مشاور نهاد ریاست جمهوری:

مبارزه با اعتیاد تنها با تلاش دولت انجام شدنی نیست

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۰:۲۱:۴۸
کد خبر: ۳۱۴۵۸۶
مبارزه با اعتیاد تنها با تلاش دولت انجام شدنی نیست
مشاور نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد همکاری داشته باشند، گفت: مبارزه با اعتیاد تنها از طریق دولت انجام شدنی نیست.

به گزارش گروه خبری خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی گفت: متاسفانه یک خطر بزرگ که سالیان سال دامنگیر جوانان میهن ما شده اعتیاد است. اعتیاد سم مهلک و دشمن خطرناک جامعه امروز و فردای ما به شمار می‌رود و دولت نیز در همین رابطه برنامه‌های زیادی را تدوین کرده ولی از آنجا که هجمه دشمن عظیم و حساب شده است، باید مبارزه با مواد مخدر در تمامی ابعاد صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد باید همه توان را بکارگرفت، تصریح کرد: مبارزه با گرفتاری شوم و خانمان سوز اعتیاد تنها از طریق دولت انجام شدنی نیست و لازم است که همه دستگاه‌ها و نهادها حمایت‌های همه‌جانبه داشته باشند و جهت رفع این پدیده پای به عرصه عمل گذارند.

مشاور نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: قابل توجیه نیست کسی خود را از مبارزه با مواد مخدر مبرا سازد و دست از پیشگیری و مبارزه بکشید چرا که در جامعه امروزی هیج کس از اعتیاد مصون نیست و همه باید جهت مبارزه با آن همکاری و مساعدت کنند.

اشرفی اصفهانی آغاز اعتیاد را از سیگار دانست و افزود: باید به مسئله مبارزه با قلیان و سیگار مورد توجه قرار گیرد چراکه نخستین جرقه‌های اعتیاد از سیگار آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی از علل اعتیاد است و هریک از این علل مبارزه خاص خود را می‌طلبد که باید با برنامه ‌ریزی منسجم جهت رفع آن اقدام کرد. فقر و تنگدستی و بیکاری نیز از علل . اعتیاد است که باید برای رفع آن تلاش‌های بیشتری شود.

مشاور نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: عوامل گوناگونی سبب شده استان‌های مرزی و شرقی در مصرف مواد و قاچاق آن آلوده شوند که لازم است برنامه ریزی جدی در این زمینه صورت پذیرد.

اشرفی اصفهانی در مورد لزوم تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر بیان داشت: دولت باد با تمام توان با کسانی که آگاهانه و دانسته وارد مساله مواد مخدر می‌شوند برخورد کند. قوه قضائیه نیز باید با قاچاقچیان محکم برخورد کرده و تشدید مجازات هرچه شدیدتر باشد سم مهلک اعتیاد زودتر و بهتر نابود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب برخی مصر بودند از امام خمینی (ره) حکم برای قطع ریشه اعتیاد بگیرند، گفت: در این زمینه مساله افراط و تفریط پیش آمد و امام حکم نداند. در حال حاضر نیز تشدید مجازات به وسعت خیلی زیاد جالب نیست و من هم اصراری بر این مساله ندارم. مجازات‌ها باید بر مبنای جرم و حساب شده انجام گیرد.

مشاور نهاد ریاست جمهوری در مورد تاثیر شادی برکاهش اعتیاد گفت: هر چیزی که مردم را از سردرگمی نجات دهد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است. شادی پیروزی دولت تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌ای نیز قطعا در پیشگیری از اعتیاد موثر است.

اشرفی اصفهانی خاطرنشان کرد: راه‌های اصولی و مشروع امرار معاش که فراهم شود، اعتیاد کاهش می‌یابد. این مساله در دولت تدبیر مورد توجه قرار گرفته است. پیروزی هسته‌ای مشکلات جوانان را همچون اشتغال و مسکن و ازدواج را حل و فصل می‌کند تا افراد به علت فشار زندگی به دام بلایای گوناگون نیفتند.

نظر شما