مولاوردی

ماموریت معاونت امور زنان ایجاد تعادل جنسیتی در همه زمینه ها است

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۱۶:۰۴:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۰۴۹
ماموریت معاونت امور زنان ایجاد تعادل جنسیتی در همه زمینه ها است
برای تحقق عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و ماموریت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، ایجاد تعادل و توازن جنسیتی در جنبه‌های مختلف زندگی زنان است.

به گزارش گروه دختران و زنان خبرگزاری برنا به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاستت جمهوری، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در نشست علمی – تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مجموعه سازمان بهزیستی کشور بیشتر نقش توانمندسازی، پیشگیری و بازدارندگی آسیب‌های اجتماعی را در جامعه ایفا می‌کند، گفت: کسانی که دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند محدود به سن، جنس و قشر خاصی از جامعه نیستند اما باید گفت که زنان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و این یک واقعیت انکار ناپذیر است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه با گذر جوامع از حالت سنتی به مدرنیته شاهد شدت گرفتن آسیب‌ها و ناهنجارهای اجتماعی هستیم و امروزه رشد برخی از آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می‌رود، اظهار داشت: پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان آن هم زنان تحصیل‌کرده و سرپرست خانوار به عنوان نگرانی مطرح می‌شود و باید در این زمینه تمرکز و مشارکت‌ سازمان‌های مربوطه به طور جدی صورت گیرد.

مولاوردی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌های انجام شده توسط معاونت امور زنان و خانواده با سایر ارگان‌ها براساس برنامه پنجم توسعه جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: وظیفه این معاونت هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری وظایف ذاتی دستگاه در حوزه زنان و خانواده است که همه باید به وظیفه خود در این زمینه به درستی عمل کنیم و ضمن «شناسایی آسیب‌های اجتماعی» و «مسایل مرتبط به حوزه زنان» و نیز با انعقاد تفاهم‌نامه و اجرای آن در سطح منطقه، استان و کشور در جهت رفع این‌گونه آسیب‌ها، اقدامات لازم را اجرایی و عملیاتی کنیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه زنان در مناصب دولتی نقش کم‌رنگی ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: در جامعه شاهد سوق داده شدن زنان به بخش غیررسمی اقتصاد و اشتغال هستیم و باید برای بهبود این شرایط و ارتقاء جایگاه زنان فعالیت و تلاش مستمری انجام شود.

مولاوردی با اشاره به دستاوردهای تفاهم‌نامه‌های انجام شده معاونت امور زنان و خانواده با سایر دستگاه‌ها، گفت: برخی از تفاهم‌نامه‌ها با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان و مشارکت و فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف منعقد شده است و شاهد نتایج مفیدی در این زمینه هستیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه این معاونت توانسته است، اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی زنان را به تفکیک استان‌ها تدوین کند، گفت: این اطلس وضعیت زنان در هر استان را نشان می‌دهد و می‌توانیم با بهره‌گیری از آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هر استان و منطقه برنامه‌ریزی و تدابیر لازم را انجام دهیم.

مولاوردی اولین برنامه اجرایی معاونت امور زنان و خانواده در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها را برگزاری نشست منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: در استان‌هایی که از نظر آسیب‌های اجتماعی اشتراک وجود دارند با هدف ترویج همکاری‌های شبکه‌ای و تخصصی، بین سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت جلسه گذاشته می‌شود و امیدواریم با آموزش‌های ارایه شده و تشکیل نشست‌های تخصصی، آسیب‌های اجتماعی این مناطق کاهش یابد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ۱۴ کارگروه در معاونت متبوع وی فعال هستند و با ارایه برنامه‌ها و پیشنهادات دولت را یاری می‌کنند، گفت: یکی از این کارگروه‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که وظیفه شناسایی ظرفیت‌های موجود و ارایه برنامه‌ها و پیشنهادات لازم برای مقابله با این آسیب‌ها را بر عهده دارند.

مولاوردی با بیان اینکه حضور زنان و جوانان باید در مشارکت‌های اجتماعی ارتقاء یابد و از این سرمایه اجتماعی به نحو مطلوب استفاده کرد، گفت: جامعه باید به حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی اعتماد کند، کشورهایی توسعه یافته با اتکا به همه ظرفیت و توان خود و با بکارگیری تمام سرمایه انسانی‌شان توانستند به جایگاه نسبتاً مطلوب برسند.

وی ادامه داد: امروز اقتصاد به سمت دانش بنیان، دانایی محوری و مهارت‌محوری پیش می‌رود و برای اینکه به توسعه پایدار درون‌زا برسیم باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود از جمله ارتقاء مشارکت‌های اجتماعی زنان کمال استفاده را انجام ببریم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ما با رشد زنان سرپرست خانوار و زنان خودسرپرست مواجه است، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها الگوی واحدی برای زنان سرپرست خانوار وجود ندارد بنابراین نیازها و اقتضائات این گروه را نمی‌دانیم لذا ضرورت دارد، تحلیل درستی از این وضعیت داشته باشیم تا در تصمیم‌گیری‌هایمان اشتباه نکنیم.

مولاوردی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم در شورای عالی اشتغال جلساتی برای تدوین سند سیاست اجرایی اشتغال پایدار برگزار شده است، گفت: راهکارهای متعددی در این سند پیش‌بینی شده است که گروه هدف که معاونت امور زنان و خانواده ایجاد کرده است، زنان با اشتغال پایدار و با اتکا به توان و خوداتکایی بتوانند مسیر زندگی‌شان را ادامه‌دهند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی ظرفیت خوب و بالایی برای جذب مشارکت و حمایت مردمی دارد، گفت: سازمان‌های مردم‌ نهاد تخصصی با کمک و استفاده از تجربه سازمان بهزیستی می‌توانند برای رسیدن به اهداف انسانی خود موفق‌تر باشند.

مولاوردی گفت: سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که در خط مقدم ایجاد فضایی امن و حفاظت شده برای زنان بی‌سرپرست قرار دارد و ما می‌توانیم با ایجاد خانه‌های امن، تدابیر لازم را برای بازدارندگی و جلوگیری از خشونت علیه زنان ایجاد کنیم.

معاون رییس‌ جمهوری در امور زنان و خانواده از عدم حضور فعال زنان در مناصب‌ عالی و پارلمانی انتقاد و اظهار امیدواری کرد در چارچوب عدالت جنسیتی زنان و مردان در بخش‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، بازار کار و مدیریتی حضور فعال داشته باشند تا به توسعه متوازن در جامعه دست پیدا کنیم.

مولاوردی در پایان با ابراز امیدواری این نشست‌ها نتایج کاربردی داشته و با ارایه ایده‌ها و پیشنهادات مطرح شده بتوان از آن، در تدوین برنامه ششم و سایر برنامه‌های کلان استفاده کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز