وزیر بهداشت عنوان کرد:

سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر هفته آینده تصویب می شود / درمان ادامه روند پیشگیری است

۱۳۹۴/۰۴/۲۳ - ۱۵:۵۲:۲۳
کد خبر: ۲۹۹۸۰۵
سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر هفته آینده تصویب می شود / درمان ادامه روند پیشگیری است
وزیر بهداشت از تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و رونمایی و ابلاغ آن در هفته آینده با حضور مسولین ارشد کشوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، دکتر سید حسن هاشمی در  اولین جلسه کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیرضمن اعلام این خبر گفت: این سند  شامل 12 هدف است که ابعاد مختلفی در حوزه های بهداشت، درمان، اصلاح تغذیه مردم، افزایش تحرک و فعالیت های فیزیکی، کاهش مصرف نمک و شکر و روغن های مضر را شامل می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت و تأکید بر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: متاسفانه بیماری های غیرواگیر بیش از 70 درصد بیماری های کشور را شامل می شود و در زمینه پیشگیری از این بیماری ها اقدامات خوبی در گذشته انجام شده است.

وزیر بهداشت افزود: یک سال است که در این زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مطالعات خوبی انجام شده و در جلسات متعدد خارجی در لوزان و بیروت و نیز جلسات متعدد  داخلی حضور یافته ایم تا کمبود های مطالعاتی را برطرف کنیم و در نهایت توانسته ایم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن در جمهوری اسلامی ایران را تدوین کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امیدواریم قوه قضاییه نیز همانند بحث های مربوط به روغن پالم به کمک وزارت بهداشت و این کمیته بیاید افزود: برخی از رای های صادر شده از سوی مراجع ذیصلاح بازدارندگی لازم را ندارد و با این رای ها نمی توان با تقلب و تخلف برخوردهای لازم را داشت.

هاشمی افزود: امیدواریم با اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بتوانیم طی 10 سال آینده حداقل 35 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کم کنیم، برای این کار به عنوان نمونه حداقل باید 50 درصد از مصرف نمک و شکر مصرفی مردم کاهش یابد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز اولین جلسه شورای کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با مشارکت معاونت ها و دیگر همکاران برگزار شد و از این پس نیز در جلسات شورا مبنای کار، سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر خواهد بود و چندین پیشنهاد همکاران نیز به دستور کار شورا اضافه خواهد شد.

وزیر بهداشت با ابراز امیدواری از همکاری بیشتر معاونت درمان با این شورا در آینده تأکید کرد: امیدواریم با کمتر شدن امور اجرایی مربوط به طرح تحول سلامت در حوزه درمان، این بخش نیز به طور جدی تری وارد حوزه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شود.

دکتر هاشمی افزود: نقش معاونت درمان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است و می توانند به ویژه از مرگ و میر و معلولیت بیشتر پیشگیری کنند و هرگز این گفته را که "درمان از بهداشت جدا است" را قبول نداریم و معتقدیم درمان ادامه روند پیشگیری است.

دکتر هاشمی اظهار داشت: برای اجرای مصوبات شورا نیاز به تکمیل شبکه وجود دارد و یکی از دلایلی که باعث عدم موفقیت برنامه ها بود عدم دسترسی به ابزار مناسب آن بوده است و تصور می شد که با تشکیل کمپین و شعار دادن مشکلات برطرف می شود در حالیکه باید از طریق مراقبین سلامت و مراجعه به درب منازل مردم و همچنین از طریق دانش آموزان و مدارس و دانشگاه ها اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: استفاده از هنرمندانی که می توانند از تکنولوژی جدید و شبکه های اجتماعی بهره بگیرند نیز می تواند در پیشرفت پیشگیری از بیماری ها موثر واقع شود.

دکتر هاشمی گفت: مقدار کمی از تصمیمات گذشته تبدیل به تغییر ذائقه شده است به عنوان نمونه در زمینه فرهنگ با وجود در اختیار داشتن نهاد ها و تریبون های متعدد خروجی مناسبی نداشته ایم البته در حوزه سیاست گذاری ابزارهای مناسبی در اختیار داریم.

دکتر هاشمی افزود: اگر قوه قضاییه بیش از گذشته به همکاری با وزارت بهداشت بپردازد و سازمان غذا و دارو نیز بتواند نهایت مشارکت و همکاری برخی از وزارتخانه هار ا جلب نماید، می توانیم تغییر جدی  حوزه غذا را به وجود آوریم.

وی گفت: متاسفانه ذائقه مردم را در خصوص چای ایرانی که بهترین چای دنیاست تغییر کرده است و مردم فکر می کنند که چای خارجی بهتر از چای ایرانی است اما باید توجه داشت که مواد افزودنی و طعم آن برای سلامتی مضر است.

وزیر بهداشت گفت: برای کنترل بیماری های غیرواگیر همه دستگاه ها و از جمله رسانه ها می توانند کمک کنند اما به رغم اینکه همه ما از اهمیت اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر اطلاع داریم، اما باور نداریم که این بیماری ها برای ما نیز رخ می دهند و همیشه فکر می کنیم مرگ برای دیگران است.

وزیر بهداشت ادامه داد: از 10 سال پیش شاهد تغییر ذائقه مردم در مصرف روغن مایع هستیم درحالی که در گذشته روغن های مایع در بازار ایران به هیچ وجه وجود نداشت بنابراین تغییر ذائقه مردم امری ممکن است.

دکتر هاشمی در پایان به گسترش شبکه بهداشت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 7 میلیون و 700 هزار نفر در حاشیه شهرها تحت پوشش شبکه هستند و در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر شبکه کامل است و پوشش شبکه در شهرهای باجمعیت 20 تا 50 هزار نفر نیز در سال جاری تکمیل می شود که این اقدامات بهترین فرصت برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است

نظر شما