در نشست هم‌اندیشی سواد رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی تاکید شد:

اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش سواد فضای مجازی و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی

۱۳۹۴/۰۶/۲۱ - ۱۳:۵۱:۵۲
کد خبر: ۳۱۷۶۱۲
اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش سواد فضای مجازی و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی
نخستین نشست هم اندیشی سواد رسانه ای، اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا؛ نخستین نشست هم‌اندیشی سواد رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد.

دکتر حسین مجتبی‌زاده؛ مشاور عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ظرفیت ویژه این دانشگاه برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری به اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با برخورداری از 4700 دانشجوی شاغل در رسانه‌های سراسری و استانی کشور می‌تواند نقش مهمی در ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله موثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه ایفا کند.

دکتر امید علی مسعودی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره نیز با اشاره به این‌که زمان منتظر ما نمی‌ماند و باید عجله کنیم؛ تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات کنونی جامعه کمبود سواد رسانه‌ای است و خانواده‌ها در شرایط فعلی حاضر هستند برای افزایش سواد رسانه‌ای خود هزینه کنند اما مساله این‌جا است که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها برای افزایش سواد رسانه‌ای جامعه به شکل مناسب استفاده کنیم. در این میان اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه‌ها برای گسترش سواد رسانه‌ای جامعه در قالب دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام کنند، قطعا با استقبال خانواده‌ها مواجه شده و حتی می‌توانند رشته سواد رسانه‌ای را به عنوان یک رشته مهارتی مورد نیاز عموم مردم در دانشکده‌های عرصه رسانه و روابط عمومی ارایه کند.

دکتر محمد سلطانی فر؛ رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به عرصه شبکه‌های اجتماعی را موضوعی مهم در حوزه ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: در فضای مجازی به خاطر جذابیت‌های آن تولید محتوا خود به خود انجام می‌شود، بنابراین آن چیزی که مهم است مدیریت محتوا است.

وی افزود: راهکار مدیریت محتوا در جهان امروز، تولید محتوای بیشتر توسط نخبگان است و در فضای مجازی کسی برنده است که محتوای بیشتر و جذاب‌تر تولید کند. بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم شاهد ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت‌های اجتماعی توسط اساتید و دانشجویان باشیم باید از ظرفیت‌های دانشگاهی برای تولید محتوای بیشتر و جذاب‌تر استفاده کنیم.

دکتر حسن نجفی سولاری؛ مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور نیز ضمن تایید سخنان رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ گفت: مقام معظم رهبری در حکم اخیر خود برای اعضای شورای عالی فضای مجازی بر ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد،‌ متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی، به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور تاکید داشتند.

وی افزود: تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی نه تنها باعث مدیریت محتوا می‌شود بلکه ثروت آفرین هم هست و الان یکی از منابع ایجاد ثروت در دنیا، تولید محتوا در فضای مجازی است. البته باید در نظر داشته باشیم زمانی تولید محتوا به ثروت تبدیل می‌شود که آن‌را به یک سرویس مشخص در فضای مجازی تبدیل کنیم.

این مدرس دانشگاه صدا و سیما گفت: باز وقتی شما به حکم مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی فضای مجازی نگاه می‌کنید؛ می‌بینید که ایشان بر احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه تاکید داشته‌اند. بنابراین باید دانشگاه‌های کشور از فرصت فضای مجازی برای تحقق ماموریت‌های مد نظر رهبر انقلاب استفاده کنند.

محمد صادق افراسیابی؛ مدیر گروه رشته روابط عمومی دانشکده خبر، گسترش سواد رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی را نیازمند طراحی یک برنامه ترکیبی دانست و گفت: برگزاری یک یا چند همایش به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشد بلکه ما نیازمند طراحی برنامه‌های ترکیبی شامل فراخوان تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تبدیل آن به سرویس‌های درآمدزا و اشتغال‌زا برای اساتید و دانشجویان هستیم. علاوه بر این لازم است نشست‌های تخصصی ماهیانه در سطح اساتید و دانشجویان رشته‌های روابط عمومی، خبرنگاری، رسانه و ... دنبال شود تا خود آنها به این سوال پاسخ دهند که چگونه می‌شود از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور برای تحقق ماموریت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران 1404 استفاده کرد.

وی آموزش سواد رسانه‌ای و تاکید بر اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی کوتاه مدت، بلند مدت، نشست‌ها و همایش‌ها و انجام اقدامات فرهنگی را تنها مسیر استفاده درست از فرصت‌های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: توسعه سواد رسانه‌ای و گسترش اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی پیش نیاز هر گونه فعالیتی است و تا زمانی که ما نتوانیم سواد رسانه‌ای را نهادینه کنیم، نمی‌شود به استفاده از فرصت‌های فضای مجازی فکر کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز