ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اعلام کرد؛

ایران ، مقام ۱۴ در حوزه زیست فناوری در دنیا

۱۳۹۴/۰۵/۱۴ - ۱۴:۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۷۴۳
ایران ، مقام ۱۴ در حوزه زیست فناوری در دنیا
در ایران زیست فناوری در اولویت‌ الف نقشه جامع علمی کشور است و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه کلان سیاست گذاری و هماهنگی فعالیت های این حوزه را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار علمی-فناوری خبرگزاری برنا ، در ایران زیست فناوری در اولویت‌ الف نقشه جامع علمی کشور است و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه کلان سیاست گذاری و هماهنگی فعالیت های این حوزه را بر عهده دارد. یکی از معیار های مورد اندازه گیری در پیشرفت حوزه زیست فناوری رصد و پایش برون داده های علمی در این بخش است که در این گزارش به انتشارات علمی پرداخته شده است، یکی از مهمترین شاخص ها در زمینه فناوری تعداد ثبت اختراعات داخلی و بین المللی است و در زمینه تجاری سازی نیز میزان ورود به بازار های جهانی و حجم صادرات و نیز کاهش واردات خدمات و محصولات به کشور از مهمترین شاخص ها محسوب می شود.

در حال حاضر هزاران دانشجو در کشور در حوزه های مرتبط با زیست فناوری مشغول به تحصیل هستند که نیروی انسانی مورد نیاز برای زیست فناوری را برای آینده تامین خواهند کرد، یکی از اهداف تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور کسب 3 درصد از بازار زیست فناوری جهانی است و بدین ترتیب کشور باید زیر ساخت های آموزشی، پژوهشی و فناوری لازم برای نیل این هدف را فراهم سازد.

در سال های اخیر پژوهشگران ایرانی در زمینه رتبه انتشار مقالات در منطقه و جهان، عملکرد رو به رشدی داشته اند، این عملکرد با استفاده از آمار استخراج شده از پایگاه اطلاعاتی و استنادی Scimago JCR در ادامه گزارش آمده است، بر اساس تعداد بروندادهای علمی زیست فناوری در این پایگاه، ایران از رتبه 36 جهانی در سال 2005 به رتبه 14 جهانی در سال 2014 صعود کرده است.

جدول شماره 1، رتبه 30 کشور اول جهان بر اساس تعداد بروندادهای علمی در حوزه زیست فناوری در سال 2014 را نشان می دهد که این آمار بر گرفته از پایگاه اطلاعاتی Scimago JCR در دسته بندی موضوعی Biotechnology است.

جدول شماره 1

 

 

در جدول شماره1، تعداد بروندادهای علمی حوزه زیست فناوری سه کشور اول منطقه در سال 2014 ، در فاصله سال های 1996 تا 2014 با هم مقایسه شده است، این نمودار نشان می دهد که تا سال 2009 کشور ترکیه از این نظر در رتبه اول منطقه بوده و در سال 2010 با پیشرفت های چشمگیری که در زمینه زیست فناوری در کشور صورت گرفته و اهمیت ویژه ای که برای این حوزه قایل شده، ایران پیشتازی در این حوزه را در دست گرفته و تاکنون رتبه اول را حفظ کرده است.

در نمودار شماره 1، مقایسه تعداد بروندادهای علمی حوزه زیست فناوری سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در سال‌های 2014- 1996 بر اساس پایگاه اطلاعاتی Scimago JCR در دسته بندی موضوعی Biotechnology ارائه شده است.

نمودار شماره 1

تعداد انتشارات علمی این سه کشور در این سال ها نیز در جدول 2 آمده است. چنانجه ملاحظه می شود عربستان از سال 2010 رشد زیادی در حوزه زیست فناوری داشته بطوری که از 89 مقاله به 365 مقاله رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با 661 مقاله پیشتاز منطقه است.

در جدول شماره 2، تعداد بروندادهای علمی حوزه زیست فناوری در سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در سال‌های 2014-1996 ارائه شده است.

 

جدول شماره 2

 

در جدول شماره 3، مقایسه این سه کشور در سال 2014 بر اساس شاخص های Documents، Citation و H-index آورده شده است، این بررسی نشان می دهد که براساس تعداد برون داد ها و نیز Citation ایران در مقام اول ولی در شاخص H-index کشورمان در رتبه دوم قرار دارد در این جدول مقایسه رتبه سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در سال 2014 در خاورمیانه بر اساس تعداد بروندادهای علمی، Citation و H index ارائه شده است.

 

جدول شماره 3

 مقایسه رتبه از نظر تعداد مقالات بین این سه کشور پیشتاز در منطقه در پنج سال گذشته در جهان در جدول شماره 4 نشان داده شده ‌است، مقایسه رتبه سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در پنج سال گذشته در جهان بر اساس تعداد بروندادهای علمی در این جدول آمده است.

 

جدول شماره 4

در جدول شماره 5 رتبه این سه کشور در منطقه در حوزه زیست فناوری در پنج سال گذشته آمده است در این جدول رتبه سه کشور ایران، ترکیه و عربستان در پنج سال گذشته در خاورمیانه بر اساس تعداد بروندادهای علمی مقایسه شده است.

 

جدول شماره 5

نظر شما