عضو کمیسیون صنایع مجلس:

اشتغال سدی بزرگ در مقابل اعتیاد است

۱۳۹۴/۰۶/۰۸ - ۰۸:۳۹:۳۷
کد خبر: ۳۱۲۵۴۶
اشتغال سدی بزرگ در مقابل اعتیاد است
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه فرار سرمایه‌ها از کشور به دلیل کاهش ظرفیت‌های اشتغال اعتیاد را به همراه دارد، گفت: اشتغال سدی بزرگ در مقابل اعتیاد است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجید منصوری، اظهارداشت: برای مبارزه با مواد مخدر باید به سه موضوع کنترل مبادی ورودی، نقش ملت و دولت در امر مبارزه توجه داشت. در حوزه کنترل مبادی ورودی نقش نیروهای امنیتی و نظامی حائز اهمیت است و با افزایش انسداد مرزها و مراقبت فیزیکی می‌توان به میزان قابل توجهی در امر مبارزه با مواد مخدر و بلیه شوم اعتیاد موفق بود.

نماینده مردم لنجان افزود: جمهوری اسلامی ایران با جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به ترکیه و اروپا در امر مبارزه با مواد مخدر اقدامی جهانی و بین المللی انجام می‌دهد. ولی با این حال کمک‌های بین المللی به ایران ناچیز است و باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه‌های استانی در امر مبارزه با مواد مخدر به ویژه در نقاط مرزی باید افزایش یابد، گفت: توجه به سرمایه‌گذاری برای اشتغال مرزنشینان جهت جلوگیری از انجام قاچاق در مرز به ویژه مواد مخدرضرورت دارد.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اینکه فرد گرسنه یا به دزدی یا گدایی یا قاچاق روی می‌آورد، اظهارداشت: هر یک از این سه مساله برای نظام هزینه بر است لذا جهت جلوگیری از این مسائل باید به صورت ویژه به ایجاد اشتغال توجه داشت ولی علیرغم این مسائل بیکاری طی سال‌های اخیر رشد داشته و انگیزه برای برخی جهت ورود به عرصه توزیع و قاچاق شکل گرفته است.

منصوری افزایش طلاق در جامعه را از آثار اعتیاد برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه امروز از هر پنج ازدواج در کشور یک مورد آن به طلاق می‌انجامد.

آمار کسانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند نیز بیشتر شده و به دلیل بیکاری افسردگی نیز روند افزایشی داشته است بنابراین می‌توان به ریشه‌های اعتیاد در کشور دست یافت و جهت رفع آن اقدام کرد. علل روانی اعتیاد توسط کارشناسان عنوان شده و ایجاد برنامه‌های جامع و مدون در این راستا ما را به سمت و سوی کاهش اعتیاد هدایت می‌کند.

نماینده مردم لنجان با بیان اینکه سرمایه‌داران در کشور ظرفیت ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان و افراد جامعه را دارند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه در کشور فرار سرمایه از فرار مغزها پیشی گرفته و این مساله مشکلات عمده‌ای را فراهم ساخته است و می‌توان گفت فرار سرمایه‌ها از کشور اعتیاد را به همراه دارد. وقتی سرمایه نباشد نخبگان نیز دامن فعالیتشان برای پیشرفت به دلیل نیود سرمایه کاهش می‌یابد.

وی در مورد لزوم تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر افزود: تشدید مجازات‌ها به شرطی که به درستی انجام شود، موثر است. اگر قاچاق، حمل و فروش مواد مخدر جرم است واقعا مجرم باید به سزای عمل خود برسد ولی اینکه بگوییم" بار اول و دوم زیاد اهمیت ندارد و درصورتی که که مجرم برای بار سوم دست به چنین جرمی زند، آن را به مجازات می‌رسانیم" غلط است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر لزوم به موقع و کامل شدن مجازات‌های مربوط به مواد مخدر تصریح کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در صورتی که به طور فراگیر اجرایی شود، موثرتر از بسیاری از مجازات‌ها است چراکه علاوه بر امر مبارزه به پیشگیری نیز توجه شده است.

منصوری پیشگیری را مقدم بر مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان برشمرد و خواستار همکاری همه دستگاه‌های کشور جهت رفع بلای خانمان سوز اعتیاد شد.

نماینده مردم لنجان بیان داشت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع نیز این آمادگی را دارد که در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت نیاز به تصویب قانون در کنار سایر نمایندگان همکاری داشته باشد. وی اظهارداشت: البته نباید از نقش رسانه‌ها و نهادهای آموزشی در امر ارتقاء آموزش مردم به ویژه جوانان غافل ماند چراکه اعتیاد امروز با گذشته متفاوت شده و ممکن است به دلیل نبود آگاهی برخی از افراد برای کسب لذت و شادی، زیبایی و لاغری در دام اعتیاد گرفتار شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با انسداد کامل مرزها، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و ورود به عرصه همه مردم به پیشگیری، درمان و امر مبارزه جامعه عاری از اعتیاد داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز