عضو شورای عالی نظام پرستاری:

وزارت بهداشت هنوز شناخت کافی نسبت به تعرفه های خدمات پرستاری پیدا نکرده است

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۸:۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۲۱۱
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولان وزارت بهداشت هنوز شناخت کافی نسبت یه تعرفه های خدمات پرستاری پیدا نکرده اند زیرا این تعرفه ها بیش از مسائل پولی، ریالی و مادی برای جامعه پرستاری، جنبه هویت بخشی حرفه ای دارد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، شمس الدین شمس با انتقاد از صحبت های اخیر وزیر بهداشت در خصوص اجرای تعرفه های خدمات پرستاری گفت: به نظر می رسد متاسفانه وزارت بهداشت و مسئولان آن شناخت کافی نسبت به تعرفه های پرستاری پیدا نکرده اند زیرا بحث تعرفه های خدمات پرستاری برای جامعه پرستاری بیش از اینکه بحث مادی و ریالی باشد، بحث هویت بخشی حرفه ای را در بر دارد.

وی افزود: این موضوعی است که ما بارها در جلسات، نشست ها و مصاحبه های مختلف مطرح کرده ایم اما مسئولان وزارت بهداشت با توجه به اینکه نگاهی مادی و پولی به مسائل دارند، متاسفانه موضوع تعرفه های خدمات پرستاری را نیز صرفا از این زاویه نگاه می کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: البته نمی خواهم بگویم که در تعرفه های پرستاری بحث پول و مادیات مطرح نیست ولی آنچه برای اکثریت جامعه پرستاری به واسطه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مهم است، این است که اولاً هویت حرفه ای پیدا کنند، ثانیا مشخص شود که کارشان ارزش دارد و مزدی که پرستاران دریافت می کنند حاصل زحمت و دسترنج خودشان است و آنها طفیلی دیگران نبوده و از بابت عملکردهای دیگران به آنها پرداخت نمی شود.

وی در واکنش به طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری قابلیت اجرایی شدن ندارد، گفت: این صحبت ها واقعاً جای تأثر و تأسف دارد زیرا به هر حال برای تصویب این قانون در مجلس، کارهای کارشناسی بسیار صورت گرفته است و دلایل علمی بسیاری در آن دوران مطرح شده است و کلی افراد صاحب نظر و کارشناس در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد آن نظر داده اند تا به سرانجام رسیده و مصوب شده است.

شمس افزود: حال، طرح این مسئله که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری درست نیست و قابلیت اجرا ندارد در حقیقت زیر سئوال بردن تمام افراد از جمله نمایندگان مجلس و کارشناسان و صاحب نظرانی است، که این قانون را کارشناسی کرده اند و به تصویب رسانده اند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه چه کسی گفته است که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای اجرایی شدن به اعتبار آنچنانی نیاز دارد. ما بارها نیز گفته ایم که این قانون با همین پول هایی که به شکل های مختلف به جامعه پرستاری پرداخت می شود، قابلیت اجرایی شدن دارد و می تواند از قبل سهم جامعه پرستاری از تخصیص هایی که به حوزه سلامت داده می شود و از قبل تحول نظام سلامت و هدفمندی یارانه ها به حوزه نظام سلامت به جامعه پرستاری به نسبت زحمتی که می کشد و تأثیری که در سیستم دارد، تأمین شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: به نظر می رسد بیش از تأمین اعتبار و بودجه آنچه مانع از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می شود، نبود عزم و اراده جدی در اجرای این قانون است و هنوز نگرشی جدی برای عملیاتی شدن تعرفه های خدمات پرستاری در سیستم وجود ندارد و همین نگاه است که نمی خواهد اجازه دهد تا تعرفه های پرستاری اجرایی شوند.

وی افزود: جامعه پرستاری باید بداند هم اکنون فرصتی پیش آمده تا با اتحاد، انسجام و یکپارچگی بیشتری در جهت اجرای تعرفه های خدمات پرستاری حرکت کنند و انتظار می رود که جامعه پرستاری در جهت تحقق مطالبات خود حول سازمان نظام پرستاری که سازمانی صنفی، قانون مند و مصوب مجلس است، گرد آید.

شمس یادآور شد: هم اکنون هیئت مدیره های جدید تشکیل شده اند و امیدواریم شورای عالی نیز به زودی مشخص شده و تشکیل شود. لذا امید است که کل بدنه جامعه پرستاری دست به دست هم دهند و تصمیماتی جدی را در این رابطه اخذ کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی بی توجه به فرصت خوب پیش آمده برای اتحاد و انسجام پرستاران بر طبل تفرقه، افتراق و اختلاف می کوبند و به نظر می رسد این افراد چه در داخل جامعه پرستاری و چه خارج از آن، خیرخواه پرستاران نیستند، زیرا اگر امروز اتحاد و یکپارچگی در بین جامعه پرستاری بیش از پیش شکل نگیرد، دیگران از این قضیه استفاده خواهند برد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: جامعه پرستاری باید این مهم را مد نظر داشته باشد که نقدها و ابراز نظرها در خصوص قضایا در همه گروه ها و از همه اقشار پرستاری باید نقدهایی علمی، مودبانه، منصفانه و بدور از شیوه های توهین آمیز باشد. البته اکثریت جامعه پرستاری تا کنون به این ترتیب عمل کرده اند و نقدهای علمی، منطقی و مستدل برای طرح انتظارات خود داشته اند.

وی افزود: باید از طرح برخی کلمات که در شأن جامعه پرستاری نیست، پرهیز کرد و ان شاء الله با اتحاد و انسجام مطالبات قانونی و بحق خود را طرح کرد و پیش برد.

شمس اظهار داشت: البته یکی از قول هایی که از سوی وزارت بهداشت به سازمان نظام پرستاری داده شده است این است که تعرفه های خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه ارجاع شده است و با توجه به اینکه شورای عالی بیمه متشکل از وزارت رفاه، بیمه های مختلف، سازمان نظام پزشکی و کسانی است که به حق در این شورا حضور دارند، جداً تقاضا داریم که بررسی و تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در اولویت خود قرار دهند.

وی افزود: همچنین انتظار و خواهش ما از شورای عالی بیمه این است که از نمایندگان سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری در جلسات خود دعوت کنند تا توضیحات خود را در خصوص این موضوع ارائه دهند تا برای آنها روشن شود که بحث تعرفه های پرستاری به صورت مورد به مورد و فی فور سرویس و آنچه مد نظر مسئولان وزارت بهداشت است، نیست و به شکل بسته های خدمتی است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: زیرا ما خودمان منتقد شدید فی فور سرویس و ایجاد هزینه ها و خدمات القایی برای بیماران هستیم و دوست نداریم در پرستاری نیز همان اتفاقی که در پزشکی افتاده است و دائما بر هزینه های سیستم سلامت، بیمه ها و مردم می افزاید، اتفاق بیافتد.

شمس تصریح کرد: آنچه در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری لحاظ شده است، بسته های خدمتی است زیرا عمده خدمات پرستاران در بالین و بیمارستان است و تنها در پارکلینیک، درمانگاه و خدمات home care بحث مورد به مورد خدمات، مطرح است که آن هم سهم بسیار کمی در خدمات پرستاری دارد و عمده خدمات ما در بالین است و آنجا هم بسته  های خدمتی و مبتنی بر عملکرد ما بر اساس بسته های خدمتی خواهد بود.

وی افزود: لذا جامعه پرستاری انتظار دارد که شورای عالی بیمه در اسرع وقت بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و خدای ناکرده به ویژه با توجه به بحث هایی که این روزها در خصوص تعرفه های خدمات پرستاری صورت گرفته و دیدگاه های مختلفی که طرح شده است، نسبت به این موضوع بی توجه نشود. زیرا جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری نظرات تک تک صاحب نظران و اعضای این شورا را به دقت رصد می کند و نظرات و دیدگاه های مطرح شده توسط این شورا را مد نظر دارد و بر اساس آن قطعاً مواضع خود و دیدگاه ها و حرکات بعدی خود را برنامه ریزی می کند.

وی ادامه داد: انتظار است که شورای عالی بیمه هر چه زودتر با اولویت دادن به موضوع تعرفه های خدمات پرستاری، بررسی آن را مد نظر قرار دهد و نگذارد تا این قضیه تا آخر سال طول بکشد و خدای ناکرده به سال بعد ارجاع شود و آنچه 8 سال بر سر تعرفه های خدمات پرستاری آورند، همچنان ادامه یابد و طول بکشد.

نظر شما