معاون آموزشی وزارت بهداشت :

مدل مشارکت قطب های علمی علوم پزشکی در دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت ترسیم می شود

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۹:۰۳:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۴۳۹
مدل مشارکت قطب های علمی علوم پزشکی در دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت ترسیم می شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه قطب های علمی کشور ترسیم مدل مشارکت قطب ها در دستیابی به مرجعیت علمی حوزه سلامت در قالب طرح آمایش سرزمینی را یک از اهداف معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا،  دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه قطب های علمی کشور کاهش فاصله علمی جمهوری اسلامی ایران با مراکز علمی معتبر دنیا در حوزه سلامت را رسالت اصلی قطب های علمی کشور بیان کرد و گفت ظرفیت هایی در قطب های علمی حوزه علوم پزشکی وجود دارد که می توان از آن در تحولات آتی آموزش پزشکی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی تدوین شده است ، افزود اقدامات عملیاتی نیز در دست اجرا است که محورهای آن تا  قبل از شروع سال تحصیلی اعلام می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت مصوبه آمایش سرزمینی را یکی از اسناد مهم در تحول آموزش علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت هدف معاونت آموزشی گسترش آموزش عالی سلامت باتوجه به سند آمایش سرزمینی است. علیرغم چالش های موجود در همین ابتدای امر ابلاغ این سند به دانشگاهها تا حدودی موجب ساماندهی گسترش رشته های علوم پزشکی در کشور شده است.

دکتر لاریجانی تمرکززدایی و ارتقاء توانمندی دانشگاههای کشور در امر آموزش عالی سلامت را از دیگر اهداف معاونت آموزشی در اجرایی سازی سند آمایش سرزمینی برشمرد و با بیان اینکه گسترش آموزش مجازی و ترسیم نقشه آمایش بین الملل از دیگر برنامه های آتی معاونت آموزشی است گفت بسترهایی برای گسترش آموزش علوم پزشکی و ورود به عرصه های جهانی فراهم است و می بایست با مدلی روشن و با استفاده از ظرفیت دانشگاهها این امر ساماندهی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت قطب های علمی در سنوات گذشته به اشکال مختلف و بعضا از طریق شورای عالی قطب ها شکل گرفته و فعالیت هایی را نیز در کشور سامان داده اند. وی افزود در حال حاضر برنامه معاونت آموزشی  ترسیم نقشه ای روشن برای نحوه تعامل و فعالیت قطب ها برای در دستیابی به توسعه آموزش علوم پزشکی کشور است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت برنامه های آتی و رسالت قطب ها در ترسیم این نقشه افزود نحوه تاثیرگذاری قطب ها در آموزش علوم پزشکی، نحوه رتبه بندی قطب ها، معیارهای گسترش آتی قطب ها از جمله مسائلی است که باید در تعامل وزارت بهداشت با قطب های علمی مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ماموریت محور نمودن دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت در ترسیم نقشه فعالیت قطب ها می بایست به توزیع قطب ها در استان های کشور نیز توجه شود چرا که در برخی استان های کشور قطب علمی برای واگذاری رسالت های معاونت آموزشی وجود ندارد که باید مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اسناد بالادستی نظام سلامت کشور از جمله سیاست های علم و فناوری، نقشه علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت و ... دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت و حرکت در مرزهای دانش را چشم انداز اصلی کلیه نهادهای دخیل در امر سلامت عنوان کرد و گفت ساختار و نحوه فعالیت قطب های علمی کشور می بایست در راستای دستیابی به این اهداف ترسیم شود.

دکتر لاریجانی بر لزوم ترسیم مدلی روشن برای مشارکت قطب ها در دستیابی به اهداف نظام سلامت کشور و نحوه تعامل با وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت می بایست ماموریت های خاصی که هر قطب می تواند در کشور به عهده بگیرد مشخص شود و مدلی روشن برای تشکیل شبکه قطب های علمی کشور ترسیم شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت انتظار این است که نقش قطب ها در تحولات آتی حوزه آموزش مشخص شود و به رتبه بندی و نحوه فعالیت قطب ها در این امر توجه شود. وی اظهار امیدواری کرد با ساماندهی نحوه تعامل قطب های علمی و وزارت بهداشت شاهد مشارکت بیشتر قطب ها در دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت باشیم.

در ادامه این نشست گزارش سیر اجمالی ایجاد و توسعه قطب های علمی و نتایج رتبه بندی قطب ها در سال گذشته  ارائه و به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداخته شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز