از کمپین نخریدن خودرو صفر تا نجات جان زندانی؛

دنیای مجازی سرگرمی یا فعالیت جدی

۱۳۹۴/۰۶/۱۶ - ۱۰:۵۴:۰۶
کد خبر: ۳۱۵۴۹۵
دنیای مجازی سرگرمی یا فعالیت جدی
دنیای مجازی امروزه بیشتر زمان ایرانیان را به خود اختصاص داده است و مردم در هر مکان و زمان با تبلت و رایانه و تلفن همراه در حال رتق و فتق امور شخصی و کشوری و حتی جهانی هستند.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری برنا،  بیشتر افراد در دنیا چهره جدیدی به خود گرفته‌اند و با شخصیت جدیدی به فعالیت مشغول هستند. تعداد مدل ها و بالا شهر نشین‌ها از تعداد جمعیت شهر بیشتر شده و تعداد شعرا و فلاسفه بیشتر از تعداد ابیات سروده شده از بدو شعرسرایی تا به حال شده است. عده‌ای برای سرگرمی در دنیای مجازی هستند و عده‌ای تصمیم راسخ برای تغییر و بهبود وضعیت دنیا از طریق دنیای مجازی دارند. فضای مجازی با شرایط ترسیم شده موقعیت خوبی برای سو استفاده‌گران ایجاد کرده تا از طریق افرادی که نخوانده به باز نشر مطالب می‌پردازند و حتی کوچکترین اطلاعات و شناختی نسبت به موضوع ندارند به خواسته های خود حداقل در دنیای مجازی برسند. افرادی که حاضر نیستند یک مطلب را تا انتها بخوانند و فقط با خواندن سطر اول و دوم و دیدن لغات قلنبه سلنبه تیپ روشنفکری به خود می‌گیرند و آن را بازنشر در گروه‌های دیگر می‌کنند.

موضوعات مختلفی در قالب کمپین و درخواست در گروه‌های مجازی نشر داده و به سرعت در دیگر گروه‌ها و نرم‌افزارهای اجتماعی پخش می‌شوند که به تازگی دو مورد از آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

یکی از موردهای مورد علاقه این روزهای مردم کمپینی است که مردم را تشویق به نخریدن خودروهای صفر داخلی می‌کند. کمپینی که مردم بدون آگاهی ار افراد ایجاد کننده و اهدافشان آن‌را پیگیری می‌کنند، بماند که طبق رویه ایرانیان سریعا برایش هزاران جوک و لطیفه ساخته‌اند.

بازنشر مطالب گاهی اتفاقات جالب و عجیبی را به همراه دارد؛ مثلا فردی در زمان خرید خودرو صفر ساخت داخل و در لحظاتی که منتظر آماده شدن مدارک خرید بود تا امضا کند؛ چندین مطلب در حمایت از کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی در گروه‌های مجازی باز نشر کرد!!!!

کسی نیامد تا بپرسد که چه افرادی و به چه دلیل این کمپین را راه انداخته‌اند؟ منافع چه کسانی از این کمپین تامین می‌شود؟ آیا فقط قیمت بالای خودروی داخلی مهم است یا کیفیت پایین آن؟ آیا اگر فقط قیمت کاهش پیدا کند و کیفیت بهتر نشود مشکل حل است؟ امنیت جانی افراد مهمتر است یا پرداخت مبلغ کمتر؟

این سوال‌ها و سوالات مشابه برای کسانی که بازنشر مطالب می‌کنند مهم نیست و فقط می‌خواهند مطلبی برای نشر داشته باشند. کمی دقت در مطالب نشر داده شده و حداقل خواندن کامل آن می‌تواند کمک کند تا افراد به راحتی متوجه شوند بیشتر مطالب با واقعیت فاصله زیادی دارند. خیلی از مطالب مربوط به موضوع دیگر و گذشته دور هستند وخیلی غیر واقعی وساختگی است!

اما این تمام ماجرا نیست اتفاقات خوبی نیز در دنیای مجازی رخ می‌دهدکه متاسفانه به خاطر آن‌که در بین خیل عظیم مطالب بی محتوا ارسال شده؛ کسی آن را جدی نمی‌گیرد. این روزها مطلبی برای نجات جان یک زندانی که ممکن است برای تامین نشدن مبلغ مورد درخواست خانواده مقتول به دار آویخته شود نیز مورد توجه افراد فعال در دنیای مجازی قرار گرفته است. مطلبی که از مردم می‌خواهد که حتی هزار تومان هم که شده کمک کنند اما با چرخش زیاد مطلب در فضای مجازی و گروه‌های فراوان، مبلغ مورد نظر تا کنون جمع نشده است.

اگر هر کس که این مطلب را باز نشر کرد هم‌زمان با آن فقط هزار تومان نیز به حساب ارایه شده که متعلق به یک مجموعه مطمین است پرداخت می‌کرد نه تنها پول مورد نظر تامین می‌شد بلکه مبلغی نیز اضافی می‌آمد تا بعدا بتوان از آن برای کمک به یک فرد دیگر استفاده کرد. اگر ازمردم دلیل باز نشر مطلب را بپرسید معمولا این جواب را خواهید شنید که: من توانایی کمک ندارم میفرستم تا شاید فرد دیگری کمک کند. آیا واقعا کسی که تلفن همراه حداقل سیصد هزار تومانی دارد و ماهیانه دست کم ده هزار تومان برای اینترنت خرج می‌کند نمی‌تواند هزار تومان برای کمک به نجات جان یک انسان کمک کند؟!!!

استفاده غلط و سو استفاده بعضی از دنیای مجازی و نیز عدم آگاهی و صداقت باعث شده تا فضای مجازی عرصه‌ای برای جولان سو استفاده‌گران شود که تبعات آن خواه، ناخواه به دنیای واقعی کشیده می‌شود. هرچند تاثیر آن فعلا خیلی زیاد نیست و بیشتر مردم آن را در عمل جدی نمی‌گیرند؛ اما بی تاثیر نیست و در آینده قطعا تاثیر بیشتری بر رفتار مردم در دنیای واقعی پیدا می‌کند. باید تلاش شود تا فرهنگ صحیح استفاده از دنیای مجازی در بین مردم رواج پیدا کند. حداقل کار این است تا به مردم به قبولانیم که با نام و عکس واقعی و آن‌طور که هستند با همان جایگاه و شغل و شکل واقعیشان در دنیای مجازی حضور پیدا کنند. نظارت بیشتر و دقت مردم در خواندن و بازنشر مطالب باعث می‌شود تا جلوی خیلی از سواستفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها گرفته شود و چهر خیلی از افراد نادرست معرفی شود و دستشان رو شود.      

نظر شما