تشکیل دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی (TC۱۵۹) سازمان بین المللی استاندارد در کشور

۱۳۹۴/۰۴/۰۳ - ۰۸:۵۸:۱۳
کد خبر: ۲۹۴۶۰۸
دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی ( TC159 ) سازمان بین المللی استاندارد، به همت سازمان استاندارد ایران و با مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شد.

به گزارش گروه سلامت جوان خبرگزاری برنا، دکتر حمیدرضا مختاری نیا مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر  کمیته فنی ارگونومی TC159 در ایران با اعلام این خبر، افزود: کمیته فنی ارگونومی، از جمله قدیمی ترین کمیته های فنی سازمان جهانی استاندارد است که به رغم عضویت ایران در این کمیته، متاسفانه تاکنون دبیرخانه ای برای مشارکت در تدوین و ارائه نظرات پیشنهادی از کشور ایران در سازمان جهانی استاندارد وجود نداشت.

وی اظهارکرد: تاکنون بالغ بر 120 استاندارد، از سوی کمیته فنی ارگونومی سازمان بین المللی استاندارد تدوین و در جهان منتشر شده است. استانداردسازی در حیطه ارگونومی از جمله اصول و مبانی ارگونومی، آنتروپومتری و بیومکانیک، تعامل انسان – ماشین، ارگونومی محیطی  و محیط فیزیکی، وظایف این کمیته را تشکیل می دهند.

دبیر کمیته فنی ارگونومی یادآور شد که با تشکیل این دبیرخانه، هم اکنون ایران همراه با  28 کشور دیگر ، عضو ناظر این کمیته فنی هستند و 30 کشور نیز به عنوان عضو، در کمیته فنی ارگونومی فعالیت دارند.

گفتنی ست؛ که سازمان استاندارد ایران برای تشکیل دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی در کشور،  با صدور احکام جداگانه ای، دکتر" حمیدرضا خرم خورشید" ، مهندس " رضا اسکوئی زاده " و دکتر" حمیدرضا مختاری نیا " را به ترتیب، به عنوان رئیس، نایب رئیس و دبیر دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی در کشور منصوب کرده است.

 مختاری نیا در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد کشور به چه دلیل برای تشکیل دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی TC159 ، از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کمک گرفته است؟ گفت:  پیش از تشکیل این دبیرخانه ، با توجه به توانایی علمی گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سازمان استاندارد کشور برای بررسی و تدوین استانداردهای ملی  در این بخش، از گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی کمک می گرفت بطوری که تاکنون گروه ارگونومی دانشگاه در تدوین حدود 25 استاندارد ملی در بخش ارگونومی، مشارکت داشته است.

وی افزود: هرچند که مسئولان اصلی دبیرخانه کمیته فنی ارگونومی، از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هستند، اما زیرمجموعه این دبیرخانه و اعضای زیر کمیته ها از اساتید، متخصصان و کارشناسان دیگر مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور تشکیل شده اند. کمیته فنی ارگونومی دارای 4 زیر کمیته است که حدود 22 نفر در این کمیته ها عضویت و مشارکت خواهند داشت.

نظر شما