بازسازی قلعه حسن خان در شهرستان ابرکوه در مراحل پایانی

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۱۲:۳۴:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۹۳۷
بازسازی قلعه حسن خان در شهرستان ابرکوه در مراحل پایانی
عملیات بازسازی و مرمت قلعه حسن خان شهرستان ابرکوه مراحل پایانی خود را طی می کند.

به گزارش  خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا ،  سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در توضیح مشخصات این بنای تاریخی گفت: قلعه حسن خان، نقشه ای چهارگوش دارد که چهار برج در گوشه های آن احداث شده است. برج مدور سه طبقه ای نیز در وسط قلعه ایجاد شده است. بر روی پشت بام چهار بادگیر رو به چهار سمت قرار دارد. واحدهای مسکونی داخل قلعه مورد استفاده رعیت بوده اما در جبهه شمال شرقی قلعه، خانه ای با معماری برتر به چشم می خورد که به خان اختصاص داشته است. حصار و برج ها که واحدهای مسکونی را در برگرفته به صورت چینه ای است و نه چینه دارد. ورودی قلعه در ضلع جنوبی می باشد و مصالح بکار رفته در بنا خشت و گل است.

محسن ذاکری نیا عنوان کرد: اثر تاریخی، فرهنگی قلعه حسن خان، در شهرستان ابرکوه، بخش بهمن، روستای مهرآباد واقع گردیده است و باتوجه به نوع مصالح ساختمانی و نقشه بنا، قدمت قلعه احتمالا به دوره زندیه مربوط است و نام قلعه متاثر از اسم بانی بنا است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این مجموعه تاریخی، در سال 1384 به شماره 13704 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان ساخت: عملیات مرمت و ساماندهی قلعه مذکور با اعتباری معادل دویست و شصت میلیون ریال در حال انجام و رو به اتمام است که این عملیات شامل: اجرای طاق ضربی با خشت و گچ، ‌اجرای دیوارچینی با خشت خام، ‌اجرای اندود کاهگل، اجرای شرفی، ‌تراشیدن اندودهای فرسوده و کاهگل بر روی بدنه ها،‌ اجرای آجرفرش کف، ‌اجرای اندود کاهگل بدنه، ‌اجرای سفیدکاری بر روی سطوح و سقف و موارد دیگر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز