عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

توافق هسته‌ای کاهش اعتیاد را در کشور به همراه دارد

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۸:۳۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۴۹۲۰
توافق هسته‌ای کاهش اعتیاد را در کشور به همراه دارد
عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به ارتباط کاهش امید و شادی میان مردم با رشد اعتیاد، گفت: توافقات هسته‌ای به دلیل افزایش نشاط و امید و رفع مشکلات اقتصادی کاهش اعتیاد را در کشور به همراه دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر شمس الله شریعت‌نژاد با بیان اینکه اعتیاد یک نوع بیماری به شمار می‌رود و درصدی از جامعه را گرفتار کرده اظهارداشت: از طرفی کشور ما در مجاورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر افغانستان قرار دارد و شرایط کشور از لحاظ ناهنجاری اقتصادی و فرهنگی نیز به مساله اعتیاد دامن زده است.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک فرهنگسازی منسجم نیاز دارد و عزم ملی را در این راستا طلب می‌کند. رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است بستر خوبی برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است و در صورت استمرار و ورود تمامی دستگاه‌های کشور نتایج بی سلبقه‌ای را به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه و پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: خانه‌های بهبودی بیشترین نقش را در ترک اعتیاد معتادان کشور داشته اند و نتایج مثبتی تلاش‌های آنها به همراه داشته است. در حال حاضر این سازمان‌های مردم نهاد و خانه‌های بهبودی که توسط مردم حمایت می‌شوند نیاز به حمایت دولت بوده و برخی از این سازمان‌ها به مشکل مکان برای فعالیت برخورده اند که توجه دولت در این زمینه ضروری به شمار می‌رود.

شریعت‌نژاد با تاکید بر اینکه کمیسیون تلفیق و بودجه باید در زمینه اختصاص اعتبارات بیشتر در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته باشند، گفت: همکاری بهزیستی، شهرداری، مردم و ... در مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است و نباید همچنین از تاثیر رسانه‌ها در امر نهادینه سازی فرهنگ اجتماعی مبارزه با مواد مخدر غافل ماند.

وی ادامه داد: آموزش خانواده‌ها باید به روزرسانی شود چراکه برخی هنوز اعتیاد را فقط به مصرف مخدرهای سنتی همچون تریاک و هروئین دانسته درحالی که امروزه این مواد رنگ و لعاب‌های مختلف و جذابی را به خود گرفته و به دلیل نبود آگاهی برخی جوانان به آن گرفتار می‌شوند. بنابراین فاکتور آموزش شهروندی جهت افزایش مهارت‌های زندگی و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مهم تلقی می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه آموزش باید با ملاحضات لازم انجام شود، گفت: گاهی آموزش‌های پیشگیرانه به دلیل اینکه به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته‌اند سبب اعتیاد افراد شده و برعکس عمل می‌کند. خانواده‌های درگیر را باید شناسایی و جهت آموزش ترک و نوع برخورد با فرد معتاد آموزش داد. سایر اقدامات آموزش پیشگیرانه باید یر مستقیم باشد تا آثار تخریبی به همراه نداشته باشد.

شریعت‌نژاد با تاکید بر اینکه تشویق و تنبیه برای پیشگیری از اعتیاد با هم لازم است، افزود: برخورد با قاچاقچیان باید جدی انجام شود و تشدید مجازات در مورد این افراد لازم است لی از طرفی باید برای پیشگیری از اعتیاد به موضوع بیکاری و عدم اشتغال نیز توجه داشت. استعداد اقبال افراد به مواد مخدر باید کاهش یابد. سرگرمی جوانان نیز بیشتر و متنوع شود تا افراد مستاصل از وضعیت اجتماعی و اقتصادی آگاهانه و ناآگاهانه به مواد مخدر پناه نبرند.

این نماینده مجلس بیکاری را ریشه عمده اعتیاد برشمرد و افزود: فرهنگ مصرف گرایی، راه صد ساله را یکی شب طی کردن و زیاده طلبی افراد نیز ریشه‌های اعتیاد در زمان کنونی به شمار می‌رود. به نظرم این مسائل باید در رسانه‌ها مطرح و جهت رفع آن برنامه‌های لازم اجرایی شود.

وی بیان داشت: معتقدم که شدیدا باید فرهنگ شادی و نشاط را در جامعه توسعه داد. در فرهنگ ما بیشتر به مباحث غم و اندوه پرداخته شده است. اینکه چگونه باید به شادی دامن بزنیم تبلیغ و ترویج نشده است. بنابراین در این زمینه جامعه راه خودش را می‌رود در حالی که باید شادی را راهبردی کرد. نشاط باعث انگیزه است و عدم شادی، یاس به همراه دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: باید امید را به جامعه تزریق کرد. در صورتی که مبلغ اصولی شادی نباشیم. ناهنجاری‎ها در حوزه شادی شکل می‌گیرد و بعد شروع به نقد مساله می‌کنیم که دیگر واقعا دیر بوده و کار از کار گذشته است. برخی از شادی‌ها هنجارشکن است که باید برای صیانت از خانواده‌ها باید برای برخورد با آن ورود یافت و نبایستی چشم را براین مساله بست.

شریعت‌نژاد به موضوع توافقات هسته ای اشاره کرد و گفت: این مساله امید و شادی را میان مردم به همراه داشته است. تعامل با دنیا مشکلات اقتصادی را مرتفع می‌سازد و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد و این مساله کاهش اعتیاد را به همراه دارد. در دین اسلام نیز سفارش شده است که باید راههای امیدواری را میان مردم ارتقاء داد. موضوع توافق هسته‌ای میان 1+5 موجبات خوشبینی و شادی مردم را سبب شده واشتغال و ازدواج جوانان با خارج شدن از رکود اقتصادی تسهیل خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز