سومین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی برگزار شد

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۸:۲۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۹۳۹۱
سومین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در سال جاری، با محوریت هوشمندسازی و مکانیزاسیون راهنمایان زائر و مشکلات بافت تاریخی پیرامون حرم ، عصر روز گذشته در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ، سومین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در سال جاری، به ریاست محمد مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و با حضور حسین زارع صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با محوریت هوشمندسازی و مکانیزاسیون راهنمایان زائر و مشکلات بافت تاریخی پیرامون حرم ، روز گذشته، 27 مردادماه، در استانداری خراسان رضوی  برگزار شد.

زارع صفت با اشاره به رفتار سنتی و قدیمی مسافرکشی زائر در شهر مشهد گفت: با توجه به شرایط و ظرفیت های موجود گردشگری در شهر مشهد و استان خراسان رضوی باید این رفتار به سمت هوشمندسازی و یکپارچه شدن پیش رود و برای این کار نیازمند دستورعمل مشخص و حل مشکلات اجرایی پیش رو هستیم.

وی شرایط شهر مشهد را نسبت به دیگر شهرهای کشور متفاوت خواند و ادامه داد: با توجه به وضعیت نا امن منطقه و کشورهای همسایه ایران و برطرف شدن تحریم ها در آینده نزدیک، ایران به شکل جزیره ای امن برای گردشگری در منطقه درآمده است و ما باید ازین ظرفیت به درستی استفاده کرده و به سمت بهبود شرایط گردشگری در ایران و بخصوص شهر مشهد پیش برویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، گردشگری را یک فرآیند فرابخشی خواند و گفت: نقش دولت در این حوزه در بخش آماده سازی زیرساخت ها، ارائه خدمات پایه ای ، سیاست گذاری و اعمال حاکمیت است اما کار اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

زارع صفت در بخش دیگری از این جلسه با ابراز نگرانی از وضع بافت پیرامون حرم افزود:‌ گرچه حساسیت های خوبی در این زمینه در حال شکل گرفتن است اما با از دست رفتن بخش بزرگی از این بافت تاریخی، برای حفظ باقی مانده آن نیازمند همکاری بین بخشی و وضعیت سازی مناسب تری هستیم.

در ادامه جلسه محمد مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، بر لزوم وجود نظارت و مدیریت در امر حمل و نقل و جابه جایی مسافر، خرید و تفریح مسافر در شهر مشهد تاکید کرد و گفت: باید در برنامه ریزی های مربوط به راهنمایان زائر با هماهنگی بین واحدهای مسئول، از موازی کاری جلوگیری شده و پس از تعریف صحیح شاخه های اطلاع رسانی و راهنمایی زائر، شیوه  نامه های هماهنگ صادر شود.

وی با اشاره به قالب های مختلف راهنمایی و اطلاع رسانی افزود: باید همه شکل های اطلاع رسانی را تحت پوشش قرار دهیم و علاوه بر معرفی مکان های اقامتی و مراکز گردشگری، راهنمایانی برای همراهی دائمی گردشگران بخصوص گردشگران خارجی آموزش داده شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در رابطه با بافت پیرامون حرم، بر طبقه بندی و اهمیت یابی بناها تاکید کرد و ادامه داد:‌ برای جلوگیری از خروج از ثبت این بناها میراث فرهنگی تمهیداتی بیاندیشد و این اداره با به کار گیری بخش خصوصی و تعریف پروژه های اقتصادی برای این مکان های تاریخی، با درآمدزایی برای مالکان در راستای حفظ بیشتر این بناها اقدام کند.

مقدوری در آخر جلسه، با اعلام خبر تسهیل فرآیند گردش کار مجوزهای طرح های گردشگری، از کاهش این زمان از 4-5 سال به 2 ماه خبرداد و گفت: امیدواریم با اجرایی شدن این مصوبه، به فعال شدن بخش گردشگری در استان کمک کنیم. 

در ادامه تعدادی از نمایندگان دستگاه های عضو جلسه در خصوص 2 دستور جلسه مطالبی را عنوان کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز