درجشن روز خبرنگار خبرگزاری برنا پیشکسوتان رسانه گفتند:

مسئولان باید امنیت شغلی برای خبرنگاران مهیا کنند

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۱۶:۳۹:۲۶
کد خبر: ۳۰۶۵۰۸
مسئولان باید  امنیت شغلی  برای خبرنگاران مهیا کنند
امروز روز خبرنگار است . 17 مرداد ماه که می شود در هر رسانه ای که باشی با هر فکر و اندیشه این روز برایت خاص است حتی اگر خبرنگاری باشی از دنیای خبر دورمانده هم باز امروز برایت مثل هر روز نمی گذرد . دراین روز دیگر فرق نمی کند چقدر تضاد فکر داریم و چه رسالتی را دنبال می کنیم ،همه امروز خبرنگاریم و خبرنگار بودن برایمان مقدس، ما شغلمان را دوست داریم و نشانه این دوست داشتن همین بودنمان در رسانه هاییست که نه امنیت شغلی دارد و نه ما را از خستگی ها دور نگه می دارد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ،  امروز ، در هر رسانه ای  که باشی ، از روزنامه گرفته تا خبرگزاری و رسانه ی ملی ، مجلات هفتگی و ماهانه ... روزی به خصوص  است برایت ،  در خانواده ی  ما «برنا » هم خلاف این اتفاق نبود.  امروز روزی شد تا فارغ  از اخبار همیشگی ، خبر خودمان را تنظیم کنیم ،  دقایقی فارغ از تمام اخبار ایران و جهان ، این سو آن سو تنها از خودمان بگوییم ، گفتن از این حرفه و شغل ، گفتن از خبرنگاری و دنیای خبررسانی، امروز را به احترام تمام یاران ،از رسالت رسانه ای بگوییم ، به هر حال می شود که یک روز هم برای  خودمان باشیم و از حرفه ای بگوییم که  هر سال میان مقام دوم و سوم سخت ترین شغل جهان جا به جایی سکو می کند و به یاد تمام خبرنگارانی که این روزها به هر دلیل کنارمان نیستند به پاس تمام فداکاری هایشان ، رشادت هایشان برای خبر  درست و صحیح و فارغ از دروغ  دقیقه ای سکوت کنیم . بیایید شما هم همراه ما یک  دقیقه سکوت کنید به احترام همه این عزیزان که نیستند کنارمان ولی  در دلهایمان هستند  تا ابد.

در جشن امروز که به مناسبت روز خبرنگار در خبرگزاری برنا با حضور مهمانانی از جمله سید مناف هاشمی، معاون توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و جمعی از فعالان عرصه رسانه و روزنامه نگاران برگزار شد، محمد حسن بلاغی مبین، مدیر عامل خبرگزاری برنا ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: «خبرنگاران، شبانه روزی کار می کنند اما از حقوق اولیه محروم اند. قشری که از لحاظ معیشتی و امنیت شغلی دچار مشکل هستند و لازم است که شرایط و مشکلات آنان به صورت اصولی و همیشگی رفع شود. خبرنگاران  با تلاش های بی وقفه و بی منت خود نشان دادند که در هر شرایطی به دنبال احقاق حقوق مردم و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند ، باید این را غنیمتی شمرد و به عنوان یک فرصت طلایی در نظر گرفت. خبرنگاران ثابت کردند که عاشقانه پای کار خود ایستاده اند. باید به خبرنگاران و خبرنگاری با دید جدید و بهتری نگاه  و حقوق این طیف  استیفا شود.»

در ادامه این مراسم سید مناف هاشمی، معاون توسعه و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان ، نیز سخنانی را در تبریک روز خبرنگار بیان کرد و چنین گفت: در طول نزدیک به دو سال که در کنار خبرگزاری برنا هستیم ، وظیفه خود می دانیم ازاین خبرگزاری حمایت کنیم و از ظرفیت های آن بیشتر استفاده کنیم ، وزارت ورزش می تواند از این ظرفیت برای انتقال اخبار خود بیشتر استفاده کند و تا بتواند  جایگاه و شان وزارت ورزش را بهتر نمایان کنیم.

وی با حضور در خبرگزاری برنا در جشن روز خبرنگار این رسانه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این شغل یکی از سه شغل سخت در جهان است و مسولان باید برای امنیت و تسهیلات کاری متصدیان این حرفه نگاه دقیق تر و مثبت تری داشته باشند.

در ادامه مراسم مسعود ابراهیمی از پیشکسوتان روزنامه نگاری و سردبیر شوک روزنامه ایران با اعلام تبریک به مناسب روز خبرنگار گفت: « دو عامل باعث شده است  که خبرنگاری در کشور ما ضربه بخورد. اول از خودمان شروع می کنم چون اولین عامل از آن دو عامل خودمان هستیم و بعدی مسوولان. اول از خودمان شروع کنم در کشور ما به دلیل نبود قانون کپی رایت خبرنگارانمان گمنام هستند،خبرنگارانی داریم که بهتر از خبرنگاران مطرح هستند ولی همان گزارشی که این خبرنگاران گمنام به صورت اختصاصی می نویسند، رسانه هایی با یک مقداری تغییر به نام خودشان می فرستند روی خط.

اما اگر به دنیا نگاه کنیم رسانه ها به نام نویسنده هایشان معروف هستند ولی در کشور ما قانون کپی رایت نیست و خود خبرنگاران مراعات همدیگر را نمی کنند. اگر این مشکلات نبود،مردم دنبال شبکه مجازی خواندن نبودند

موضوع دوم در رابطه با مسوولان است. مسوولان در عین حالی که از ما می ترسند، از ما انتظار هم دارند. ما نمی دانیم باید چه کار کنیم. رسانه های ما هنوز یک انجمن ندارند، باید هفت خوان رستم را رد کند و آخر سر هم جوابی که می شنوند این است که  می گویند نشد.

خدادادی سردبیر روزنامه گل و دبیر سرویس ورزشی روزنامه دنیای اقتصادی مهمان دیگری که در این مراسم صحبت کرد ، چنین گفت:« عرض تبریک به تمامی همکاران به مناسبت روز خبرنگار ، تنها نکته ای که می خواستم دراین روز به آقای هاشمی بگویم این است که بهتر است شما به جامعه خبری نزدیک تر باشید ، باید حرف های آدم هایی که همیشه در این زمینه صحبت می کنند یک بار مرور کرد تا ببینید حرف جدیدی وجود دارد یا نه. اگر وزارت ورزش دنبال این حرف است برای عملی کردن ماجرا، باید سراغ آدم های جدید و متخصص در آن حوزه برود. کسانی که بتوانند راه حل ارایه دهند. اگر حرفی برای گفتن وجود دارد و قصدی برای انجام کار شاید بهتر باشد آن آدم ها بیایند در صحنه حالا که فضایش است و ما هم دوست داریم این بحث ها را منتقل کنیم اگر باشند و پاسخگو باشند باعث خوشحالی می شود. همه این بحث های جنجالی که به عنوان بن بست وزارت ورزش از آن  تعبیر می کنند را می توان به یک سرانجام رساند.

رضا رئیسی پیشکسوت روزنامه نگاری سیاسی و مشاور مدیر مسوول روزنامه آرمان به نمایندگی از طیف روزنامه نگاران سیاسی در این مراسم حضور داشت و چنین گفت :« تبریکی به دوستان خبرنگار می گویم. یک چیزی که مد نظرم است این است که خبرنگاران در پس ذهن سیاسیون و مدیران نباشند یعنی اینکه یک روزی که روز خبرنگار است یاد خبرنگاران بیافتند و بعد فراموش شوند.

در همه جای دنیا، خبرنگاری جز پردرآمدترین شغلهاست در ایران شاید بتوان گفت جز آسیب پذیرترین اقشار از لحاظ حقوقی و درآمدی و امنیت شغلی هستند و این خود باعث می شود خبرنگارانی که تازه وارد حرفه خبرنگاری می شوند به خاطر اینکه به تامین معاش زندگی شان برسند به سمت کار سری دوزی و یا رفع و رجوع بروند تا سر ماه برسد. قبلا شما خبرنگاری را می دیدی حتی برای یک گزارش یک ماه وقت می گذاشت برای یک صفحه که در روزنامه چاپ می شد چون برایش ارزش داشت اما امروز سمت دیگری رفته است .

در هشت سال گذشته خیلی سختی کشیدیم این را بارها به مسوولان گفتم انتظارمان چیز دیگری بو. آقای روحانی  جز معدود کاندیداهایی بود که رسانه نداشت و روزنامه های مستقل از او حمایت کردند و بعد به تدریج فراموش شدند البته رسانه نباید وام دار دولت باشد و باید کار خودش را بکند و ما هم همین کار را می کنیم ولی انتظار حداقلی ما این است که به حوزه رسانه خیلی توجه شود.

همچنین در پایان این مراسم کوچکترین خبرنگار خبرگزاری برنا کیک روز خبرنگار را برید.

 

 

 

 

نظر شما