مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

افزایش واردات دارو نخواهیم داشت/ سرمایه گذاری خارجی و شراکتی برای تولید داروهای جدید

۱۳۹۴/۰۵/۱۸ - ۰۹:۲۷:۱۷
کد خبر: ۳۰۶۶۵۵
افزایش واردات دارو نخواهیم داشت/ سرمایه گذاری خارجی و شراکتی برای تولید داروهای جدید
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم پس از توافقی که صورت گرفته است ، شاهد تحولات مثبتی در حوزه دارو باشیم و قطعا پس از توافق نیز افزایش واردات نخواهیم داشت و در همان سقف واردات و یا کمتر نیز می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، دکتر مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ، با بیان اینکه تحریم ها باعث فشارهای سنگینی در حوزه دارو شد اظهار داشت: بعد از توافقات اولیه در لوزان مقداری در زمینه دارو تاثیر داشته و کمک کرده تا در مراودات دارویی بتوانیم بحران دارویی را در سال 92 مدیریت کنیم.

وی گفت: در بحث تحریم در سال های 91 و  92 کشور ما متضرر شد و خیلی از بیماران ما دچار کمودهای دارویی شدند، بحران شدیدی در داروهای بیهوشی در آن سال ها پیش آمد عمل های جراحی ما را دچار تاخیر می کرد و این ضررهایی بود که مستقیما در حوزه دارو وجود داشت و از طرفی  تحریم برخی تجهیزاتی که شرکت های دارویی ما نیاز داشتند که اینها شامل تحریم بود و کشور در تامین این موارد مشکل داشت.

دکتر پیرصالحی افزود: خوشبخاته از سال 92 این بحران ها مدیریت شد و مشکلات دارویی کمتر شد.

وی گفت: امیدواریم پس از توافقی که صورت گرفته شاهد تحولات مثبتی در حوزه دارو باشیم و قطعا پس از توافق نیز افزایش واردات نخواهیم داشت و در همان سقف واردات و یا کمتر نیز خواهد شد اما بحثی که می تواند  ما را کمک کند این است که وارد بازار های صادراتی شویم و از این فرصت استفاده کنیم و طراز دارویی خود را مثبت کنیم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری خارجی نیز می تواند در موضوع توافق کمک تاثیرگذاری داشته باشد هم در بحث نوسازی صنایع و هم در سرمایه گذاری های جدیدی که شرکت های خارجی به صورت مستقل یا به صورت شراکت با شرکت های ایرانی برای تولید داروهای جدید انجام دهند.

دکتر پیرصالحی در پایان اظهار داشت: در بحث واردات دارو می توان گفت که واردات به همان سقف سابق خواهد بود و افزایش واردات دارو مشکلی از ما حل نمی کند؛ تسهیل روابط مالی باعث می شود که ما به موقع تر داروها را در اختیار داشته و تامین کنیم و افزایش واردات به صنعت ما لطمه می زند و داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند لازم نمی دانیم که افزایش واردات داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز