مولاوردی در پاسخ به برنا:

عزم ملی برای بهره مندی از زنان در برنامه های کشور وجود ندارد

۱۳۹۴/۰۴/۱۵ - ۱۲:۱۹:۲۸
کد خبر: ۲۹۷۶۰۰
عزم ملی برای بهره مندی از زنان در برنامه های کشور وجود ندارد
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده عدم اراده ملی برای بهره مندی از زنان در برنامه ها را مهمترین چالش حوزه زنان دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دختران و زنان خبرگزاری برنا، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در نشست خبری مجازی که امروز دوشنبه 15تیرماه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار برنا که مهمترین چالش حوزه زنان از نظر معاون امور زنان به عنوان بالاترین مقام مرتبط با این حوزه چیست؟ گفت: مهمترین چالش عدم اعتماد و باور به توان و ظرفیت  زنان در کشور است که تاثیر خود را بر همه مناسبات و تصمیمات و سیاستها می گذارد. به عبارت دیگر هنوز عزم و اراده ملی را در بهره مندی از توان نیمی از سرمایه انسانی در برنامه ها مشاهده نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام  بیمه زنان خانه دار بیان کرد: لایحه ای که معاونت ارائه داده در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و نظرات دستگاهها هم اخذ شده است. این بیمه با مشارکت دولت اجرا می شود بخشی از حق بیمه را دولت می پردازد که به دلیل بار مالی و نداشتن توجیه اقتصادی آن و اینکه زنان خانه دار جزو گروههایی هستند که کارفرمای خاصی ندارند به اجرا در نیامده، البته همزمان سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی بیمه های چند لایه است.

مولاوردی درباره تشکیل وزارت زنان گفت: هر چند این موضوع یکی از وعده های رییس جمهور بود اما امور زنان فرابخشی است و محدود کردن آن به یک وزارتخانه مسوولیت سایر دستگاهها را نادیده می گیرد و با این بهانه که این امور متولی خاصی دارد از زیر بار آن شانه خالی می کنند.

وی اضافه کرد: تجربه جهانی مکانیسم نهادین برای پیشرفت زنان که در هر کشوری سازوکار خودش را دارد پیگیری امور زنان با هماهنگی همه  دستگاهها است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در رابطه با طرح ازدواج پایدار و تاثیر آن در افزایش ازدواج و کاهش آمار طلاق اظهار کرد: در این زمینه معاونت یکی از نهادهایی  است که در چارچوب جایگاه ستادی باید وظایفی را انجام دهد با بررسی و آسیب شناسی اسناد مصوب ستاد ملی زن و خانواده به برنامه عملی رسیدیم که همزمان شد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع، و در حال حاضر در آن قالب حرکت می کنیم. همچنین دبیرخانه شورا در حال بررسی برنامه عمل کاهش و کنترل طلاق با مشارکت معاونت است.

مولاوردی درپاسخ به سوالی درباره اقدامات معاونت درخصوص کودکان درگیر اعتیاد گفت:درباره کودکان درگیر اعتیاد آمار دقیقی وجود ندارد ما گزارشهایی را که دریافت می کنیم جمع بندی و به رییس جمهور ارائه می دهیم که بنا به تشخیص وی جهت پیگیری ارجاع می شود.همچنین در این زمینه با وزارت رفاه که دستگاه ذیربط این موضوع و عضو مرجع ملی حقوق کودک است هم جلساتی داریم و در آن چارچوب موضوع را مطرح و پیگیری می کنیم.

مولاوردی درباره گزارش عملکرد سامانه بیامکی 101  گفت: این سامانه پیامکی جهت دریافت مطالبات حوزه زنان  و لحاظ آن در برنامه ریزی ها راه اندازی شده است استقبال خوبی از آن شده اما هنوز نظرات دریافتی بررسی نشده است.

وی ادامه داد: امیدوارم با این سامانه تعامل مثبتی با بدنه جامعه و دریافت به روز نظرات داشته باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در خصوص آسیب های اجتماعی زنان به دلیل ازدواج های اجباری بیان کرد:

هر کدام از آسیبهایی که زنان در معرض آن قرار دارند یا قربانی آن شده اند متولیان قدری دارند با اعتبارات و امکانات آنچنانی. کاری که معاونت برعهده دارد هماهنگی لازم و مدیریت ظرفیتهای موجود است.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته در چند استان اقداماتی در این زمینه داشتیم دو سال باقیمانده از دولت یازدهم چند طرح ملی را در موضوعات اولویت دار پی می گیریم که یکی از آنها همین موضوع است.

وی درباره اقدامات معاونت جهت حضور فعال زنان ایرانی در عرصه های مختلف بین المللی گفت: توسعه تعاملات بین المللی یکی از ماموریت های ماست که در چارچوب سیاست خارجی دولت شتاب گرفته است. شرکت فعال در مجامع بین المللی و منطقه ای ،انجام دیدارها و ملاقاتهای دو جانبه و انجام مصاحبه ها و گفتگو با رسانه های بین المللی و... نمونه ای از این اقدامات است.

مولاوردی ادامه داد: یکی از دستاوردها عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان ملل متحد است.

مولاوردی در پاسخ به سوالی درباره علل هجمه زنان مجلس به عملکرد معاونت زنان این هجمه ها را در چارچوب حمله به دولت دانست و بیان کرد: من این هجمه ها را طبیعی می بینم در این دو سال اصولا هر قدمی که برداشته ایم برخی با چشم بسته حمله کرده اند و طوری وانمود می کنند که تاکنون هیچ حرکت مثبتی نبوده و قرار نیست باشد من این را نشانه تاثیرگذاری اقدامات معاونت می بینم و به قول معروف به قطاری که در حال حرکت است سنگ می زنند نه قطاری که در ایستگاه توقف کرده.

وی درباره راهکار معاونت زنان برای افزایش فعالیت و حضور زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: در مورد افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ما به دنبال تحقق عدالت جنسیتی و فراتر از آن انصاف جنسیتی هستیم و اینکه تعادل لازم در جنبه های مختلف زندگی زنان را نتیجه دهد که حاصل آن توسعه متوازن در سطح کلی خواهد بود.

مولاوردی درباره برنامه معاونت برای تربیت و ساماندهی زنان مسولیت پذیر و دارای دغدغه زنان در حوزه های مختلف گفت: یکی از وظایف ما ارتقای تواناییهای زنان مدیر و بطورکلی توانمند سازی زنان است که شناسایی زنان توانمند و تشکیل بانک جامع اطلاعاتی و معرفی آنها جهت تصدی مناصب را پیگیری می کنیم و از طرف دیگر در حال طراحی دوره هایی هستیم که مهارتهای علمی و عملی زنان را در این خصوص ارتقا دهیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره نقش زنان پس از تحریم بیان کرد: ما به دوران پسا تحریم خیلی دلبسته ایم، چون بسیاری از پیشنهادات و طرحهایی که ارائه می دهیم به دلیل بار مالی در اولویت قرار نمی گیرد امیدواریم با رونق اقتصادی پس از لغو تحریمها و خروج کامل از رکود بسیاری از برنامه زنان تحقق پیدا کند. البته اگر واقع بینانه نگاه کنیم نباید انتظارات را دامن بزنیم چون باید زمان کافی برای تطبیق دادن خودمان با شرایط جدید را داشته باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز