اکثر جوانان به علت نداشتن قدرت نه گفتن گرفتار سیگار و قلیان می شوند

۱۳۹۴/۰۴/۰۶ - ۱۱:۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۹۵۲۵۹
اکثر جوانان به علت نداشتن قدرت نه گفتن گرفتار سیگار و قلیان می شوند
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان کرد: قدرت نه گفتن و تاب آوری یکی دیگر از مهارت ها است که درصد بالای از جوان های جامعه ما به خاطر نداشتن قدرت نه گفتن در جمع دوستان به مصرف سیگار و قلیان رو می آورند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، سرهنگ حسینی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در خصوص اعتیاد به مواد مخدر بیان داشت: هر انسانی دوست دارد زندگی رو به راه و مناسبی داشته باشد و این یک نیاز طبیعی و سالم است ولی چون راهکارهای سالم این نیاز را نمی یابد دچار یک سری اختلالات و ناکامی ها در زندگی می شود حتی کسی که مشکلی در زندگیش ندارد اما احساس می کند خیلی از زندگیش لذت نمی برد.

وی افزود: مصرف کننده های قلیان که در بعضی از پارک ها مشغول به استعمال قلیان هستند از این دست افراد هستند، در خیلی از مواقع اینها افراد سالمی هستند نه بزهکارند و نه منحرف اند؛ حتی خیلی هم از لحاظ اخلاقی و تحصیلی افراد خوب و متشخصی هستند که تنها دلیل و انگیزه‌شان برای مصرف قلیان تفریح آن است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ضمن بیان اینکه بسیار غم انگیز و تاسف بار است که تفریح، شاد بودن و خوب زندگی کردن برای بعضی از افراد در رفتار خطرناک مصرف دخانیات و مواد مخدر و همچنین مصرف قلیان معنا می شود، گفت: این یک قضیه فرهنگی است و باید روی آن کار شود و آموزش ها در تمام سطح جامعه باید بیشتر و فراگیرتر شود.

وی در خصوص آموزش ها در سطح خانواده و تربیت بیان داشت: کودکان نیاز دارند از همین سن پایین یک سری آموزش ها و مهارت ها را کسب کنند و دنیای روانی سالمی داشته باشند که در سن نوجوانی و جوانی به پیشنهاد و گرایش به مواد مخدر "نه" بگوید.

وی افزود: اگر کودک رها شود و هیچ گونه اهمیتی به ارضای خواسته ها و نیازهای واقعی آن داده نشود کودک پر از عقده و ناکامی ها می شود که خانواده هم از آن اطلاعی ندارد، این نیاز ها وارد بستر جامعه می شود و با گروه های ناهنجار مرتبط می شود و به راهکارهای غلطی چون مواد مخدر، فرار از خانه و ... تبدیل می شود.

وی ضمن بیان اینکه اعتیاد فقط با یک نصیحت که به فرزندمان داشته باشیم یا حتی فرزند را بترسانیم بر طرف نمی شود، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در مقابل این قضیه ایستادگی داشته باشیم باید اول اعتیاد را بشناسیم.
آموزش مهارت و تفکر نقادانه یکی از راهای پیشگیری از اعتیاد است
 
سرهنگ حسینی با تاکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است که مانند بیماری های دیگر روش هایی برای پشگیری از آن وجود دارد، گفت: پدر و مادر همیشه و همه جا همراه فرزندشان نیستند پس آموزش ها و تربیت باید به گونه ای باشد که به فرض مثال اگر فرزندمان در دانشگاه شهر دیگری قبول شده و در خوابگاه زندگی می کند و دوستش به او پیشنهاد مصرف دارویی را داد فرزندمان به او بگوید نه و قدرت نه بالایی داشته باشد.

وی افزود: مهارت های لازم به فرزندان را خانواده و سیستم آموزشی باید به آنها آموزش دهد که این یک مهارت نقادانه می شود؛ در واقع تفکر نقادانه یعنی فرزند به گونه ای تربیت شود که در مواجه با هر شنیده و دیده ای و هر چیزی بتواند اول فکر کند، روش حل مساله را پیدا کند و به صورت منطقی با استفاده از مشاور و مشاوره آن معضل را برای خودش حل کند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تاکید بر اینکه نبود مهارت نقادانه در بسیاری از افراد باعث گرایش آنها به مواد مخدر می شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه خانمی که به آن پیشنهاد مصرف شیشه می شود برای کاهش وزن و او مهارت و تفکر نقادانه را ندارد که در خصوص این ماده تحقیق کند و مشاوره بگیرد، دست به مصرف آن میزند.

وی افزود: ما این موارد را بسیار دیده ایم که از مصرف کننده حشیش پرسیده ایم چرا مصرف کننده این مواد شده ای و او جواب می دهد به من گفتند این حشیش ضد افسردگی است و می توانی با این مواد شاد زندگی کنی و این در حالی است که معمولا مصرف کننده های حشیش افرادی بسیار افسرده، پریشان احوال و مضطرب، دچار توهمات و اختلالات اعصاب و روان هستند.

 

قدرت نه گفتن فرزندانمان را بالا ببریم
 
سرهنگ حسینی عنوان کرد: مهارت نَقادانه این اجازه را نمی دهد شبکه های غیر متعارف بتوانند بین افراد جامعه فرهنگ سازی کنند و کسانی که تفکر نقادانه دارند روی صحبت هایی که می شود تحلیل می کنند و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن تصمیم می گیرند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه فرزندان ما باید مهارت زیادی را داشته باشند و تفکر نقادانه یکی از آنها است، گفت: قدرت نه گفتن و تاب آوری یکی دیگر از مهارت ها است که درصد بالای از جوان های جامعه ما به خاطر نداشتن قدرت نه گفتن در جمع دوستان به مصرف سیگار و قلیان رو می آورند.

وی تاکید کرد: هر چیزی را که بوی زندگی در آن نیست به آن نه بگویید، مواد اعتیاد آور قطعا بوی زندگی نمی‌دهد به دنبال چیزی هایی باشد که روح زندگی و سلامتی در آن باشند، جوان ها خط قرمز پررنگی دور هر گونه ماده ای که ایجاد اعتیاد می کند و ایجاد وابستگی دارد و آزادی را از انسان می گیرد، بکشند.

دوره های آموزشی در خصوص مسائل اعتیاد ویژه خانواده ها در فرهنگسراهای سطح شهر

سرپرست مدیریت امور اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بیان کرد: در همین راستا در تلاشیم تا سر فصل های آموزشی را آماده کنیم تا به صورت دوره ای به خانواده ها در فرهنگسراهای سطح شهر آموزش داده شود.

حمید رضا میر پویا بیان داشت: هدف از اجرای آموزش ها به خانواده ها، اطلاع رسانی و آگاه سازی و حساس زای خانواده ها نسبت به اعتیاد و مواد مخدر است.

وی افزود: در دوره ها قصد داریم به خانواده ها انواع مواد مخدر و علائمی ناشی از مصرف مواد بر روی سلامت جسمی و روانی شخص را معرفی کنیم و همچنین خطراتی که شخص مصرف کننده، خانواده اش و حتی جامعه را تهدید می کند بیان شود.

میرپویا ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای شهریور ماه سال جاری ثبت نام در دوره های آموزشی در خصوص مسائل اعتیاد ویژه خانواده ها آغاز می شود.

نظر شما