به همت دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات :

فرآیند کنترل آلاینده گوگرد دی اکسید و تولید سدیم سولفیت اختراع شد

۱۳۹۴/۰۵/۲۷ - ۰۸:۱۲:۳۶
کد خبر: ۳۰۹۰۷۴
فرآیند کنترل آلاینده گوگرد دی اکسید و تولید سدیم سولفیت اختراع شد
فرآیند کنترل گاز SO2 و تولید ماده صنعتی Na2SO3 توسط دانشجوی کارشناسی واحد علوم و تحقیقات اختراع شد .

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، سید محمد امین اجاق دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی این واحد در رابطه با این پروژه گفت : امروزه یکی از معضلات جامعه بحث آلودگی هوا می باشد.این آلودگی از آلاینده های متفاوتی نشئت می گیرد. یکی از  آلاینده ها گوگرد دی اکسید است که باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود.

وی ادامه داد: هدف این طرح در بحث محیط زیست جلوگیری از ورود گوگرد دی اکسید به محیط زیست و هم چنین تولید ماده صنعتی سدیم سولفیت است که کشور را از واردات این ماده بی نیاز می سازد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این طرح را در دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی طراحی شده است ، افزود: در مقیاس آزمایشگاهی آزمایشات لازم را انجام داده و به نتایج مطلوب دست یافتیم. در مقیاس صنعتی طراحی بدین گونه است که گازهای مختلف از دودکش کارخانه ها خارج می شود،این گازها عموما دمای بالایی دارند و برای اینکه به تجهیزات و دستگاه ها آسیب نرسد باید دمای گازها را کاهش دهیم،که این کاهش دما را یا با آب سرد انجام می دهیم یا با ایرفن ها این کاهش دما ایجاد می شود.

اجاق  تصریح کرد : پس از کاهش دما گازها را وارد اسکرابرهای مرطوب می کنیم. اسکرابرهای مرطوب این قابلیت را دارند که اکثر آلاینده ها را جذب کند ولی گوگرد دی اکسید جذب نمی شود و از اسکرابر خارج می شود.

وی گفت: گوگرد دی اکسید را در یک راکتور با سدیم کربنات واکنش می دهیم و سدیم بی سولفیت تشکیل می شود،سپس سدیم بی سولفیت را با یک راکتور دیگر با سود واکنش می دهیم تا سدیم سولفیت به دست آید.

به گفته این محقق جلوگیری از ورود گوگرد دی اکسید و سایر آلاینده ها به محیط زیست، جلوگیری از ورود سایر آلاینده های همراه(نیتروژن اکسید،کربن دی اکسیدو...)گوگرد دی اکسید به محیط زیست، تولید ملی ماده صنعتی سدیم سولفیت و جلوگیری از واردات و فراهم آوردن بستری مناسب جهت صادرات سدیم سولفیت از اهداف اصلی این پروژه بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز