۱۳۰ اثر در استان مرکزی ثبت ملی می‎شود

۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۱۵:۴۰:۳۵
کد خبر: ۳۰۱۳۳۰
۱۳۰ اثر در استان مرکزی ثبت ملی می‎شود
مدیرکل میراث فرهنگی ‌استان مرکزی گفت: ثبت ملی ۱۳۰ اثر شامل ۱۰۰ اثر در حوزه میراث تاریخی، ۱۰ اثر در حوزه میراث معنوی و ۲۰ اثر در بخش میراث طبیعی استان هدفگذاری شده است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ،سیدمحمد حسینی ظهرامروز در بازدید از موزه مفاخر و چهارفصل اراک، اظهار داشت: امسال بنا بر برنامه‌ریزی‎های انجام شده قرار است 100 اثر در حوزه میراث تاریخی، 10 اثر در حوزه میراث معنوی و 20 اثر در بخش میراث طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شوند که کارهای لازم برای ثبت 2 اثر در بخش معنوی و 5 اثر در بخش طبیعی در حال انجام است.

وی افزود: استان مرکزی دارای اثار تاریخی و طبیعی و معنوی بسیاری بوده که در حال حاضر 813 اثر این استان به عنوان اثر ملی در حوزه تاریخی، 17 اثر در حوزه میراث ناملموس و 5 اثر در حوزه طبیعی به ثبت ملی رسیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی تصریح کرد: از جمله آثار در دست پیگیری برای ثبت ملی هستند پرونده مهارت بافت فرش ساروق و جیریا و نظام آبیاری قنات بهریار دلیجان است.

حسینی با اشاره به فرش ساروق و نظام آبیاری قنات‌بهریار دلیجان گفت: فرش ساروق به واسطه نوع بافت از شهرت جهانی برخوردار بوده مراکز عمده تولید این فرش در روستای جیریا است، پرونده نظام آبیاری قنات بهر یار دلیجان که زبان راجی مردم این شهر را تبیین می‌کند، نیز به عنوان اثری ناملموس به دفتر ثبت تهران ارسال شده است.

وی افزود: استان‌مرکزی دارای آثار تاریخی ارزشمند متعددی است که در این میان بازار تاریخی اراک جزء برترین‌ها محسوب شده که برای معرفی هرچه بهتر آن جشنواره ملی عکس بازار اراک و حضور عکاسان بومی و غیربومی درحال برگزاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ‌تصریح کرد: ثبت جهانی یک اثر زمینه تخصیص اعتبار سالانه مرمت و نگهداری را آسان‌تر کرده و از سویی به‌ سبب معرفی و ثبت در تمامی سایت‌ها‌ی فرهنگی و گردشگری دنیا، در اولویت تورهای گردشگری جهانی می‌شود.

نظر شما