معاون ساماندهی امور جوانان:

توافق هسته‌ای باعث شکسته شدن حصر بین‌المللی جوانان شد

۱۳۹۴/۰۵/۰۳ - ۱۱:۰۶:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۱۸۳
توافق هسته‌ای باعث شکسته شدن حصر بین‌المللی جوانان شد
محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در اولین نشست خبری خود که امروز در ساختمان شماره 2 این وزارتخانه برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، وی در این نشست در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا درباره راهکارهای معاونت  برای تعامل بیشتر دستگاه های مرتبط با امور جوانان گفت: آسیب شناسی که در ماه گذشته کرده ایم نشان می دهد از سال 84 تا کنون برنامه ها و مصوبات متعددی شکل گرفته اما بسیاری از آنها عملیاتی نشده است. سازمان ملی سابق و معاونت فعلی ضمانت اجرایی برای اجرای این برنامه ها ندارد و تنها هماهنگ کننده بوده است. ایراد ساختاری که این حوزه دارد سبب می شود دستگاه ها خود را ملزم به پاسخگویی ندانند.

رستمی ادامه داد: علت عدم تعامل دستگاه های دولتی به دلیل ورود نامناسب از سوی حوزه جوانان بوده است این دستگاه ها متولی یک موضوع خاص و دارای سند ملی هستند و ضرورتی ندارد که سند و برنامه مجزایی از سوی معاونت تصویب شود. اگر می خواهیم برنامه ها و مصوبات به اجرا برسد باید  سند برش جوانان برای آن دستگاه بنویسیم تا ذیل سند و توسط آن دستگاه اجرا شود نظارت ما در صورتی معنا دارتر می شود که آنها اجرا کننده و ما تنها هماهنگ کننده و ناظر باشیم.

راه اندازی یک سمن به ازای هر 5هزار جوان تا پایان سال 95

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا درباره نحوه مشارکت جوانان با معاونت با بیان اینکه در این زمینه نیازمند همکاری رسانه ها هستیم تصریح کرد: دلیلی نمی بینم در سه دوره حیاتی کشور  همه اتفاقات عظیم به دست جوانان صورت بگیرد اما اکنون و در دوران ثبات جوانان در حاشیه باشند. 

وی با بیان اینکه توسعه و رشد بدون مشارکت جوانان در عرصه های کشور اتفاق نمی افتد گفت:  باید جوانان را باور کنیم و به عنوان فرصت بشناسیم. و این مساله نیازمند فرهنگسازی است و برای مشارکت جوانان باید با تشکیل NGO به حمایت اجتماعی از آنها پرداخت.

مهندس محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

وی با اشاره به تضعیف سمن ها در دولت گذشته اظهار کرد: دولت را در سال ۸۴ با بیش از ۴ هزار سمن تحویل دادیم اما درسال ۹۲ با50 سمن تحویل گرفتیم.

رستمی با تاکید بر نقش سمن ها در کشور و اهتمام معاونت جوانان برای فعال شدن سمن ها گفت: تا پایان سال ۹۵ به ازای هر ۵هزار جوان یک NGO ایجاد خواهیم کرد.

بررسی نحوه پرداخت وام ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه با بیان اینکه "وام ازدواج را پیگیری می کنیم و درکنار آن بررسی می کنیم آیا وام مولد بهتراز وام مصرفی نیست؟" یادآور شد: بودجه جوانان وزارت ورزش و جوانان۸ میلیارد تومان است و بودجه های مربوط به وام ازدواج و ایجاد اشتغال در اختیار وزارت ورزش وجوانان نیست.

رستمی در پاسخ به سوالی درباره وام ازدواج تصریح کرد: وضعیت نامناسب تحریم‌ها در کشور به لحاظ اقتصادی، موانعی برای پرداخت‌ وام‌های ازدواج ایجاد کرده بود اما به عقیده من زمانی که مشکل دارایی‌های دولت حل شود، این موضوعات حل خواهد شد چرا که اشتغال و ازدواج دو اولویت اصلی دولت هستند.

وی با اشاره به طرح جدید درباره وام ازدواج گفت: در این طرح مقرر شده است به جای وام سه میلیون تومانی به جوانان که در شهرهای بزرگ کاربردی چندانی ندارد، مجموعه وام‌ها در جهت توسعه مشارکت جوانان استفاده شود  اما این طرح هنوز در مرحله کارشناسی است.

رستمی درباره همکاری معاونت و خیرین ازدواج بیان کرد: جلساتی را با مجمع ملی خیرین شروع کرده‌ایم و در سه اولویت به توافق رسیده‌ایم که اگر قرار باشد این مجمع به عنوان یک نهاد ملی به ازدواج کمک کند، نباید تنها به بحث جهیزیه بپردازد و باید بحث آموزش، توانمندسازی جوانان و موضوعات فرهنگی و ارزش‌های خانواده را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه برنامه خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای زوجین نیز در دستور کار است ابراز امیدواری کرد از طریق بخش خصوصی بتوان اقلام و تجهیزات زندگی مشترک را در اختیار جوانان قرار داد.

ضرورت توسعه مراکز مشاوره ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در میان جوانان اظهار کرد:  طبق آمار سال 93 از بین 24 میلیون جوان تنها 740هزار نفر ازدواج کرده اند که این آمار نشان می دهد 95درصد جوانان ازدواج نکرده اند.

رستمی با بیان اینکه از هر 4 ازدواج یک مورد منجر به طلاق می شود گفت: 50 درصد این طلاق ها در 5 سال اول ازدواج رخ می دهد که این مساله نیازمند توسعه مراکز مشاوره ازدواج پیش، حین و پس از ازدواج است.

شکست حصر بین المللی جوانان با توافق هسته ای

رستمی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای خاطرنشان کرد: توافق هسته ای باعث شکسته شدن حصر بین المللی جوانان شد و امروز این ماییم که باید از این فضای ایجاد شده استفاده کنیم. باید برنامه ریزی شود و  برای ورود جامعه جوان ایرانی به جامعه بین المللی پس از توافق، آموزش های لازم داده شود.

حمایت از آثار تولید شده در زمینه توافق هسته ای

وی این اتفاق را بزرگترین هدیه دولت به جوانان دانست  و اضافه کرد: این اتفاق ویژه تاریخی قابلیت تبدیل به بازی را به صورت دستی و موبایلی با استانداردهای بین المللی را دارد  و معاونت از طرح ها و پیشنهادات در این زمینه حمایت می کند. همچنین معاونت از اپلیکیشن های موبایلی، فیلم ها و سریال های 60 و 90 ثانیه ای، شعر و موسیقی که در این زمینه ساخته شود حمایت می کند. جوانان می توانند آثار ساخته شده خود را از طریق ایمیل یا آدرس پستی به معاونت ارسال کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به سوالی درباره جداسازی ورزش از حوزه جوانان  اظهار کرد: یشنهاد تفکیک ورزش و جوانان به دولت داده شده و باید در هیات دولت مطرح شود اما به دلیل انتخابات پیش رو پیش بینی می کنم این اتفاق در مجلس فعلی صورت نگیرد.

اجرای 2 طرح ملی برای ایجاد پایگاه اطلاعاتی جوانان

رستمی همچنین در باره ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعاتی در حوزه جوانان گفت: برای ساماندهی امور جوانان نیاز به یک پایگاه اطلاعاتی قوی داریم اما واقعیت این است که هیچ اطلاعات درستی در مورد نیازها و مطالبات جوانان نداریم.

وی از اجرای طرح ملی مصرف در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: این طرح در راستای طرح ملی مطالعاتی است که در همه استان ها اجرا خواهد شد.

رستمی با اعلام این خبر که پرتال ملی اوقات فراغت اواخر هفته رونمایی می شود افزود: این پرتال اطلاعات کاملی در خصوص فرصتهای فراغتی و جامعه مصرف کننده ارائه می کند.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی امور جوانان نیاز به یک پایگاه اطلاعاتی قوی داریم اما واقعیت این است که هیچ اطلاعات درستی در مورد نیازها و مطالبات جوانان نداریم.

رستمی از اجرای طرح ملی مصرف در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: این طرح در راستای طرح ملی مطالعاتی است که در سطح ملی اجرا خواهد شد.

«شبکه ملی جوانان» تاسیس می شود

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به تولید پایین محتوا در فضای مجازی از تاسیس شبکه ملی جوانان در فضای مجازی خبر داد و گفت: توسعه مشارکت جوانان در فضای مجازی از موضوعات مدنظر ماست و قرار است هر ماه یک کمپین اختصاصی را در فضای مجازی با مشارکت جوانان برگزار کنیم. نخستین کمپین در مرداد ماه متناسب با نیازهای جوانان برگزار می شود.

وی ادامه داد: مذاکرات اولیه داشته ایم تا پروژه IPTV (تلویزیون های تعاملی و مشارکتی) تاسیس  شود و  سازمان های مردم نهاد جوانان تولید کننده محتوا در این تلویزیون ها خواهند بود.

لزوم پرداختن به تکالیف عمومی دولت در حوزه جوانان

رستمی درمورد اقدامات انجام شده درباره ماده 41 برنامه پنجم توسعه گفت: پیش نویس این موضوع به کمیسیون اجتماعی دولت رفته است و پس از آن باید به مجلس برود. ما لایحه پیشنهادی را بازنگری کرده ایم و تغییراتی در برخی از تکالیف دستگاه‌های دولتی خواهیم داد چرا که در این لایحه تکالیف اختصاصی و تخصصی دستگاه‌ها دوباره به آنها تکلیف شده بود و در این شرایط قصد داریم به جای پرداختن به تکالیف اختصاصی دستگاه‌ها به تکالیف عمومی دولت در حوزه جوانان بپردازیم تا ارزش افزوده جدید به وجود آید.

وی با اشاره به طراحی در سه حوزه اشتغال و اقتصادی، اجتماعی و خانواده، فرهنگی و فراغت، تکالیف دستگاه‌ها متناسب با مسئولیت‌های آنان در لایحه جدید بیان کرد: امیدوارم تا قبل از پایان دوره مجلس این طرح به تصویب برسد.

وی درباره ادامه مشارکت معاونت ساماندهی امور جوانان در زمینه سایت همسان گزینی تا همسری اظهار کرد: نیازی نیست این مساله را ادامه دهیم چون این کار الگویی بوده و انجام شده و قرار است سازمان تبلیغات اسلامی آن را اجرایی کند.

اجرای طرح «سبک زندگی در عصر رسانه» از مردادماه

رستمی درباره طرح «سبک زندگی در عصر رسانه» اظهار کرد: این طرح شامل سه حوزه آموزش، پژوهش و ترویج و تبلیغ است. در حوزه آموزش به سواد رسانه‌ای، مدیریت موبایل در خانواده، مدیریت بازی‌های کامپیوتری و مدیریت تلویزیون و ماهواره در خانواده پرداخته است.

وی بیان کرد: از آنجایی که کاربری رسانه‌ها از کودکی آغاز می‌شود و کودکان تا 18 سالگی با مادران بیشتر مأنوس هستند، تمرکز را روی مادر گذاشته‌ایم و بر این اساس در تمام استان‌ها، ادارات وزارت ورزش و جوانان، آموزش را برای کارکنان مادر خود از مرداد ماه آغاز می‌کنند و سایر وزارتخانه‌ها نیز برای کارمندان خود چنین دوره‌های آموزشی را خواهند داشت.

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه در گام بعدی این طرح از سوی شهرداری‌ها برای همه خانواده‌ها اجرا می‌شود گفت: اولین شهر برای انجام این طرح، سبزوار خواهد بود که از پایان مرداد ماه اجرای آن آغاز می‌شود.

«بانک حامی جوانان» تاسیس می شود

رستمی با اشاره به طرح های «بانک حامی جوانان» و «بیمه حامی جوانان» گفت: این طرح ها در چهار سطح با بیمه‌ و بانک‌ها وارد همکاری می‌شود. تا پایان مرداد ماه رونمایی از بیمه جوانان را خواهیم داشت که به این ترتیب تمام بیمه‌ها با تخفیف ویژه به جامعه جوان 14 تا 24 سال خدمات ارائه می‌دهد و از جامعه جوان توانمندسازی شده در صنعت بیمه در هر شهر، یک گروه مجوز نمایندگی بیمه خاص با شرایط خاص را خواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز