معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اعتیاد؛ در ردیف پنج عامل اول مرگ و میر کشور

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۱۰:۳۹:۰۵
کد خبر: ۳۱۵۰۱۸
اعتیاد؛ در ردیف پنج عامل اول مرگ و میر کشور
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اگر اعتیاد وارد خانواده‌ای بشود بقیه اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار خواهد داد اظهار کرد: در این صورت اعضای خانواده حتی اگر مبتلا به اعتیاد هم نشوند افراد درجه دو جامعه خواهند بود.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، پرویز افشار در چهارمین جشنواره کشوری نوجوان سالم که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما پیشگیری اولیه از اعتیاد است که در این زمینه سند پیشگیری از اعتیاد را تدوین کردیم، گفت: هدفگذاری ما در برنامه ششم توسعه نیز پیشگیری است و قصد داریم 25 درصد اعتیاد را کاهش دهیم.

وی افزود: 97 درصد جامعه ایرانی پاک هستند و سه درصد گرفتار اعتیادند. باید به سمتی حرکت کنیم که این 97 درصد از خود صیانت کرده و سه درصد آلوده را تحت حمایت قرار دهند که به سمت پاکی بروند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سند ملی پیشگیری از اعتیاد، آموزش و پرورش از شرکای کلیدی ماست گفت: این سند بر چند فضای اصلی تکیه دارد؛ فضای نخست منزل است. دوم، فضاهای آموزشی هستند که بخش اصلی آن در اختیار آموزش و پرورش است. فضای بعدی، دانشگاه‌ها بوده و متولی آن وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند و فضای کاری، اداری و صنعتی نیز از جمله فضاهایی هستند که با آنها سر و کار داریم.

افشار ادامه داد: اخیرا فضای مجازی هم به این فضاهای چهارگانه اضافه شده است. وقتی به این فضاهای چهارگانه می‌نگریم دانش آموزان و والدین آنها به نوعی با هر کدام از این فضاها در ارتباطند. در راستای ایجاد یک پوشش مناسب در این فضاها، هدف گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بر اساس سند پیشگیری از اعتیاد که تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت، مکلف بودیم 40 درصد جامعه هدف را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری ببریم که با این هدف فاصله بسیاری داریم گفت: البته شاهد تلاش سخت کوشانه و مجاهدانه‌ی دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش هستیم اما این هدف با وسعتی که مدنظر ماست محقق نمی‌شود مگر آنکه از ظرفیت‌های غیر دولتی بهره بیشتری ببریم.

افشار با اشاره به اینکه آموزش و پرورش توانسته‌ است از بخش غیردولتی در زمینه‌های مختلف کمک بگیرد ادامه داد: خیرین مدرسه ساز، انجمن اولیا و مربیان، اتحادیه‌های دانش آموزی و همکاری با سازمان‌های غیر دولتی درباره آسیب‌های اجتماعی از جمله تجارب موفق آموزش و پرورش در این خصوص هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هیچ بیماری را مهمتر از اعتیاد نمی‌شناسم که همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد گفت: اگر در خانواده‌ای اعتیاد وارد شود مابقی اعضا را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. حتی اگر سایر اعضای خانواده گرفتار اعتیاد نشوند باز هم به علت مشکلاتی که اعتیاد دارد، سنگینی نگاه اجتماعی، استرس‌های تحمیلی و سختی تامین معیشت باعث می‌شود که سایر اعضای خانواده شهروندان درجه دو باشند و این از تبعات اعتیاد است.

افشار افزود: اعتیاد از نظر بار بیماریها جزو پنج بیماری اول در کشور است و در ردیف پنج عامل اول مرگ و میر در کشور قرار دارد. یکی از اصلی ترین گلوگاه‌های توانمندسازی افراد و مصون سازی آنها از اعتیاد فضاهای آموزشی هستند. 50 درصد از اعتبارات پیشگیری‌مان را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم و به علت این است که یک جمعیت کلان 13 میلیونی جامعه هدف هستند و اگر بتوانیم در آموزش و پرورش به درستی مداخله کنیم در آینده افرادی را خواهیم داشت که آسیب‌های اجتماعی کمتری گریبان آنها را خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز