رییس سازمان غذا و دارو :

در انتظار واردات دارویی خاص نشستن، باوری خطرناک است/کیفیت داروی ایرانی را باور داشته باشیم

۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۱۱:۰۳:۳۸
کد خبر: ۳۰۱۱۷۸
در انتظار واردات دارویی خاص نشستن، باوری خطرناک است/کیفیت داروی ایرانی را باور داشته باشیم
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت:داروی داخلی دارای گواهی تائید سازمان غذا و داروی کشور مورد وثوق پزشکان است و از پس نیاز های درمانی آنها بر می آید و باید این مهم را به باور بیماران تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا ، دکتر رسول دیناروند با بین مطلب فوق و با اشاره به برخی اظهار نظر ها در خصوص  تعریف کمبود دارویی افزود: اینکه برخی همکاران می گویند  طبق تعاریف جدیدی که از  کمبود دارو  شده است به هر دارویی که در دسترس نباشد  دیگر نمی توان  قید "کمبود" را  افزود، مورد نظر ما نیست  بلکه در یک تفسیر عام  می توان  هر دارویی که پزشک بنویسد و در دسترس نباشد کمبود دارویی محسوب کرد.

وی ادامه داد:  اما هنر ما در این است که هم پزشکان و هم بیماران را به درستی و بگونه ای توجیه کنیم که یقین حاصل کنند این کمبود دارویی قابل رفع است و به سلامتی ایشان آسیبی وارد نخواهد آورد.

دکتر دیناروند با اشاره به اینکه کمبود برخی دارو ها، به هر دلیلی و در هر جای دنیا ممکن است اتفاق بیافتد و امری طبیعی است اظهار داشت: مسئله مهم این است که قطعا برای آنها جایگزین وجود دارد .مهم این است که بتوانیم استدلال منطقی داشته باشیم  و این موضوع را که داروی  داخلی دارای گواهی تائید سازمان غذا و داروی کشور و مورد وثوق بسیاری از پزشکان زبردست است و از پس نیاز های درمانی آنها بر می آید را  به  باور متقاضیان تبدیل کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به انتظار واردات  یک داروی برند نشستن را باوری بسیار خطرناک عنوان کرد و تصریح کرد: مدیریت صحیح دارویی این است که ضمن اطلاع  رسانی سریع کمبود یک دارو، آلترناتیو (جایگزین )آن را نیز به بیمار معرفی کنیم ، اگر برندش دردسترس نیست ،ژنریک آن را و اگر ژنریکش هم موجود نبود داروی مشابه اش را معرفی کنیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در خاتمه سخنانش افزود: هرچند ممکن است عده قلیلی از پزشکان باشند که نسخه هایی غیر قابل دسترس می نویسند و به بیمار مضطرب هم تلقین می کنند که همین  نسخه  شفابخش آنهاست و لاغیر؛  اما مطمئن هستیم اکثر پزشکان و بیماران اهل لجاجت نیستند و اگر پاسخهای قانع کننده ما را بشنوند مجاب می شوند وحتی اعتمادشان به ما بیش از پیش می گردد.

نظر شما