با تأکید بر دریاچه ارومیه نیز انجام شده است.

گشتاسب در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با آسیب شناسی که از دو دهه پیش درخصوص شرایط دریاچه ارومیه انجام داده است، به این نتیجه رسیده که استفاده بی رویه از آب به دنبال گسترش کشاورزی، تاسیس سدها و حفر چاه های غیرمجاز،  نقش اساسی در ایجاد این وضعیت بحرانی داشته است.

به گفته وی، حل این مشکل نیازمند توجه به رویکردهای مدیریت زیست بومی با دو هدف مشارکت دادن تمامی ذینفع های دولتی و غیردولتی دریاچه ارومیه و ارزیابی مسائل  مسائل دریاچه ارومیه در سطح حوضه آبریز  است.

گشتاسب با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در جهت ارتقاء کیفیت مدیریت مناطق ویژه و حساس زیستی همچون دریاچه ارومیه و همچنین، جایگزین کردن رویکرد مدیریت ریسک بجای مدیریت بحران، اقدام به ایجاد مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه کرده است، افزود:  بدون تردید،  تمامی فعالیت های تحقیقاتی، پایش و ارزیابی که توسط  این مرکز انجام می شود با مشارکت تمامی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی منطقه خواهد بود.

نظر شما