بازدید سفیر ژاپن از دستاوردهای طرح کشاورزی پایدار دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۸:۵۵:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۴۱۲
بازدید سفیر ژاپن از دستاوردهای طرح کشاورزی پایدار دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی
سفیر ژاپن از نتایج و دستاوردهای پروژه همکاری در احیاء دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار بازدید کرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، سفیر ژاپن، کوجی هانه دا و مورالی معاون دفتر برنامه عمران ملل متحد به همراه تیمی از دفتر عمران ملل متحد، وزارت امور خارجه و ستاد احیای دریاچه ارومیه از پروژه مشترک همکاری در احیاء دریاچه ارومیه در 28 مرداد 94 بازدید کردند.

سفیر ژاپن در بازدید از دستاوردهای "همکاری در احیا دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار" ، و مشارکت مردم را به عنوان گامی مهم در احیا دریاچه ارومیه یاد کرد و حمایت جوامع محلی را یکی از دلایل اصلی موفقیت این پروژه عنوان کرد.

کوجی هانه دا با حضور در تعدادی از باغات و اراضی تحت پوشش طرح مشارکت همه جانبه بهره برداران و جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه، اجرای تاکتیک های کشاورزی پایدار، تغییر الگوی کشت و همچنین معیشت جایگزین را قابل توجه دانست و از آن به عنوان گام مهمی در احیا دریاچه ارومیه یاد کرد.

 در ادامه این بازدید و در جلسه مشترک وی با مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، ریاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست، نماینده وزارت امور خارجه و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور زنان و خانواده دستاوردهای فاز اول پروژه در کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی در سطح مزارع و باغات و همچنین برنامه اجرایی فاز دوم پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از همکاری مشترک این سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای این پروژه به عنوان یک نمونه موفق یاد کرد و از حمایت دولت ژاپن و برنامه عمران ملل متحد قدردانی کرد و از گسترش دستاوردها و رویکرد این پروژه در سایر نقاط حوضه آبریز دریاچه ارومیه بعنوان یکی از اصلی ترین اولویت های این سازمان یاد کرد.

طی چند دهه اخیر، کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی گسترش یافته و از آنجائیکه بیش از 87 درصد منابع آب این حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، پتانسیل بالایی برای صرفه جویی آب در این بخش وجود دارد که منجر به ورود آب بیشتر به دریاچه شده و همچنین مهمترین گامی است که می‌تواند در نهایت به احیاء دریاچه ارومیه منجر شود.

پروژه همکاری در احیا دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از سال  2014 و در قالب همکاری دولت ژاپن، برنامه توسعه ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران در در 41 روستای پایلوت آغاز شد و در سال 2015 با هدف مشارکت مردم در احیا دریاچه ارومیه و صرفه جویی در مصرف آب برای تامین حق آبه دریاچه ارومیه به 75 روستا رسید.

 
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز