بیانیه نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۱۲:۳۶:۲۱
کد خبر: ۳۱۵۱۱۳
بیانیه نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان
بیانیه پایانی نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان که در روزهای نهم و دهم شهریورماه جاری در مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب برگزارشد منتشر شد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
جهاد در صحنه‌های مختلف، وظیفه ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه سیاسی هم جهاد هست، در صحنه فرهنگی هم جهاد هست، در صحنه¬ی تبلیغاتی  و ارتباطاتی هم جهاد هست، در صحنه‌های اجتماعی هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ انواع و اقسام عرصه‌های زندگی بشر، عرصه جهادند. (28/5/1386) 
مقام معظم رهبری
خداوند متعال را شاکریم که در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شاهد برگزاری نشست مشترک نمایندگان وزارت و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بودیم. این نشست را که با حضور مؤثر و با نشاط خدمتگذاران و تلاشگران عرصه فرهنگ دانشگاه‌ها و با حضور صاحب نظران و مسئولان فرهنگی نظام برگزار شد، می‌توان سرآغاز فصل جدیدی از تبیین و ترویج گفتمان فرهنگی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی تلقی نمود.
شرکت کنندگان در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های تابناک امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بر موارد زیر تأکید می‌کنند:
1ـ اکنون که پس از استقرار دولت تدبیر و امید و با احیاء و استقرار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برنامه ششم توسعه به عنوان اولین برنامه میان‌مدت این دولت در جهت تحقق سند چشم‌انداز تدوین می‌شود، انتظار می‌رود نقش حوزه فرهنگ، به‌ویژه فرهنگ دانشگاهی در بخش‌های مختلف این برنامه پررنگ شود و با اختصاص احکام در خور به حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله فعالیت‌های دینی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، و با افزایش سطح مشارکت و بین‌المللی‌کردن فعالیت‌ها، زمینه مشارکت مؤثر دانشگاهیان و کنشگری فعال ایشان در فرآیند توسعه متوازن کشور فراهم شود.
2ـ امروزه در کنار سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و طبیعی، سرمایه اجتماعی نیز عمیقاً مورد توجه صاحب¬نظران قرار گرفته است.  سرمایه اجتماعی، میراثی ذی‌قیمتی است که با اتکاء به اعتماد اجتماعی و از طریق هدایت افراد به «همکاری» و «مشارکت»، نیروی مؤثری برای حل معضلات و ناهنجاری‌ها فراهم می‌سازد و حرکت پر شتاب به سمت توسعه، آبادانی، سرزندگی و نشاط جامعه را میسّر می کند.
سرمایه اجتماعی بخشی از دارایی ملی هر جامعه محسوب شده و بدون آن هیچ جامعه‌ای توان حفظ سایر سرمایه‌ها و به خدمت گرفتن آنها در مسیر توسعه را ندارد. بنابراین در شرایط کنونی که این سرمایه بی‌بدیل در جامعه ما در معرض تهدید قرار گرفته است، توجه به مؤلفه‌های اصلی این سرمایه از جمله: مشارکت، اعتماد و آگاهی و تقویت آنها به ویژه در محیط‌های دانشگاهی امری حیاتی است که نتایجی ارزشمند و سرنوشت‌ساز به همراه خواهد داشت.
3ـ امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت اتخاذ رویکردهای علمی به حوزه فرهنگ احساس می‌شود. تکریم و پاسداشت ساحت فرهنگ و بر حذر داشتن افراد غیر متخصص به دخالت در این حوزه ظریف و پیچیده و سپردن مسئولیت آن به فرهیختگان صاحب صلاحیت، نشاط و پویایی علمی، سیاسی و اجتماعی را در دانشگاه به ارمغان می‌آورد و صد البته دستیابی به این مهم زمینه‌ساز ارتقاء و توسعه فرهنگی و ضامن رشد و تعالی جامعه خواهد بود. در سایه نگاه علمی به حوزه فرهنگ و واگذاری امور فرهنگی دانشگاه به دانشگاهیان صاحب فضیلت و مجامع دانشجویی و استادی است که رخوت و رکود از محیط‌های دانشگاهی رخت بر می‌بندد. 
لذا شرکت‌کنندگان در نشست با درک شرایط خطیر فعلی و در آستانه برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که تجلی مردم‌سالاری نظام اسلامی و برگ برنده نظام در تعاملات منطقه‌ای و جهانی از جمله در حوزه هسته‌ای است، همگان را به این امر خطیر توجه داده و مؤکداً درخواست می‌نمایند عرصه‌های مختلف مدیریتی، سیاستگذاری، امنیتی و اجرایی کشور، نهایت اهتمام ویژه خود را به این مهم مبذول دارند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز