معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد:

کمیته امداد سال گذشته، ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است

۱۳۹۴/۰۶/۰۹ - ۱۳:۲۵:۴۰
کد خبر: ۳۱۳۰۸۹
کمیته امداد سال گذشته، ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز صبح در دفتر مرکزی کمیته برگزار شد، در خصوص فعالیت های کمیته امداد گفت: مبحث اشتغال در کمیته امداد از مهم ترین سر فصل های کمیته امداد امام خمینی(ره) است . در کمیته امداد اصل بر توانمند سازی است. دولت نیز در این امر کمیته را حمایت می کند.

محمد امید، مبحث استعدادیابی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) را گام اول دانست و گفت: این کار توسط مشاوران شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می‌گیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: آموزش و مهارت‌آموزی، ارائه تسهیلات و تزریق منابع، نظارت، کمک به ارائه و فروش محصولات، بودجه سالانه کشور، صندوق توسعه ملی و کمک‌های مردمی از گام‌هایی است که برای اشتغالزایی مددجویان برداشته می‌شود.

وی در ادامه گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمک به ارائه و فروش محصولات مددجویان، توانست 220 هزار فرش را به مبلغ 250 میلیارد تومان در بازار ارائه کند.

امید در ادامه یادآور شد: بودجه سالانه کشور در سال 94-93 مبلغ دو هزار میلیارد تومان از سهمیه قرض‌الحسنه برای 20 بانک در نظر گرفته شده است و میزان وام پرداختی تا سال گذشته برای افراد 15 میلیون و امسال وام‌های گروهی تا 75 میلیون افزایش می‌یابد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه سالانه میزان 120 میلیارد تومان نیز دولت به کمیته امداد پرداخت می‌کند، عنوان کرد: صندوق توسعه ملی نیز به میزان 100 میلیارد تومان به کمیته امداد برای اشتغال‌زایی کمک می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه آموزش، رکن اصلی کمیته امداد است، گفت: تعداد 380هزار آموزش مانند جوشکاری‌های صنعتی، غواصی و سنگ‌های قیمتی برای اشتغال‌زایی به مددجویان ارائه شده است و در خصوص این شغل ها نگرانی ای برای بازار کارشان نداریم.

وی با بیان اینکه کمیته امداد یک اداره کاریابی دارد، گفت: به کارفرماهای بنگاه‌های اقتصادی  که مددجویان مارا برای کار استخدام می کنند مبلغ 400هزارتومان پرداخت می کنیم و تا یک سال هزینه سهم بیمه شرکتشان را می پردازیم.

امید افزود: تعداد 410هزار خانوار طی چهار سال گذشته خودکفا شده‌اند و اگر امروز تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گرفتند، این کمیته باید سالانه 800 میلیارد تومان بلاعوض به آنان کمک می‌کرد.

وی با اشاره به دارایی‌های 600 هزار طرح فعال مددجویان، عنوان کرد: ماحصل فعالیت مددجویان تعداد 4.5 میلیون دام سبک، 1.5 میلیون دام سنگین، 17 درصد صنعت حمل و نقل درون شهری، 37 درصد قایق سبک و 16 درصد صنایع دستی بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) یادآور شد: کمیته امداد از سال 1390  تا 1393 توانسته است مبلغ 4200 میلیارد تومان از منابع بانکی دریافت کند که 1500 میلیارد تومان هزینه ایجاد اشتغال شده و 600 فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

محمد امید گفت: در سال جاری تاکنون از اعتبار دو هزار میلیاردی بانک‌ها، هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است و سال گذشته نیز از دو هزار میلیارد تومان، تنها 1200 میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی افزود: از هزار میلیارد اعتبار ابلاغ شده، 250 میلیارد تومان وصول شده است؛ در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته مبلغ 197 میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که توانسته‌ایم با همین وصولی‌ها، 19 هزار اشتغال ایجاد کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه مبلغ ابلاغ شده تا پایان شهریور ماه به 1500میلیارد تومان می رسد، گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال مبلغ دو هزار میلیارد تومان  دریافت کنیم.

امید با بیان اینکه مقام اول اشتغال را در کسب و کارهای کوچک بدست آورده‌ایم، افزود: کمیته امداد سال گذشته، 127 هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد کرده که مجموعاً 1500 میلیارد تومان هزینه شده است ، پایین ترین حد تسهیلات پنج میلیون و بالاترین حد آن، 40 میلیون بوده است. اما امسال حداقل وام‌ها هفت میلیون تومان و حداکثر 75 میلیون تومان است. همچنین در سال گذشته 45 درصد اشتغال‌های کوچک را کمیته امداد ایجاد کرده است.

وی  گفت: 37 درصد افراد خودکفا، خانم بوده که از این تعداد، 60 درصد زنان سرپرست خانوار و 40 درصد دختران مجرد تحت پوشش کمیته امداد هستند.

امید در خصوص معیار خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) توضیح داد: باید حداقل درآمدهای ماهیانه خانواده‌های خودکفا از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و 400هزار تومان باشد که این طرح برای خانواده‌های دو تا سه نفره در نظر گرفته شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه کمیته امداد بر کسانی که خودکفا می‌شوند، نظارت دارد،  خاطرنشان کرد: یک کارت همت سبز رنگ به این خانواده‌ها داده می‌شود و نظارت، پشتیبانی و ارائه وام‌های قرض‌الحسنه همچنان ادامه دارد.  حتی هزینه درمان آن ها نیز به مدت یک سال پرداخت می شود.فقط مستمری آنان حذف می‌شود و از تعداد 100 هزار نفر خودکفا به طور میانگین سه درصد مجدداً تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند.

امید افزود: تمام طرح‌های کمیته امداد شامل بیمه هستند که از 250 هزار مددجو، سهم بیمه 130 هزار نفر را دولت پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد یک میلیون و 100 هزار خانوار از طریق بیمه تامین اجتماعی خودکفا شده‌اند و اکنون مستمری دریافت می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص تعویق وام مدد جویان گفت: بیشترین تاخیر و معوقات مددجویان در پرداخت اقساط وام‌های زیر پنج درصد بوده، اما به طور میانگین تعویق‌ها سه درصد است.

امید، در خصوص ضمانت وام  زنان سرپرست‌ خانواری که ضمانت وام ندارند، گفت: کمیته امداد هر ساله ۱۰ هزار نفر را ضمانت می‌کند و این در حالی است که در سال گذشته تمام کمک ضمانت‌ها را مددجویان پرداخت کرده‌اند و تنها ضمانت یک استان را به دلیل مشکلاتی که داشت، کمیته امداد پرداخت کرد.

وی بیان کرد: پرداخت اقساط برای 10 میلیون وام، نزدیک به 200 هزار تومان و برای 15 میلیون، 250 هزار تومان است و طرح‌های کشاورزی هر شش ماه یکبار اقساط وام خود را پرداخت می‌کنند و دامداران نیز هنگام زاد و ولد دام‌ها، هزینه‌های اقساط خود را می‌پردازند.

محمد امید، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، در پایان گفت: از افرادی که استعداد یابی می شوند، کمیته امداد امام خمینی (ره) فقط میتواند 120 هزار فرد را حمایت کند. ما از دولت تقاضا داریم ما را در این امر یاری کند و مبلغی را به عنوان قرض در اختیار کمیته امداد قرار دهد تا بتوانیم تمام افراد را تحت پوشش کمیته قرار دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز