معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی اصفهان :

نباید از خانواده بیماران به عنوان همراه مریض استفاده کرد

۱۳۹۴/۰۴/۲۱ - ۰۸:۴۲:۰۲
کد خبر: ۲۹۸۸۹۹
نباید از خانواده بیماران به عنوان همراه مریض استفاده کرد
استاد پرستاری و معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه نباید از خانواده بیماران به عنوان همراه مریض استفاده کرد گفت: جای تعجب دارد که پرستارانی که 4 سال درس می­ خوانند چطور نگران این هستند که بهیاران یکساله یا کمک پرستار با گذراندان یک دوره یکساله می توانند به عنوان پرستار، نقش ایفاء کنند و جایگزین آنان شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، دکتر حیدر علی عابدی در رابطه با تربیت نیروهای کمکی و تامین نیروی انسانی حوزه پرستاری، گفت: ما باید از زاویه دید بیمار و نه از زاویه دید تخصصی پرستار و یا اقشار تحصیلکرده به موضوع تامین نیروهای کمکی در حوزه پرستاری نگاه کنیم، هدف اصلی این است که مراقبت خوبی در بیمارستانهای کشور به بیماران ارائه دهیم و برای مراقبت خوب باید افراد مناسبی را تربیت کنیم.

این استاد پرستاری توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی حوزه پرستاری این است که به دلیل کمبود نیروی کمکی برای مراقبت از بیمار، به اجبار یکی از اعضای خانواده وی را در بیمارستان نگه می داریم. وقتی خانواده ای را مجبور می کنیم که از بیمار بستری مراقبت کند، مشکلاتی را برای سیستم درمانی و خانواده او درست می کنیم. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که هیچ کس، بالاجبار کنار بیمار نباشد و نگرانی از بابت مراقبت بیمارش نداشته و با آسودگی خاطر  بیمار را در بیمارستان بستری نماید.

دکتر عابدی در ادامه گفت: مقرون به صرفه نیست که برای ارائه خدمات اولیه و ابتدایی بیمار، از افراد با تحصیلات بالا استفاده کنیم و از طرفی باید خانواده بیمار را از زحمات مراقبت و ارائه خدمات اولیه برای بیمارش برهانیم.

به اعتقاد وی نیروی کمکی پرستاری که خدمات اولیه را به بیمار ارائه می دهد، بیمار یار یا کمک بهیار نامیده می شود.

دکتر عابدی افزود: کمک بهیار نقش همراه مریض در بیمارستان ها که در حال حاضر خانواده بیمار بر عهده دارند را انجام می دهد و برای انجام کارهایی که نیاز به مهارت های تخصصی و دانش فیزیولوژی، آناتومی و فارماکولوژی نیست و فرد نیاز به گذراندن دوره های آموزشی خاص کوتاه مدت دارد تا مهارت هایی در حد تامین نیاز های مهارتی مراقبت را ارایه دهد، رده ای که من آن را کمک پرستار (بهیار ) می نامم، نیاز است.

وی استفاده از عنوان کمک پرستار را برای این رده مراقبتی ضروری عنوان کرد و گفت: استفاده از عنوان کمک پرستار موجب می شود تا سوء تفاهمی در استفاده از اسامی که در گذشته وجود داشته است پیش نیاید.

دکتر عابدی تاکید کرد: نیروی دانشمندی که مسلط بر علوم انسانی، فیزیولوژی و علوم دارویی است; پرستار است که بیماری ها، نحوه انتقال؛ علایم و واکنش های بیمار را می شناسد و بر تمام پاسخ های جسمی و روانی و مشکلات بیمار آگاه است و به طور قطعی می تواند مشکلات بیمار را مدیریت کند و به پزشک به طور اصولی گزارش دهد.

دکتر عابدی گفت: ما نمی توانیم از پرستار تحصیلکرده، کارهای ابتدایی بخواهیم و این مقرون به صرفه نیست و در ضمن تربیت این تعداد پرستار در هیج زمانی و در هیچ کشوری بطور کامل ممکن نیست بنابراین ما باید مجهز به تیم های سازماندهی شده باشیم تا بتوانیم مراقبت ایده ال به بیمار ارائه بدهیم.

عابدی به تشریح مثالی در این خصوص پرداخت و گفت: اگر در بخشی 40 بیمار داشته باشیم و نیاز به 24نیروی پرستار در سه شیفت شبانه روز باشد هیچ زمانی بکار گیری چنین نیرویی امکان پذیر نخواهد بود ولی امکان بکار گیری یک ششم تا یک چهارم این نیرو ها می تواند به صورت استفاده از نیرو های بیمار یار و کمک پرستار اتفاق بیفتد.

این استاد پرستاری  از معاونت پرستاری وزارت بهداشت خواست هرچه سریعتر  استانداردهای مورد نیاز سه رده شامل پرستار، کمک پرستار و در صورت لزوم بیمار یار را به تناسب هربخش تعیین و اطلاع رسانی نماید تا سوء تفاهم های ایجاد شده در بین همکاران پرستار رفع شود.

دکتر عابدی ضمن ابراز تعجب از نگرانی پرستاران از جایگزین شدن رده کمکی پرستاران با آنان گفت: پرستارانی که 4 سال درس می خوانند چطور نگران این هستند که بهیاران یکساله یا کمک پرستار با گذراندان یک دوره یکساله می توانند به عنوان پرستار، نقش ایفاء کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز