معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی:

غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری مقرری بیمه بیکاری است

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۱۱:۰۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۶۳۶۲
غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری مقرری بیمه بیکاری است
معاون فنی ودرآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری از تعهدات قانونی این سازمان است و به موجب قانون، آن دسته از بیمه شدگانی که بدون میل واراده بیکار شده و همچنین آماده به کار باشند، از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می شوند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ،  محمد حسن زدا با تأکید براینکه برای برخورداری از مقرری بیمه بیکاری، خروج از اشتغال بیمه شدگان باید به خواست و اراده آنها نباشد، اظهار داشت: ایران سومین کشور خاورمیانه است که بیمه بیکاری را برای افراد تحت پوشش قانون کار وتأمین اجتماعی پیش بینی کرده است.

وی  اخراج از محل کار، پرداخت حداقل 6ماه حق بیمه و داشتن یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه را از شرایط احراز بیمه بیکاری عنوان کرد و افزود: آن دسته از بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیاز به داشتن حداقل سابقه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.

زدا گفت: متقاضیان بیمه بیکاری که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست بدهند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری حداکثر ظرف مدت 30روز از تاریخ بیکاری می توانند موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا کار مشابه آن اعلام کنند.

معاون فنی ودرآمد سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه مدت پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط به مدت سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد، افزود: مدت پرداخت این مقرری برای بیمه شدگان مجرد حداکثر 36 ماه و برای بیمه شدگان متأهل 50ماه بیشتر نیست.

وی در خصوص میزان مقرری بیمه بیکاری گفت: به موجب قانون میزان مقرری بیمه بیکاری معادل 55درصد متوسط مزد 90روز قبل از بیکاری است و به مقرری افراد متأهل یا متکفل تا حداکثر 4نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان 10درصد حداقل دستمزد افزوده می شود، در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از 80درصد متوسط مزد وی بیشتر باشد.

وی افزود: ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بانشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب می شود.

نظر شما