رییس سازمان غذا و دارو خبر داد:

اختصاص یک سوم بازار داروی داخل به داروهای وارداتی

۱۳۹۴/۰۶/۱۱ - ۱۵:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۳۹۴۳
رییس سازمان غذا و دارو 96 درصد داروهای مصرفی کشور را تولید داخل بیان کرد و گفت: یک سوم بازار دارو در داخل به داروهای وارداتی اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دکتررسول دیناروند ظهر امروز در مراسم معرفی چهار داروی جدید در شرکت بیوشیمی باختر کرمانشاه اظهار کرد: شرکت بیوشیمی باختر یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تحقیق و توسعه است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید داروهای جدید را نیاز کشور دانست و گفت: با تولید داروی سوبایوویر می‌توان از ورود بیماری هپاتیت C به مراحل خطرناک بیماری جلوگیری کرد.

دیناروند با یادآوری هزینه‌های گزاف داروی مشابه خارجی برای بیماران ام.اس، افزود: قیمت این دارو در یک دوره درمانی سه ماهه 100 هزار دلار است که با تولید این دارو در داخل هزینه به میزان بسیاری کاهش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تکنولوژی پیشرفته به‌کار رفته در ساخت این داروها، بیان داشت: تولید داروی خوراکی برای بیماران ام.اس یک موفقیت بسیار بزرگ است.

به گفته دیناروند، 30 هزار نفر از بیماران ام.اس کشور زیر نظر درمان‌های روزمره هستند و 80 درصد این بیماران داروی ایرانی مصرف می‌کنند که دولت نیز همچنان از بیمارانی که وابسته به داروهای خارجی هستند، حمایت می‌کند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملکرد وزارت بهداشت را در حوزه دارو خوب ارزیابی کرد و گفت:  همه داروهای مختص بیماران ام.اس، جز چند قلم در داخل کشور توسط شرکت‌های داروسازی تولید می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان کرمانشاه در مجاورت مرز عراق، گفت: بازار کشورهای همسایه باید در اختیار شرکت‌های دارویی داخلی کشور و به‌خصوص استان کرمانشاه قرار گیرد، چرا که استان کرمانشاه زیرساخت‌های کاملا مناسبی دارد.

این مسئول نقطه ضعف حوزه دارو را عدم صادرات به منطقه دانست و بر لزوم فروش دارو به کشور‌های همسایه و به‌خصوص کشور عراق تاکید کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: دولت 95 درصد هزینه داروهای تولید داخل را برای بیماران ام.اس محتمل می‌شود و حتی در برخی موارد درمان بیماران به‌طور 100 درصدی زیر پوشش دولت صورت می‌گیرد.

دیناروند 96 درصد داروهای مصرفی کشور را تولید داخل بیان کرد و گفت: چهار درصد داروی وارداتی به‌دلیل قیمت بالا یک‌سوم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، داروهای تولید داخل پس از طی مراحل تایید کیفیت، برای تست وارد آزمایشگاه می‌شوند و درصورت تایید وارد بازار می‌شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شرکت‌های ایرانی در سال حداقل 50 قلم داروی جدید تولید می‌کنند که هیچ رونمایی قبل از تایید دارو انجام نمی‌شود.

نظر شما