ابتکار : لایحه حفاظت از جنگل‌ها تدوین شد

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۱۰:۵۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۷۴۰
ابتکار : لایحه حفاظت از جنگل‌ها تدوین شد
امروز 8 مرداد همزمان با روز جنگل ها زنجیره انسانی برای حفاظت از جنگل ها با حضور سمن های زیست محیطی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با شعار «جنگل رمز حیات نگذاریم؛ بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد» تشکیل شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه حفاظت از جنگل‌ها خبر داد.

معصومه ابتکار با حضور در جنگلهای منطقه پلنگ دره شهرستان شیرگاه در استان مازندران در جمع سمن های محیط زیست از این جنگل بازدید کرد.

وی در  بازدید از این جنگل ها  با اشاره به مصوبه سال 92 هیات دولت در ارتباط با تلفات جنگلها گفت: براساس این مصوبه عملاً بهره برداری از جنگل ها به جز مواردی که درخت آسیب دیده باشد، ممنوع است. البته اجرای این مصوبه که برای پایش، حفاظت و بهره برداری پایدار از جنگل ها تدوین شده است، زمان می برد.

وی با بیان اینکه امسال تلاش خوبی در زمینه پایش، مدیریت پایدار و ایجاد ستاد برای اطفاء حریق در جنگلها داشتیم گفت: امسال تعداد آتش سوزی های رخ داده بیشتر شد که با واکنش سریع ستادها و آمادگی که در مانورها به وجود آمد، وسعت آتش سوزی ها کمتر از سال گذشته شد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: گرمای هوا درختان را برای آتش سوزی آماده کرده است. اما عامل انسانی نیز در این زمینه موثر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از سخنان مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته که عنوان کردند؛ تخریب جنگل ها باید به عنوان جرم تلقی شود، سبب شد که قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور به صورت جدی به این مبحث وارد شوند. علاوه بر آن همکاری های خوبی با استانداری ها و شوراها در حال انجام است که البته مشارکت مردم در این موضوع بسیار مهم است.

ابتکار تصریح کرد: کشاورزان و دامداران باید بدانند که تغییر کاربری ها و ویلاسازی ها در زمین هایشان هرچند سود مقطعی در بر خواهد داشت، اما در بلندمدت لطمات زیادی به آنها و فرزندانشان خواهد زد.

معاون رئیس جمهور گفت: معیشت مردم از طریق حفظ جنگل، حفاظت در بخش گردشگری و خدماتی که منجر به حفاظت شوند و آنچه موجب توقف بهره برداری از جنگل ها شود، مورد حمایت ما خواهد بود.

ابتکار با اعلام اینکه لایحه حفاظت از جنگل ها تدوین شده است، افزود: سازمان جنگل ها، وزارت کشاورزی، دولت و ریاست مجلس نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند که امیدواریم به زودی تصویب شود. این مصوبه بهره برداری از جنگل ها را ممنوع می کند و در زمینه های مختلفی همچون قاچاق چوب نیز تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر نقش کلیدی سازمان های مردم نهاد در حفاظت از جنگل ها گفت: آگاهی و جلب مشارکت مردم به ویژه در مورد جوامع محلی ساکن در حاشیه جنگل ها، دامداران، کشاورزان و عشایر غرب کشور با همکاری سمن ها محقق می شود.

وی اظهار کرد: ما برای پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد و شنیدن صدای آنها تلاش می کنیم و امیدواریم که این سازمان ها در نظم و پرسشگری به ما کمک کنند. تلاش می کنیم تا در فضای آزاد صدای جامعه مدنی شنیده شود.

ابتکار ادامه داد: در ارتباط با بحث مدیریت پسماند تحولات اساسی در حال انجام است و هفته پیش جلسه خوبی در این زمینه با استاندار داشتیم، اما رفتار مردمی که زباله بر جای می گذارند به برخی رفتارها و فرهنگ ما بازمی گردد که سمن ها می توانند در این زمینه موثر باشند.

گفتنی است امروز 8 مرداد همزمان با روز جنگل ها زنجیره انسانی برای حفاظت از جنگل ها با حضور سمن های زیست محیطی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با شعار «جنگل رمز حیات نگذاریم؛ بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد» تشکیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز