رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد:

۵هزار متخصص بیهوشی فعال در مدار سلامت کشور وجود دارد

۱۳۹۴/۰۶/۱۱ - ۱۴:۰۶:۱۲
کد خبر: ۳۱۳۹۱۰
۵هزار متخصص بیهوشی فعال در مدار سلامت کشور وجود دارد
زالی با اشاره به اینکه در حق برخی از گروههای پزشکی از جمله متخصصین بیهوشی ظلم تعرفه ای صورت گرفته است ؛ گفت : متخصصین بیهوشی خدمات زیادی را قبل و بعد از عمل جراحی به بیمار ارائه می دهند که باید تعرفه این خدمات به رسمیت شناخته شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از نظام پزشکی، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی ،مراقبتهای ویژه و درد که در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد خطاب به اصحاب رسانه اظهار داشت :تقریبا 5 هزار متخصص بیهوشی فعال در مدارسلامت داریم که شبانه روزی به ارائه خدمات می پردازند و در سال گذشته بالغ بر 4 میلیون عمل اصلی بزرگ چند ساعته در کشور انجام شد که بدون حضور متخصصین بیهوشی غیرممکن بود.

وی با اشاره به تبحر و مهارت علمی بالایی که متخصصین بیهوشی دارند افزود: متخصصین بیهوشی در هزار بیمارستان دولتی و مراکز جراحی محدود توزیع شدند که ارائه خدمت به 60 هزار تخت مراقبت ویژه را برعهده دارند .

وی با اعلام اینکه نگاه به متخصصین بیهوشی علمی و حرفه ای نبوده و تعرفه های مربوط به این گروه در پایین ترین سطح نگه داشته شده است ادامه داد :سالهای متمادی k بیهوشی تغییری نداشت و بدلیل عدم رشد منطقی و متوازن تعرفه های بیهوشی این گروه با آسیبهای زیادی مواجه بودند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به ساده سازی تعرفه ها و اتفاقات غیرعلمی تحمیل شده به گروه بیهوشی گفت : در بخش مراقبتهای ویژه اگر خدمتی توسط متخصصین بیهوشی نسخه می شد متاسفانه مورد قبول بیمه ها واقع نشده و علاوه بر تحمیل هزینه به بیماران ؛ شان علمی و حرفه ای این قشر خدوم زیر سوال می رفت.

زالی با تاکید براینکه حق مسلم و جدی متخصصین بیهوشی در خصوص خدمات و مشاوره های قبل از عمل جراحی به آنها پرداخت نمی شود تصریح کرد : معتقدیم ویزیت و مشاوره متخصصین بیهوشی قبل از عمل جراحی باید به رسمیت شناخته شود و محدود به ویزیت ضمن عمل نباشد.

 

مدیریت دردهای حاد و مزمن توسط متخصصین بیهوشی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ا شاره به اینکه مدیریت بسیاری از دردهای حاد و مزمن توسط متخصصین بیهوشی قابل انجام است بیان داشت : با توجه به اینکه وضعیت مریض بخش مراقبتهای ویژه بحرانی است و سختی کار در این قسمت بر عهده متخصصین بیهوشی است باید نظام بیمه ای این خدمات را جبران کرده و این گروه دریافت خوبی داشته باشند .

به گفته وی وابستگی کار متخصصین بیهوشی به فناوری های نوین و تجهیزات بروز باید مد نظر مسئولان نظام سلامت قرار گیرد تا با بازسازی تجهیزات، این گروه بتوانند خدمات بهتری  به بیماران ارائه کنند.

 

99 تا 100 عمل شایع تحت پوشش بیمه

 

وی با اعلام اینکه بیمه ها 90 تا 100 عمل شایع را تحت عمل گلوبال پرداخت می کنند اذعان داشت :در این طرح بیشترین آسیب مربوط به گروه بیهوشی است و اگر  قبل از اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات فاصله بین متخصص جراحی و متخصص بیهوشی درتعرفه  گلوبال 6 به 3 بوده است اکنون این تفاوت به 18 رسیده است .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه فعلی بیهوشی کشور ممتاز بوده و در تراز اول منطقه قرار دارد گفت: بسیاری از روشهای جراحی نوین که در کشور انجام شد اگر پشتیبانی جامعه بیهوشی نبود بطور حتم این موفقیتها حاصل نمی شد بنابراین باید مشکلات صنفی این قشر فعال شنیده  شده و خدمات آنها قبل و بعد از عمل به رسمیت شناخته شود.

 

 7 درصد شکایات واصله به نظام پزشکی مربوط به زیبایی و بیهوشی است

 

زالی همچنین به بالا بودن آمار جراحی زیبایی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت:‌ از کشورهای دیگر هم برای عمل زیبایی به ایران می‌آیند و این نیاز به اصلاح فرهنگی دارد چرا که ایرانیان بیش از حد به دنبال عمل جراحی زیبایی هستند.

وی افزود : در سال گذشته از کل شکایات واصله به نظام پزشکی تنها 7 درصد مربوط به جراحیهای زیبایی و بیهوشی مربوط به آن بوده است .

وی به تدوین پروتکل ملی با مشارکت 12 انجمن علمی تخصصی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : برای کاهش آمبولی و پیشگیری از ترومبوز یک پروتکل ملی را تهیه کردیم که به معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان برای تایید ارسال شده است .

نظر شما