میزان اعتبارات سازمان محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی کشور کافی نیست

۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۱۲:۲۲:۵۴
کد خبر: ۳۱۶۵۵۱
میزان اعتبارات سازمان محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی کشور کافی نیست
معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان اعتبارات سازمان محیط زیست کفاف نیازهای محیط زیستی را نمی‌دهد.
به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، سید محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای اداری حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مصلحت نظام گفت: سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست برای نخستین بار در کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بررسی تصویب و تقدیم رهبری شد.
 
مجابی تصریح کرد: تصویب این سیاست ها بدان جهت از اهمیتی فوق العاده برخوردار است که بر اساس قانون اساسی، سیاست های کلی در حوزه های مختلف پس از ابلاغ رهبری به عنوان یکی از مهم ترین اسناد بالادستی، روشنگر و هدایتگر قوانین و برنامه های کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی آب و محیط زیست در کشور، ابلاغ سیاست های محیط زیست توسط رهبری، فرصتی مغتنم برای ایجاد عزمی راسخ به منظور بهبود شرایط محیط زیست کشور است.

مجابی به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این اصل توصیه شده حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است، این به آن معناست که هم حاکمیت و هم مردم در حفظ آن نقش دارند ولی متاسفانه امروز ردپای اکولوژیک با آمایش سرزمینی تطابق ندارد و می بایستی با همدلی و همراهی در حفظ محیط زیست بیش از پیش اهتمام ورزیم.

معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان محیط زیست ادامه داد: دولت یازدهم حفظ محیط زیست را مسئولیت خود می‌داند. به همین دلیل اولین اقدامات این دولت تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، احیای شورای‌عالی محیط زیست و تشکیل شورای‌عالی آب بود و دکتر روحانی اولین رئیس‌جمهوری است که در آغاز دولت خود هم‌زمان با ارائه برنامه‌ها به مجلس، فصل مجزایی را به محیط زیست اختصاص داد.

مجابی افزود: یکی از بهترین شاخص‌ها برای سنجش پایبندی دولت به تعهداتش در حوزه محیط زیست این است که باوجود شرایط انقباضی‌ که در بودجه دولت وجود دارد، میزان اعتبارات سازمان محیط زیست از ۹۵‌ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۸۰‌ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است، اما همچنان این میزان کفاف نیازهای محیط زیستی مانند مقابله با گرد و غبار، آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشک‌شدن تالاب‌ها و مدیریت 22 میلیون هکتار از مساحت کل کشور یعنی 10‌ درصد از عرصه زمینی تحت عنوان مناطق چهارگانه حفاظت‌شده را نمی‌دهد.

مجابی تاکید کرد: با توجه به طیف گسترده مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، امکانات کافی و پاسخگو نیست، به طور مثال بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست باید مناطق ارزشمند اکولوژیکی را در کشور تحت مدیریت قرار دهیم و این مناطق به ترتیب اولویت از اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و مناطق حفاظت شده تقسیم بندی می‌شوند که 22 میلیون هکتاراست.

 معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه سفر یکروزه خود به استان آذربایجان شرقی دیداری با دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی داشتند که در این دیدار در خصوص بهبود معیشت محیط بانان ،کارکنان و همچنین منطقه فسیلی مراغه بحث و بررسی های لازم را انجام داده و در ادامه از مرکز هماهنگی،پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه بازدید کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز