به مناسب ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار؛

سکوت تلخ به احترام قلم/ روزنامه‌نگاران از حقوق خود محروم هستند

۱۳۹۴/۰۵/۱۶ - ۱۷:۴۳:۲۰
کد خبر: ۳۰۶۲۰۹
سکوت تلخ به احترام قلم/ روزنامه‌نگاران از حقوق خود محروم هستند
هفدهم مرداد سال 1377بود که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. یکسال بعد از آن حادثه به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد تا نام صارمی برای همیشه بر بدنه عرصه خبر در ایران ثبت شود و خبر به فرزندان خودش در این روز ببالد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، هفدهم مرداد  سال 1377بود که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. یکسال بعد از آن حادثه به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد تا نام صارمی برای همیشه بر بدنه عرصه خبر در ایران ثبت شود و خبر به فرزندان خودش در این روز ببالد. آن ها که کم و کاستی های این حرفه را به جان می خرند و رسالت خود که همان خبررسانی و خبرنگاری است را تمام قد پاس می دارند.به مناسب این روز پای گفت و گوی چند تن ازخبرنگاران نشستیم تا در روز خودشان از سختی های وادی خبرو وظایف خبرنگاری بگویند.

حواسمان باشد قلممان را نفروشیم، از دنیای واژه­ ها فاصله نگیریم

مهدی ابراهیمی-روزنامه­ نگار-از دنیای روزنامه نگارای و روزنامه نگاران گفت : دنیای خبرنگاران ساعت ندارد. یک خبرنگار باید بداند حتی نیمه­شب هم خبرنگار است وباید اخبار را مخابره کند اما متاسفانه چیزی که امروز شاهدش هستیم این این است که  خبرنگارهای ما کارمند شده­اند و دیگر یک خبرنگار با مسئولیت نیستند. برای خود ساعت تعیین می­کنند.

وی با تاکید براین­که خودباوری مرگ قلم و مرگ تفکر و پیشرفت است گفت:بعضی خبرنگاران بیمار میز وتلفن شبکه­ های اجتماعی هستند و خودباوری زیادی دارند به طوری که با تحویل یک گزارش ساده به خود غره می شوند .

ابراهیمی در ادامه افزود: خبرنگاران از زیبانویسی دورشده­اند. خبرنگار قبل ازانجام مصاحبه باید اطلاعات و مطالعه زیادی داشته باشد. باید بتواند کارشناسانه رفتار کند و مسئولان را به چالش بکشاند و بتواند کنکاش کند. خبرنگار ملزم است بداند ما تریبون مردم هستیم نه تریبونی برای مسئولان.

وی درپایان صحبت­هایش خواسته ی خود از همکاران خبرنگارش را چنین متذکرشد: خواسته ی من از همکارانم این است که حواسمان باشد قلممان را نفروشیم، از دنیای واژه­ها فاصله نگیریم. خبرنگاری قبل از هرچیزی عشق می­خواهد. من بعنوان یک روزنامه نگار دراین روز فقط سکوت می­کنم. سکوتی تلخ به احترام قلم.

این قشر فرهنگی جامعه از حقوق خود محروم هستند

 افشین امیرشاهی خبرنگار دیگری بود که پای صحبتش به بهانه روز خبرنگار نشستیم واو از مشکلات این حرفه با ما چنین گفت: یکی از مشکلاتی که در این برهه زمانی  گریبانگیر روزنامه ­نگار ها شده مسائل حقوقی و اقتصادی یاران رسانه است. این قشر فرهنگی جامعه ازحقوق خود محروم هستند و پرداخت دستمزد آن­ها به درستی رعایت نمی­شود. از استخدام آن­ها تا دیگر مسائلشان.متاسفانه مدافعان حقوق مخاطبان ، خود قرارداد وسند محکمی ندارد.

امیرشاهی افزود: خبرنگاران ما یک حقوق بگیران ساده شده­اند و برای کسب درآمد بیشتر به سراغ شغل دوم می­روند و با این ادامه این اوضاع فرصت چندانی برای حرفه خبرنگاری ندارند.

وی درخاتمه صحبت­هایش به مناسبت روز خبرنگار به خبرنگاران گفت: به نظر من خبرنگاری در کنار تمام مشکلاتی که وجود دارد عشق و علاقه می­خواهد و خبرنگارهایی که برای این حرفه وقت می­گذارند قابل احترام­اند . من به احترام شما عزیزان کلاهم را ازسر برمی­دارم.

 خبرنگاران ما به روزمرگی دچار شده­ اند

کسری نوری –خبرنگار- پیام خود را به مناسبت روزخبرنگار این­چنین بیان کرد: اصحاب رسانه باید اصول اخلاقی را احیا کنند. من به خبرنگاران توصیه می­کنم خودرا به اخلاق و اصول اخلاقی مقید کنند و پایبند اخلاق رسانه ای باشند.

وی از ضعفی که گریبان­گیر این شغل و حرفه شده است چنین گفت: خبرنگاران ما به روزمرگی دچار شده ­اند. در این حرفه نباید از آموزش غافل شد . باید از تجارب پیشکسوتان عرصه خبر استفاده کنیم  و همواره دراین راه آموزش ببینیم و مطالعه را فراموش نکنیم.

 خبرنگاران باید اجماع داشته باشند

میثم زمان ­آبادی-خبرنگار- نیز به مناسبت روزخبرنگاردر گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا  گفت: وقتی این روز به مناسبت شهادت یک خبرنگار نام­گذاری می­شود یعنی از ارزش زیادی برخوردار است.پس باید از ارزش این روز پاسداری کنیم.

وی در خصوص ضعفی که این روزها گریبان روزنامه­ نگاری را گرفته است افزود:چیزی که امروزه شاهدش هستیم این است که  بحث آموزش در رسانه ها کمتر دیده می­شود. مدیران رسانه با بی توجهی به آموزش در واقع اعتبار رسانه خود را به خطر می­اندازند. ما رسانه ای ها و خبرنگاران قدیمی تر با ادامه این بی توجهی به امر آموزش  کم­ کم جایگاه مان را به کسانی واگذار می­کنیم که از ارتباطات اطلاع چندانی ندارند. به نظرم ما خبرنگاران باید اجماع داشته باشیم و به یک توافق برسیم ، برای آموزش بیشتر  برنامه ریزی کنیم و برای مطالعه بیشتر وقت صرف کنیم.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز