ابتکار:بهبود کیفی هوا در کشور از تاکیدات رئیس جمهور و مطالبات مهم مردم است

متصدی: در تهران تا امروز، ۱۱۴ روز سالم، ۴۰ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشتیم/ سه شنبه روز بسیار ناسالم تهران بود

۱۳۹۴/۰۶/۱۱ - ۰۹:۱۶:۴۰
کد خبر: ۳۱۳۶۹۷
متصدی: در تهران تا امروز، ۱۱۴ روز سالم، ۴۰ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشتیم/ سه شنبه روز بسیار ناسالم تهران بود
جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه عصر سه شنبه در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، ابتکار در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع مقابله با آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا برای دولت، گفت: اهمیت مسئله به حدی است که دولت علاوه بر مصوبه جامع و تعیین وظایف و تکالیف دستگاه ها در این زمینه، در موقعیت های مختلف نیز به این موضوع پرداخته است.

معاون رئیس جمهور با یادآوری سیاست ها، دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود در زمینه مقابله با آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: اراده حل این موضوع در عالی ترین سطح دولت وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی‌های بین بخشی، پیگیری‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف در این راستا را بیانگر عزم راسخ دولت برای حل این چالش برشمرد و افزود: خوشبختانه بخش خصوصی هم در این زمینه اقدامات بسیار مناسبی را آغاز کرده است.

وی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از شرکت اورند پلاستیک شهرستان ملارد، گفت: فعالیت این شرکت در مباحثی همچون تولید کنستر منطبق با استانداردهای روز اروپا، کاهش گازهای گلخانه ای، تولید کاتالیست از ابتدای 95 نشان دهنده توانایی ها و رشد بخش خصوصی در این زمینه هاست.

ابتکار با تاکید بر اهمیت تکمیل مطالعات در حوزه رابطه آلودگی هوا و بیماری ها، تصریح کرد: تکمیل این مطالعات منجر به رفع شایعات در این خصوص می شود.

معاون رئیس جمهور مطالعات دقیق، تخصصی و بر اساس آلاینده های خاص هر شهر را یکی از موثرترین اقدامات برای جهت دهی صحیح افکار عمومی و انتقال اطلاعات درست به عموم جامعه برشمرد و گفت: این اقدام نشان دهنده پاسخگویی علمی و دقیق دولت به مطالبات مردمی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزاری منظم جلسات کارگروه های مقابله با آلودگی هوا در استان ها، همچنین بازنگری در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهرها را از دیگر اقدامات مهم برای بهبود کیفیت هوا برشمرد.

ابتکار با تقدیر از فعالیت و همراهی دستگاه های مختلف برای پیشبرد و مصوبه دولت در زمینه مقابله با آلودگی هوا، گفت: بهبود کیفی هوا در کشور از تاکیدات رئیس جمهور و مطالبات مهم مردم است که باید با جدیت پیگیری شود.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با یادآوری این موضوع که فعالیت کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا از تاریخ 10/2/93 و با مصوبه دولت در این خصوص آغاز شده است، گفت: البته این کارگروه در گذشته نیز فعالیت هایی داشت ولی پس از چندین سال وقفه در فعالیت ها در دولت یازدهم مجددا آغاز به کار کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از وظایف مهم سازمان متبوع خویش در این مصوبه را ارائه گزارش سالیانه عملکرد دستگاه ها در بندهای تکلیفی خود و به طور کلی پیشرفت حاصله در بحث مقابله با آلودگی هوا به دولت برشمرد و افزود: خوشبختانه وضعیت کیفی هوا در سال 94 حتی نسبت به مدت مشابه سال 93 بدون احتساب طوفان های گرد و غبار، از شرایط بسیار مطلوب تری برخوردار است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در تهران تا امروز، 114 روز سالم، 40 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشتیم که روز بسیار ناسالم تهران دیروز بود.

متصدی این پدیده را ناشی از ذرات معلق دانست و گفت: اگر این پدیده هایی که به صورت مقطعی رخ می دهند را در نظر نگیریم، در خصوص آلاینده های احتراقی شرایط بسیار مناسبی را نسبت به گذشته داریم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در خصوص آلاینده هایی همچون ناکس، ذرات معلق ناشی از فرآیند احتراقی وco، شرایط به طور چشم گیری بهبود یافته و شاهد کاهش بسیار شدید این آلاینده ها بودیم که این اتفاق ناشی از همراهی و همکاری بین دستگاهی و به ویژه تغییرات ایجاد شده در سیستم سوخت و خودرو است.

وی با ارائه گزارشی از پیشرفت مصوبه 10/2/93 هیات وزیران در خصوص مقابله با آلودگی هوا و بررسی نقاط قوت و ضعف فعالیت دستگاه ها، خواستار تلاش هر چه بیشتر دستگاه ها در انجام تکالیف و ماموریت های محوله شد.

در پایان نمایندگان دستگاه های حاضر در جلسه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در دستگاه خود و برنامه ریزی های آینده برای مقابله با آلودگی هوا ارائه دادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز