برنامه های روز جهانی دریای خزر اعلام شد

۱۳۹۴/۰۵/۲۰ - ۱۱:۱۸:۳۲
کد خبر: ۳۰۷۲۴۴
برنامه های روز جهانی دریای خزر اعلام شد
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح برنامه‌های روز جهانی دریای خزر، گفت: امسال برنامه‌های متنوعی برای آشنایی ساکنان بومی دریای خزر با محیط زیست این دریا، فرهنگسازی و ایجاد حس مشارکت مردمی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ،  معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح برنامه های روز جهانی دریای خزر در استان های ساحلی شمال کشور، گفت: امسال نیز برنامه های متنوعی برای آشنایی ساکنان بومی دریای خزر با محیط زیست این دریا، فرهنگسازی و ایجاد حس مشارکت مردمی، استفاده درست از دریا و ارتقاء دانش جوامع محلی و مسئولان در سه استان ساحلی برگزار می شود.

پروین فرشچی گفت: نگرانی کشورهای ساحلی از وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده آبی باعث شد تا کشورهای ساحلی با به رسمیت شناختن قوانین و مقررات هر یک از دولت های متعهد و آگاهی از تخریب دریای خزر به لزوم حفظ و احیاء منابع زنده برای نسل های حاضر و آتی توجه کنند.

وی ادامه داد: تلاش برای تعریف یک رژیم واحد حفاظت از محیط زیست دریایی، با حمایت سازمان‌های بین‌المللی، در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر، از اردیبهشت ماه 1377 اقدامات و تلاش مشترک برای حفظ و نجات محیط زیست دریای خزر را آغاز شد.

فرشچی تصریح کرد: کشور های حاشیه دریای خزر در سال 1382  یک «کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر» موسوم به «کنوانسیون تهران» را امضاء کرده و در تاریخ 21 مردادماه 1385 لازم الاجرا شدن این معاهده نامه را بعنوان یک واقعه مهم زیست محیطی جشن گرفتند.

21 مردادماه  نقطه عطفی در همکاری‌های زیست محیطی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه روز 21 مردادماه  نقطه عطفی در تاریخ همکاری های زیست محیطی در رابطه با دریای خزر محسوب می شود، تصریح کرد: از سال 87 به بعد جشن روز جهانی دریای خزر در پنج کشور ساحلی برگزار شد و ایران نیز همانند سایر کشورها هر ساله برنامه های ویژه ای را به مناسبت این روز اجرا می کند.

فرشچی خاطرنشان کرد: در سال‌های اولیه بیشتر همایش های دولتی در تهران برگزار می شود اما به تدریج به این آگاهی دست یافتیم که بهتر است در این روز با برگزاری جشنواره های مردمی ، عامه مردم به ویژه بومیان استان های ساحلی شمال کشور را با ضرورت حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست دریای خزر آشنا کنیم.

مشارکت فعال سمن های زیست محیطی در برگزاری برنامه‌های روز دریای خزر

وی یادآور شد: امسال نیز همچون سال های گذشته برنامه های متنوعی برای آشنایی ساکنان بومی دریای خزر با محیط زیست این دریا، کنوانسیون تهران، فرهنگسازی و ایجاد حس مشارکت مردمی در جهت سالم سازی و استفاده درست از دریا، ایجاد انگیزه و آگاهی و ارتقاء دانش گردشگران و بهره برداران، جوامع محلی و مسئولان و همه ذینفعان به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سه استان ساحلی گلستان، مازندران و گیلان توسط ادارات کل ساحلی و معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری شبکه سمن های محیط زیستی این استان ها برگزار می شود.

ساری؛ میزبان همایش روز جهانی دریای خزر

فرشچی با اعلام اینکه سازمان های مردم نهاد اقدام به برگزاری جشنواره‌های شاد در قالب اجرای موسیقی، مسابقه نقاشی، جشنواره بادبادک ها خواهند کرد، افزود: جشنواره نمادین فرهنگی "طبیعت هنر زباله"در ساحل فرح آباد ساری استان مازندران با همکاری شبکه سمن های محیط زیستی و منابع طبیعی مازندران برگزار می‌شود.

جشنواره «رویای ماهی کوچولو» در استان گلستان

وی همچنین از پاک سازی سواحل دریای خزر در شهرستان های ساحلی سه استان مازندران، گیلان و گلستان همزمان با روز جهانی خزر خبر داد و گفت: جشنواره «رویای ماهی کوچولو» در استان گلستان با همکاری کانون سبز تمیشه در اردوگاه دانش آموزی شهرستان کردکوی استان گلستان برگزار می شود.

پاکسازی سواحل در استان گیلان

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، پاکسازی سواحل زیباکنار، اجرای تئاتر با مضمون حفظ خزر در منطقه آزاد کاسپین، پاکسازی زباله در سواحل پارک ملی بوجاق، پاکسازی سواحل رضوانشهر و پرواز بادبادک ها بر فراز خزر از دیگر برنامه روز دریای خزر در استان گیلان برشمرد.

  دوچرخه سواری در حمایت از فک خزری

وی ادامه داد: ایرج روغنچی، قهرمان ملی دوچرخه سواری با حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات  برای «حمایت از فک خزری» از آستارا تا بندرترکمن رکاب زده و در بنادر صیادی شهرهای آستارا، بندرانزلی، بابلسر و بندرترکمن کارگاه های آموزشی را برای صیادان محلی برگزار می‌کند.

وی یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره ها در روز جهانی خزر را آشنایی عموم مردم با کنوانسیون تهران بیان کرد و گفت: به این ترتیب قصد داریم تا مردم را از همکاری‌های پنج کشور حاشیه دریای خزر در جهت حفاظت از این بزرگترین دریاچه جهان آگاه کنیم.

فرشچی افزود: به این ترتیب به تدریج عموم مردم نیز در جهت حفاظت از دریای خزر در زمینه کاهش آلودگی‌های ورودی به این دریاچه و نیز حفاظت از گونه‌های زیستی آن همکاری‌های لازم را به طور خودجوش خواهند داشت.

نظر شما