ابتکار: اعتقادی به برخورد قضائی در رابطه با مسائل زیست‌محیطی نداریم /یکی از شاخص های حکومت خوب حفاظت از محیط زیست است

۱۳۹۴/۰۵/۲۶ - ۱۵:۰۷:۵۱
کد خبر: ۳۰۸۹۷۷
ابتکار: اعتقادی به برخورد قضائی در رابطه با مسائل زیست‌محیطی نداریم /یکی از شاخص های حکومت خوب حفاظت از محیط زیست است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه اعتقادی به برخورد قضائی در رابطه با مسائل زیست محیطی نداریم، گفت: امروزه برای مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست یک حکمرانی قوی نیازمند است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، معصومه ابتکار ظهر امروز در جمع کارکنان دستگاه قضائی استان مرکزی با اشاره به لزوم وجود ساز و کار میان دستگاه قضاء و محیط زیست اظهار داشت: باید میان دستگاه قضاء و محیط زیست ساز و کاری وجود داشته باشد چراکه اکنون محیط زیست یک جنبه جهانی پیدا کرده و تخریب آن موجودیت کره زمین را تهدید می‎کند.

وی افزود: باید برای حفظ محیط زیست چاره‌اندیشی شود، یکی از شاخص‌های حکومت خوب، حفاظت از محیط زیست است که این رویکرد در دولت یازدهم وجود دارد، باید به محیط زیست، عدالت نسلی و فرا‌نسلی بها دهیم و این امر بسیار مهم است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که منابع آب‌های زیرزمینی محدودی در اختیار داریم نباید اجازه داد از سفره‎های آب زیرزمینی بی‌نهایت استفاده شود و برای توجیه کار خود بگوییم این منابع احیاء می‎شوند، وضعیت اقلیمی کشور به گونه‎ای است که امکان احیاء این منابع ممکن نیست.

ابتکار خاطرنشان کرد: نباید با رفتارهای ناعادلانه، مصرف بی رویه منابع حقوق نسل آینده را تضعیف کنیم، احیاء این منابع از نظر اعتقادی و دینی مردود است، در برهه‎ای بشر ادعا کرد که به کمک فناوری قادر به احیاء منابع است که این مدعا شکست خورد و باطل اعلام شد.

وی با اشاره به لزوم استفاده درست و اصولی از منابع گفت: ما نباید اجازه دهیم بیشتر از ظرفیت و توان اکولوژیک و زیستی جنگل، آب و خاک بهره‎برداری شود، مراتع نیز که مورد استفاده دامداران قرار می‎گیرد اگر چرای بیش از حد اتفاق بیافتد این مراتع به بیابان تبدیل شده و کانون گرد و غبار و بحران می‎شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ‌ادامه داد: امروزه برای مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست یک حکمرانی قوی نیازمند است ‌چراکه مدیریت منابع پایه بسیار حیاتی و مهم است. نگاه دولت به محیط زیست با دولت‎های گذشته متفاوت است، محیط زیست در برنامه‎ها و سیاست‌های دولت بسیار مورد توجه است به طوری که در تمام سیاست‎ها و برنامه‎های توسعه کشور حفاظت محیط زیست به عنوان یک اصل تلقی می‎شود.

5 لایحه مهم در رابطه با محیط زیست در دستور کار مجلس قرار دارد

معاون رئیس جمهور با اشاره به 5 لایحه مهم در دستور کار مجلس گفت: 5 لایحه مهم در دستور کار مجلس قرار داد که 3 لایحه آن شامل هوای پاک، تالاب‎ها و حفاظت از خاک است، این 5 لایحه جزو پروتکل‎های بین‎المللی هستند.

ابتکار افزود: حفاظت آب و خاک و محیط زیست یک مسئله فرابخشی و به نظر بنده فراقوایی است و باید تمام قوا درگیر این مسئله باشند، در 17 اسفندماه سال گذشته، مقام معظم رهبری در سخنانی بر تبیین جایگاه ویژه به منظور حفاظت از محیط زیست تاکید کردند.

سیاست‌گذاری و اصلاح سیاست‎ها جزو برنامه‎های اصلی دولت است

معاون رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌گذاری دولت در بخش محیط زیست گفت: سیاست‌گذاری و اصلاح سیاست‎ها جزو برنامه‎های اصلی دولت است، در یکی از سخنرانی‌ها، رئیس جمهور بیان کرد که دولت یازدهم دولت محیط زیست است اما این سخن نباید به گونه‎ای برداشت شود که دولت به مسائل مهم دیگر از جمله بیکاری و اشتغال بی‌‌توجه است.

وی افزود: در استان مرکزی چند موضوع در رابطه با محیط زیست مطرح است که از جمله آنها فعالیت‌های معدنی بوده که در شهرستان محلات منطقه آبگرم این شهرستان را با وجود داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری و رشد اقتصادی با چالش مواجه کرده است که این موضوع باید رسیدگی شود و برای آن ساز و کار قانونی تهیه و اعمال شود.

ابتکار با اشاره به آلودگی هوای اراک گفت: آلوده ‎کردن هوا جرم محسوب شده و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، بایستی شورای برنامه‌ریزی در استان تشکیل و این مشکل را رفع کند، لایحۀ هوای پاک در مجلس، با جدیت در حال بررسی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اعتقادی به برخورد قضائی در رابطه با مسائل زیست محیطی نداریم، وجود صنایع آلاینده در استان مرکزی انکار شدنی نیست اما باید با طراحی درست و مکان‎یابی مناسب صنایع را مستقر کنیم و صنایع باید طراحی سبز داشته باشند.

وی بیان کرد: شکار غیرمجاز توجیه قانونی ندارد و باید جلوی آن گرفته شود، توجه به تنوع زیستی کشور با جدیت دنبال می‎شود، مبارزه به زمین‎خواری و کوه‎خواری نیز مورد توجه است که باید با آن برخورد قاطعانه کرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همکاری قوه قضائیه و دولت در زمینه محیط زیست بسیار مهم است که مورد توجه دولت قرار دارد، باید اندازه‎گیری‎ها در مسائل زیست محیطی دقیق و پایش برخط وجود داشته باشد، ‌آزمایشگاه‎های معتمد در دسترس بوده و نظارت‎ بر کار آنها اعمال شود.

نظر شما