چهار اثر کرمانشاه ثبت ملی شد

۱۳۹۴/۰۴/۳۱ - ۱۰:۲۶:۴۰
کد خبر: ۳۰۱۴۸۵
چهار اثر کرمانشاه ثبت ملی شد
با تلاش واحد ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بازی های محلی زوران و پلان، شاهنامه خوانی کردی و دانش بومی واحدهای سنجش به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، علی فعله گری با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته ثبت آثار کشور پرونده چهار اثر استان کرمانشاه به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسید.

وی افزود: بازی محلی زوران، بازی پلان، شاهنامه خوانی کردی و دانش بومی واحدهای سنجش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 فعله گری با بیان اینکه ثبت بازی های بومی و محلی جزو برنامه های این اداره کل است، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از استان های همجوار نیز خواستگاه بازی های زوران و پلان هستند، ثبت این بازی ها به نام استان کرمانشاه کار بسیار ارزشمندی است که توسط کارشناسان زبده میراث فرهنگی استان کرمانشاه به سرانجام رسیده است.

وی همچنین ثبت شاهنامه خوانی کردی را نیز بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: فرهنگ شاهنامه خوانی در میان مردم کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است که امیدواریم با ثبت ملی این فرهنگ به حفظ و احیاء آن کمک شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در خاتمه ثبت ملی آثار ناملموس را از جمله اقدامات این اداره کل برای حفظ فرهنگ اصیل مردم استان کرمانشاه دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از زوال یک فرهنگ، هنر، بازی، حرفه و ... که بخشی از هویت فرهنگی هر جامعه است، ثبت ملی می تواند برای نگه داری از آن ها راه گشا باشد.

گفتنی است، استان کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر شناخته شده تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که تا کنون بیش از 2 هزار و 300 مورد آن به ثبت ملی رسیده است. 

نظر شما