ایران از سرمایه گذاری و فناوری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و محیط زیست استقبال می کند

۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۱۰:۲۳:۱۵
کد خبر: ۳۱۶۴۰۷
ایران از سرمایه گذاری و فناوری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و محیط زیست استقبال می کند
معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که بنا به دعوت رسمی آقای اولی رهن وزیر اقتصاد فنلاند برای شرکت در نشست جهانی فن آوری های پاک دیروز وارد هلسینکی شد، به عنوان سخنران اصلی این نشست طی سخنانی به رویکرد ایران در قبال تغییرات آب و هوایی پرداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور کشورمان ضمن بیان ویژگی های تنوع طبیعت ایران، اقدامات برای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران، تلاش برای احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی و فاضلاب، استفاده بهینه از انرژی، حفاظت از گونه های زیستی در معرض خطر و اصلاح کیفیت خاک را تشریح کرد.

وی با اشاره به توافق هسته ای 5+1 با ایران  به عنوان موفقیت دیپلماسی و رفت و آمدهای اخیر مقامات اروپایی به ایران  تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری و فناوری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و محیط زیست استقبال می کند.

رئیس سازمان محیط زیست که از نشست مشورتی پاریس عازم هلسینکی شده بود، بر مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس آب و هوایی پاریس در پاییز امسال تاکید کرد و گفت تعامل جهانی در بخش های دولتی و خصوصی پیام صلح و امید به بشریت می دهد و اینگونه همکاری ها پاسخ مناسبی به افراطی گری و تروریسم تلقی می شود.

کنفرانس جهانی فن آوری های پاک با حضور تصمیم گیران سیاسی، سرمایه گذاران بین المللی، محققین و شرکت های فعال در زمینه فن آوری های سبز و پاک برگزار شده و اهم موضوعات آن درباره اصلاح فرایندهای تولید و مصرف از طریق انتقال دانش و فن آوری دوستدار محیط زیست است. حضور فعال در این نشست می تواند انتقال اینگونه فناوری ها به داخل در حوزه های انرژی، صنعت، کشاورزی و حمل و  نقل کمک کند.

ابتکار همچنین دیدارهای جداگانه ای با آقای اولی رهن وزیر اقتصاد، آقای کیمو تیلکاینن وزیر کشاورزی و محیط زیست، خانم لنیتا تویواکا وزیر تجارت خارجی، آقای پتری تلاس رئیس سازمان هواشناسی و رییس و اعضای کمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند داشت که طی آنها موضوعات مورد نظر به ویژه محیط زیست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.  

ملاقات با وزیر امور اقتصادی فنلاند

آقای رهن در این دیدار ضمن خوشامد گویی به خانم ابتکار ضمن اعلام آمادگی شرکت های فنلاندی برای فعالیت در ایران، از توافق  هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی به عنوان یک توافق تاریخی یاد و ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید روابط ایران و جامعه جهانی بهبود یابد.

معصومه ابتکار با اشاره به طرح رئیس جمهور روحانی برای اقتصاد سبز و امنیت بالای جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری گفت: همکاری های دو کشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های صنعتی غذا، دارو، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.

 ملاقات با وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در دیدار با آقای کیمو تیلکاینن وزیر کشاورزی و محیط زیست، کمبود آب، خشکسالی، آلودگی شهرهای بزرگ، مدیریت آب و فاضلاب به ویژه در بخش کشاورزی، دریاچه ارومیه، افزایش گرما و طوفان های گرد و غبار به عنوان چالش های محیط زیستی کشور یاد کرد و گفت دولت یازدهم از سرمایه گذاری و انتقال فناوری پیشرفته در این زمینه ها استقبال می نماید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر محیط زیست فنلاند دعوت کرد تا در نمایشگاه بین المللی محیط زیست که قرار است اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار شود، شرکت کند.

ملاقات با وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند

معصومه ابتکار در دیدار با خانم لنیتا تویواکا وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند با اشاره به راهبرد رئیس جمهور محترم برای اقتصاد سبز به زمینه های مناسب سرمایه گذاری و تجارت در جمهوری اسلامی ایران گفت همکاری های دو کشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های استفاده بهینه از انرژی نفت و گاز، کشاورزی پایدار، صنایع دارویی، بهداشتی، کشتی سازی، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.

خانم تویواکا نیز توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را یک توافق تاریخی توصیف کرد و گفت اجرای آن می تواند فضای همکاری ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد. وی در زمینه روابط دوجانبه اظهار داشت قرار است ماه دسامبر در راس هیاتی از شرکت های علاقمند فنلاندی به ایران سفر کند.

ملاقات با رئیس سازمان هواشناسی فنلاند

در این دیدار طرفین توافق کردند در زمینه های مهار آتش سوزی جنگل ها و گرد غبار همکاری داشته و از تجربیات کارشناسی فنلاند در این زمینه استفاده شود.

لازم به ذکر است که آقای پتری تلاس رئیس سازمان هواشناسی فنلاند در سال جاری به عنوان رئیس سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد از فنلاند حمایت کرده است.

 

نظر شما