معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو:

مکمل های ورزشی غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت است

۱۳۹۴/۰۵/۲۹ - ۰۸:۵۷:۳۴
کد خبر: ۳۰۹۷۳۵
مکمل های ورزشی غیرمجاز، تهدید جدی  برای سلامت است
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به وسعت بازار سیاه مکمل های ورزشی غیرقانونی گفت: متاسفانه سالانه ده ها ورزشکار معروف و گمنام به دلیل مصرف مکمل های ورزشی غیرمجاز دچار آسیب های جدی و حتی مرگ می شوند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، رسول دیناروند در سومین همایش مکمل های غذایی و رژیمی افزود: به رغم تلاش ها در راستای واردات رسمی و تولید قانونی مکمل های ورزشی متاسفانه بازار سیاه آن وسیع است و افرادی در ورزشگاه ها هستند که این مکمل های قاچاق را به ورزشکاران توصیه می کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مکمل های غیرمجاز به هورمون ها و تقویت کننده های غیرمجاز آلوده هستند.

وی ادامه داد: مکمل های تحت نظارت سازمان غذا و دارو فقط کمی بیشتر از 50 درصد ظرفیت بازار را در اختیار دارد و بقیه مربوط به فرآورده های غیرمجاز است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: این آمار نشان می دهد که تقاضا برای مصرف مکمل ها به علت تبلیغات یا فعالیت بازاریابی بیش از توان قانونی است و صنعت داروسازی کشور می تواند در زمینه مکمل ها سرمایه گذاری کند.

دیناروند افزود: ترجیح می دهیم مکمل های غذایی، رژیمی و ورزشی داخل کشور تولید شود چون نظارت آن راحت تر بوده و با قیمت کمتری نیز به دست مصرف کننده می رسد.

وی اظهار داشت: گردش مالی کالاهای سلامت در جهان 2400 میلیارد دلار است که کمتر از نیم درصد آن یعنی کمتر از 10 میلیارد دلار در اختیار ایران است؛ منظور از کالاهای سلامت دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده های بهداشتی و مکمل های تغذیه ای و رژیمی است.

وی اضافه کرد: سهم مکمل ها از این بازار در کشور کمتر از پنج درصد است اما رشد مصرف بازار دارویی کمتر از بازار مکمل ها است.

وی ادامه داد: گردش مالی بازار مکمل ها در جهان یکصد میلیارد دلار و معادل 10 درصد بازار کل دارویی جهان است که 20 درصد آن مربوط به مکمل های ورزشی می باشد.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: فقط 400 میلیون دلار از بازار 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت در کشور مربوط به مکمل ها است که سهم قاچاق در آن بسیار بالا است.

دیناروند افزود: نمی دانیم مکمل های غیرمجاز در کجا تولید، نگهداری و حمل می شود و چون با یک آزمایش ساده نمی توان سلامت یک فرآورده را تایید کرد بنابراین این مکمل ها را به هیچ وجه تایید نمی کنیم زیرا صدها ماده خطرناک وجود دارد که شناسایی آنها نیازمند روش های پیچیده و گرانقیمت است.

وی در خصوص مصرف مکمل ها توسط ورزشکاران گفت: ما به وزارت ورزش اعلام کرده ایم و آمادگی داریم تا ورزشکاران به مکمل های مجاز دسترسی داشته باشند و در این زمینه نیز تفاهم نامه هایی امضا شده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: سازمان غذا و دارو آمادگی دارد فرآیند ثبت فرآورده های مکمل را از منابع مجاز چه در تولید و چه در واردات حمایت کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز