آغاز سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش

۱۳۹۴/۰۵/۱۱ - ۱۶:۰۶:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۷۰۰
آغاز سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش ، در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور که در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود، از اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا ، علی اصغر فانی در جمع رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور گفت: در چارچوب نقشه راه 131 راهکار داریم که ذیل آن ها حدود 100 فعالیت و برنامه تدوین شده اند و در طول سال های 1395 تا 1399 باید انجام شوند. امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکام و تکالیف راپیش بینی کنیم و منابع لازم را برای رسیدن به این اهداف فراهم آوریم.

 
فانی ادامه داد:  ما برای اجرای هر برنامه ذیل سند تحول باید ببینیم چه پیش نیازها و الزاماتی داریم. به منظور تحقق این امر،  وجود همدلی در سازمان بزرگ آموزش وپرورش و نیز دریافت همکاری از بیرون سازمان و از نهادهای ذی ربط ضروری است.
وزیر آموزش وپرورش افزود: از دیگر موضوع هایی که در این اجلاس باید به آن ها توجه شود، مسائل و مشکلات مهر 1394 است. در مهرماه امسال  نظام 3-3-6  در همه دوره ها به اجرا در می آید. این در حالی است که در دوره دوم متوسطه باتورم نیروی انسانی روبه رو هستیم ، اما در دوره اول متوسطه ، به دلیل تکمیل سه پایه ، در برخی از مناطق کمبود نیرو داریم.  در دوره  ابتدایی نیز مشکلات قبلی همچنان پابرجا هستند.
فانی ادامه داد: در پایه شش ساله ابتدایی با کمبود نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی مناسب مواجهیم.
وی با بیان اینکه سازمان دهی نیروی انسانی در سال 1394 حساسیت بالایی را طلب می کند، افزود: امسال 38 هزار نیروی بازنشسته خواهیم داشت ، درحالی که دانشگاه فرهنگیان هیچ خروجی ندارد. با برنامه ریزی های انجام شده اولین خروجی این دانشگاه  را در مهرماه 1395 خواهیم داشت.
فانی افزود: مسئله مهم دیگری که در اجلاس باید مطرح شود، طرح رتبه بندی معلمان است که به تصویب دولت هم رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد که پس از پایان اجلاس ، از طریق شورای توسعه مدیریت طرح رتبه بندی به تصویب نهایی برسد و در تابستان معلمان رتبه بندی شوند و احکام از اول مهرماه 1394 صادر شوند.
 
هر توفیقی در آموزش و پرورش مرهون تلاش معلمان است
 
علی اصغر فانی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که هر توفیقی در آموزش و پرورش مرهون تلاش معلمان است گفت:«معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند. هر توفیقی که در آموزش وپرورش مشاهده می کنید، مرهون تلاش ها و مجاهدت های معلمان است و رؤسای آموزش و پرورش مناطق ، به عنوان لایه های اجرایی مدیریتی در آموزش و پرورش ، در این باره نقش کلیدی دارند. از این منظر ، اجلاس رؤسای آموزش وپرورش اهمیتی بیش از پیش دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدواریم با هم فکری ، همدلی و هم زبانی دولت و ملت و تلاش های مجلس محترم شورای اسلامی ودولت محترم بتوانیم بخشی از تلاش های معلمان را پاسخ گو باشیم. ما اعتقاد داریم که منزلت، هویت و معیشت معلمان ، موردتوجه ، بازبینی و بازسازی قرار گیرد .
وی با اشاره به اینکه رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش وپرورش تکلیف مضاعفی را ایجاد می کند گفت: در فرصتی که دراختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است ، باید با کار بیشتر، تلاش بیشتر و پیگیری بیشتر، به جامعه تعلیم وتربیت ، معلمان و فرهنگیان گرامی ، دانش آموزان عزیز، اولیای دانش آموزان که خود به تعبیر مقام معظم رهبری حداقل 40 میلیون نفر از این جامعه را تشکیل می دهند، خدمت کنیم.
وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: امروز از نقشه راه سند تحول بنیادین رونمایی کردیم . این آمادگی در آموزش وپرورش وجود دارد که تنها به اتکای سند تحول ، آموزش وپرورش بهتری را در طول برنامه ششم توسعه رقم بزنیم.
فانی در ادامه از حمایت های مقام معظم رهبری ودولت و مجلس تشکر کرد و بیان داشت: در هیچ دوره ای به اندازه این دوره آموزش وپرورش موردعنایت بزرگان قرار نگرفته بود. این توجه برای آموزش وپرورش پشتوانه بزرگی است.
 

 

به کارگیری فناوری های نوین در آموزش وپرورش تقویت شود

وزیر آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود گفت :  به کارگیری فناوری های نوین در آموزش وپرورش اقدام خوبی است که سالهاست آغاز شده است و باید تلاش کنیم در طول برنامه ششم آن را تعمیق ببخشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: تجهیز منابع انسانی به فناوری های نوین ، تجهیز مدارس سخت افزارهای لازم و استفاده از دانش آموزان از این فناوری ها سه نکته ایست که باید به همین ترتیب انجام شود.
وی تأکید کرد، استفاده از منابع استانی و شهرستانی در تأمین نیازهای آموزش وپرورش مهم است و چشم داشتن به ستاد مرکزی اشتباه بزرگی است ؛ باید بتوانیم از امکانات استان ها ، محلات و مناطق چه در زمینه ی تأمین فضاهای آموزشی و چه مشارکت مردم در آموزش وپرورش استفاده کنیم و درهمین راستا تقویت شوراهای آموزشی و پرورشی استان ها و شهرستان ها بیش از پیش لحاظ شود.
فانی تصریح کرد: توجه به نخبگان و استعدادهای برتر ، موردتأکید بزرگان کشور است ؛ باید تلاش کنیم این سرمایه ها را رشد دهیم ،توسعه ارتقای ورزش دانش آموزی و المپیادها، روحیه نشاط ، تلاش و افزایش تحرک دانش آموزان را به همراه داشت.
وزیر آموزش وپرورش به استفاده از امکانات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند در بهداشت مدارس تقویت جسم دانش آموزان و بخصوص توسعه بهداشت در مدارس شبانه روزی کمک کند.
وی افزود: فعالیت های حوزه پرورشی در تقویت موضوعات اخلاقی ، اعتمادی، اجتماعی، سیاسی و زیباشناختی دانش آموزان که در سند تحول بنیادین ذکر شده می تواند مؤثر باشد؛ در همین راستا انس با قرآن و نماز و اقامه نماز جماعت در مدارس و توسعه فعالیت های

مشاوره ای بین دانش آموزان بحث هایی است که با عمق بیشتر در سال آینده انجام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی: نظام پرداخت ها نیاز به بازنگری دارد

هم چنین در این مراسم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به بررسی اعتبارات مصوب هزینه ای از سال 1390 تا 1394 پرداخت و درهمین راستا تاکید کرد : که نظام پرداخت ها نیاز به بازنگری دارد زیرا متوسط دریافتی برخی از دستگاه ها از بودجه عمومی بیشتراز متوسط دریافتی از فرهنگیان است .

محمد باقر نوبخت دراولین روز ازسی ودومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور  ، ضمن اشاره به چالش های موجود در نظام آموزش و پرورش گفت : در سال 1394 که برای رتبه بندی کردن فرهنگیان و طرح تحول دولت ، شرایطی به وجود آمده بود با مشکلات مالی مواجه بودیم. به این صورت که لایحه بودجه 24میلیارد دلار تهیه و تنظیم کردیم . این درحالی است که این رقم در سال های گذشته به چند برابر می رسید. در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور، 118 میلیارد دلار بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اعتبارات مصوب هزینه ای گفت : در سال لایحه بودجه 1390 بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد ، که با رشد و تطور به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. درسال 1393 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی که در لایحه بودجه پیش بینی شده بود 174 هزار میلیارد تومان و با احتساب اوراق 180 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود .
نوبخت ادامه داد: با توجه به چنین رشدی در آموزش و پرورش باید توجه داشت که این افزایش چقدر بر تعداد دانش آموزان و حقوق بگیران تاثیر داشته است .
معاون رئیس جمهور با اشاره به تعداد دانش آموزان گفت : این تعداد از سال 1390 تا 1394 از 12 میلیون و سیصد هزار نفر به 12 میلیون و پانصد هزار نفر افزایش پیدا کرد و تعداد کارکنان در این فاصله از 949 هزار نفر به یک میلیون و شش هزار نفر افزایش پیدا کرد .
نوبخت در ادامه صحبت هایش افزود: متوسط دریافتی برخی از دستگاه ها از بودجه ی عمومی بیشتراز متوسط دریافتی از فرهنگیان است . پس وضعیت به گونه ای است که در برخی از دستگاه ها معلمین حقوق کمتری می گیرند و برخی دستگاه ها حقوق بیشتر پس نظام پرداخت ها نیاز به بازنگری دارد.    
وی ادامه داد: میانگین حقوق معلمان از 830 هزارتومان به یک میلیون و هفتصدو هفتاد هزار تومان افزایش پیدا کرده است . با توجه به اینکه یک بهبود نسبی به وجود آمده ولی باید بازنگری شود تا نظام پرداخت اصلاح گردد.
نوبخت همچنین با بیان اینکه 135 هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است گفت :در حالی که تنها برای شش ماه اول باید حداکثر تا سقف 220 هزار میلیارد تومان عمل کنیم ، اما رقم بودجه نشان از آن دارد که نه تنها رقم 236 هزار میلیارد تومان ، بلکه دریافت 220 هزارتومان هم قابل تحقق نیست.
وی با بیان اینکه برای پنج ماهه اول سال حدود 52 یا 53 درصد منابع مشخص شده است گفت: در حال حاضر، دولت کشور را با رقمی معادل نیمی از بودجه اداره می کند. البته قصد نداریم به خاطر تقلیلی که وجود دارد شرایط سختی را برای دستگاه ها ایجاد کنیم .
معاون رئیس جمهور ادامه داد: پیش بینی ما در حدود 184 هزار میلیارد تومان است . بنابراین بودجه 236 هزار میلیارد تومانی، پس از آنکه  مجلس محترم در حد 220 هزارتومان دولت را موظف به اقدام کرد، عملا به 184 هزار میلیاردتومان کاهش یافت. ما باید با همین مقدار برنامه ریزی کنیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم.
نوبخت افزود: از مقدار 184 هزار میلیارد تومان قرار است که 147 هزارمیلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای ، 30 هزارمیلیارد تومان برای کارهای عمرانی و 7 هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی های مالی که همان سررسیداوراق است تخصیص یابد.
رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی افزود: عددی که به وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد، بر پایه همان 236 هزار میلیارد تومان است. همچنین رقم  135 هزار میلیارد تومان مضاف بر این سقف به اجرای قانون رتبه بندی کردن فرهنگیان تخصیص یافت .
نوبخت افزود: دولت با همه تنگناهای مالی مصمم است آنچه  راکه در توان دارد ،برای اجرای این مأموریت بزرگ که همان تعلیم وتربیت فرزندان انقلاب است سرمایه گذاری کند. چرا که برای تقویت زیرساخت های تربیتی نظام  این سرمایه گذاری ها  ضروری اند.
در پایان ، معاون رئیس جمهور به وزیر آموزش وپرورش برای بازسازی مدارس فرسوده وساخت مدارس جدید قول همکاری داد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه سخنرانی خود در این مراسم از اجرای رتبه بندی معلمان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود : در این گردهمایی سه روزه مسئولان آموزش و پرورش کل کشور ، مقدر شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردرباره  آنچه که دولت تا پایان امسال برای سال 95 و برای دوره برنامه پنجم دارد گزارشی را به این مسئولان ارائه کند و آنها هم بر پایه این برنامه ها خودشان را تنظیم کنند.
 وی افزود :براساس تمهید مقدماتی که ملهم از مصوبه هئیت وزیران برای 6 ماهه دوم امسال یعنی از ماه بعد است  مقدر شد که طرح رتبه بندی فرهنگیان اجرایی شود ، برای این کار مضاف بر سقف 24 هزار میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش هزار و 1350 میلیارد  تومان بودجه در نظر گرفته شده است .
نوبخت ادامه داد : استمرار این طرح که به نحو شایسته ای، کارایی نظام آموزش و پرورش را افزایش خواهد داد ، بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان در سال آینده برای استمرار این طرح باز هم بودجه پیش بینی شد که اکنون منابع آن در دست تهیه است .چون این طرح در مصوبه هیأت وزیران و در قانون مطرح بود که وزارت آموزش و پرورش  طرح را تعیین می کند ، این طرح در شورای توسعه مدیریت کشور به تصویب برسد ، این شورا باید در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل شود ، آخرین مرحله این طرح در وزارت آموزش و پرورش تهیه شد احیاناً آقای دکتر فانی و همکارانشان در این گردهمایی سه روزه روی آن آخرین بازنگری را خواهند داشت.
وی اظهار داشت : ما می توانیم قبل از مهر این طرح را در شورای توسعه به تصویب برسانیم با توجه به اینکه منابع برای این کار از الان در نظر گرفته شده است تا بتوانیم از اول مهر این طرح را اجرایی کنیم .
معاون ریاست جمهوری همچنین خاطر نشان کرد : متوسط حقوق فرهنگیان که به هیچ وجه متناسب با ارزش کار فاخری که انجام می دهند نیست از تعدادی از دستگاه های اجرایی و دولتی کمتر است و متاسفانه از تعدادی از دستگاهها نیز بیشتر است نه به این معنی که فرهنگیان حقوق بیشتری می گیرند بلکه نشان می دهد که نظام پرداخت کشور معیوب است  به طوری که اکنون فرهنگیان با این کار ارزشمند ، حقوقی را دریافت می کنند که به هیچ وجه متناسب با کارشان نیست .
نوبخت ادامه داد: ما برای اینکه عدالت را محقق کنیم باید نظام پرداخت را بازنگری کنیم . خوشبختانه در حال حاضر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کارگروهی مسئول و مامور شدند که نظام پرداخت کشور را بازنگری کنند که به این ترتیب نه تنها برای فرهنگیان بلکه برای سایر کارکنان دولت هم به گونه ای عمل کنیم که این تبعیض و تفاوت ناروا برطرف شود .
در این مراسم نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس نیز به سخنرانی پرداخت و ضمن بیان اینکه همان طور که برای هر دانشگاهی یک ردیف بودجه در نظر گرفته می شود، باید برای آموزش و پرورش نیز با این روش بودجه پرداخت شود گفت :مقام معظم رهبری می گویند در آموزش و پرورش نیاز به تحول داریم. در پشت کلمة تحول یک دنیا کار نهفته است. افراد دارای بهترین و برجسته ترین فکرها باید برای آموزش و پرورش طراحی کنند.
وی ادامه داد: در سند تحول 22 راهکار داریم که هر کدام بیش از 15 بند دارد. اگر بخواهیم دانش آموزانی تربیت  کنیم که عاشق این نظام باشند یک دنیا کار باید انجام شود.
این نمایندة مجلس افزود : وزارت آموزش و پرورش در برنامة پنجم خیلی کم رنگ دیده شد و برنامه های مربوط به آن، به دلیل نداشتن ردیف بودجه، اجرا نشدند .
کوچکی نژاد تأکید کرد: معتقدم، اگر در برنامة ششم توسعه دولت و رؤسای آموزش و پرورش نمایندگان را برای کمک در کمیسیون تلفیق توجیه نکنند، سند تحول اجرا نمی شود، زیرا این سند منابع مالی می خواهد .
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: بودجه عمومی آموزش و پرورش24 هزار و700 میلیارد تومان است. در قانون بودجه، هر دانشگاهی در کشور یک ردیف بودجه دارد و رئیس آن دانشگاه در همان اول فروردین می داند تا آخر سال چقدر بودجه دارد.اما آیا رؤسای آموزش و پرورش می دانند از فروردین تا اسفند چقدر پول دارند !
وی گفت: همة دستگاه های آموزشی و تحقیقاتی به صورت هیئت امنایی اداره می شوند و بودجه شان در کتابچة سالانة بودجه می آید. تنها راه این است که در مجلس مانند دانشگاه ها، برای کل آموزش و پرورش کشور بودجه، تصویب شود تا رؤسای آموزش و پرورش بتوانند منابع نیروی انسانی را مدیریت کنند. سپس بر اساس آن می توانید سؤال کنید که در منابع خوب عمل کرده اند یا نه .
کوچکی نژاد اظهار کرد:سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید به وزارت آموزش و پرورش کمک کند تا سند تحول با سرعت اجرا شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در جریان سی و دومین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور با تقدیر از اهتمام دولت به افزایش حقوق معلمان در سال تحصیلی پیش رو خواستار شد: این افزایش حقوق برچسب نظام رتبه بندی معلمان را نداشته باشد و در قالب قانون خدمات کشوری صورت گیرد.
محمد مهدی زاهدی ، با اشاره به اینکه در سایر دستگاه های دولتی ، افزایش حقوق مبتنی بر قانون خدمات کشوری صورت گرفته است، گفت: وزارت آموزش و پرورش هنوز این اقدام را انجام نداده است و موضوع که در ابتدای سال تحصیلی جدید محقق خواهد شد. در عین حال، در فرصت مقتضی ، بر اساس نظام رتبه بندی معلمان متناسب با شـان و جایگاه آنان حقوق و مزایا تعیین شود، به طوری که حس کنند از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردارند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس تلاش می کند دغدغه های وزارت آموزش و پرورش را در تدوین برنامه ششم توسعه لحاظ کند، خاطرنشان کرد: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، استقرار نظام صلاحیت حرفه ای معلمان، اجرای برنامه درسی ملی و تحول در برنامه ریزی آموزشی با توجه به توسعه فنی و حرفه ای و سبک زندگی ایرانی - اسلامی در آموزش و پرورش، ایجاد نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به ویژه ناظر بر حوزه علوم انسانی، ارتقای جایگاه مشاوره و اندازه گیری سلامت روانی، اجتماعی، دینی و جسمی دانش آموزان، ارتقای جایگاه مهدهای کودک و آموزش پیش دبستانی، افزایش سهم دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش ، نیز مشارکت و تعامل دو سویه والدین و نخبگان و رسانه ها با مدارس ، از محورهای اصلی تدوین احکام برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.
زاهدی تنوع بخشی به منابع مالی آموزش و پرورش از طریق جذب مشارکت های مردمی، وقف و خیریه را از دیگر محورهای تدوین برنامه ششم توسعه برشمرد و افزود: همان گونه که وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود به کشور کره جنوبی به عنوان الگو اشاره کردند، باید به دنبال نگاه خاص به منابع دولتی در این حوزه باشیم. برای مثال ، تخصیص درصد مشخصی از GDP به حوزه آموزش و پرورش می تواند اقدامی راهگشا باشد. کما اینکه 3 درصد از GDP به امر پژوهش اختصاص یافته است و این نگاه ملی و کلان باید بر امر تعلیم و تربیت نیز حاکم باشد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش سهم اعتبارات غیرپرسنلی به پرسنلی اشاره کرد و افزود: سهم اعتبارات پرسنلی باید به 80 درصد برسد.
نظر شما