غنی سازی آرد و بهبود کیفیت نان از ضروتهای امروز کشور در حوزه سلامت

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۹:۵۳:۵۰
کد خبر: ۳۰۹۴۶۱
غنی سازی آرد و بهبود کیفیت نان از ضروتهای امروز کشور در حوزه سلامت
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، غنی سازی آرد، حذف مواد افزودنی غیر مجاز و بهبود کیفیت نان را از اولویت‌های وزارت متبوع بیان کرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دکتر محمد کاظم زاده با اشاره به اینکه اساس تولید نان سالم وجود مواد اولیه سالم است گفت: آرد به عنوان ماده اولیه در تهیه نان باید با نظارت کافی و با شرایط درست به دست نانوایی‌ها برسد.

وی با اشاره به شعارامسال  روز جهانی بهداشت با موضوع ایمنی غذا از مزرعه تا سفره افزود: نان، به عنوان تامین کننده حدود نیمی از انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها دراولویت برنامه‌های وزارت  بهداشت قرار گرفته است.

دکتر کاظم زاده اظهار کرد: در فرایند تبدیل گندم به نان باید درهمه مراحل نظارت کافی وجود داشته باشد، اصول کاشت و برداشت گندم در مزارع کشاورزی رعایت و از آن مراقبت شود تا گندم سالم به سیلوها و سپس به کارخانه‌های آرد برسددر این مرحله سازمان غذا و دارو به طور ویژه سیلوها و کارخانه‌هارا کنترل می کند تا گندم و آرد تولید شده با شرایط بهداشتی در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد.

وی افزود: به همین منظور لازم است که سیلوها دارای پروانه بهداشتی و حضور مستمر یک مسئول فنی باشند.

دکتر کاظم زاده به فواید بیشمار سبوس از جمله در کنترل چاقی، رفع سوء تغذیه، گوارش اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان است و تولید آن در کشور در حجم بالایی انجام می شود بایدنحوه تولید و نگهداری آرد و فرایند پخت نان اصلاح شود و کارخانه‌های آرد با رعایت میزان استاندارد سبوس گیری آرد سالم با شرایط مطلوب را به نانوایی‌ها برسانند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، یکی از ضرورتهای امروز کشور را بهبود کیفیت نان از طریق غنی سازی آرد عنوان کرد و گفت:غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از چندی پیش درهمه کارخانه‌ های کشور آغاز شده و در حال انجام است و غنی سازی آن با ویتامین D نیز از الزام های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است.

وی با تاکید بر رعایت آلودگی‌های میکروبی در تولید آرد گفت:به همین منظور باید همه کارخانه‌ها مجهز به آزمایشگاه و یک مسئول فنی باشند و با نظارت سازمان غذا و دارو آرد سالم از کارخانه خارج شود.

دکتر کاظم زاده تشدید نظارتها برای حذف جوش شیرین، کاهش میزان نمک در نان‌های مصرفی، استفاده نانوایی‌ها از نمک تصفیه شده، و لزوم مصور بودن کیسه‌های آرد به نشان غنی سازی و آرم سازمان غذا و دارو را از برنامه ‌های در حال اجرای وزارت بهداشت برشمرد.

نان صنعتی و سنتی

دکتر کاظم زاده بابیان اینکه حدود نود درصد از مردم تمایل به خوردن نان سنتی دارند افزود: نان های  صنعتی که با حجم بالاتولید می شوند سالمتر از نان‌های سنتی هستند. البته نان‌های حجیم شده سبوس دار و با کیفیت مطلوب مد نظر سازمان غذا و دارو است و نان‌های حجیم شده سفید ممکن است بیماری هایی را برای مصرف کننده ایجاد کند.

وی تصریح کرد: شکل نان گویای صنعتی بودن آن نیست، نان حجیم هم می تواند صنعتی باشد و در کارخانه تولید شود و هم می تواند در حجم کم به طور سنتی پخته شود مانند مغازه‌های نان فانتزی که در سطح شهر وجود دارند و نان حجیم تولید می‌کنند در حالی که صنعتی نیستند، بدو ن‌سبوس و تولیدشان کم است .

دکتر کاظم زاده از اقدام جدید وزارت بهداشت مبنی بر صدور شناسه نظارت کارگاهی برای نانوایی‌ها خبر داد و افزود: این شناسه برای آن دسته از نانوایی هایی صادر می شود که حداقل های ضوابط بهداشت را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز برای تهیه نان براساس رعایت حداقل های ضوابط بهداشتی و فنی سازمان غذا و دارو انجام می شود افزود: واحدهای صنعتی بزرگ که نان حجیم و نیمه حجیم تولید می کنندعلاوه بر رعایت حداقل ضوابط ها باید دارای مسئول فنی ثابت باشند که همه استانداردهای سازمان غذا و دارو رعایت شود.

وی ویژگی نان خوب را نان حجیمی بیان کرد که آرد آن از نود درصد گندم استخراج شده باشد.

بسته بندی

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در ادامه نیز گریزی به بسته بندی محصولات غذایی به ویژه نان زد و گفت: بهتر است بسته بندی‌ها به صورت کارگاهی باشد اگربسته بندی دارای آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت باشد مورد تایید است زیرا نظارت بر روی آنها انجام شده است و اگر به طور سنتی بسته بندی شده باشد هیچ گونه مسئولیتی به عهده سازمان غذا و دارو نیست.

دکتر کاظم زاده فرهنگ سازی را لازمه سوق دادن مردم به سمت تهیه مواد بسته بندی شده با آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت بیان کرد.

 

 

 

نظر شما