کارشناسان در گفت‌وگو با برنا اعلام کردند:

هشدار در رابطه با خشکسالی/ قُم زودتر خشک می‌شود

۱۳۹۴/۰۶/۲۲ - ۰۵:۰۵:۰۵
کد خبر: ۳۱۷۶۳۳
هشدار در رابطه  با خشکسالی/ قُم زودتر خشک می‌شود
خالدی گفت: در نیمه جنوب و نیمه شرقی ایران، یعنی از کوه های البرز تا جنوب، شرق و جنوب شرقی کشور خشکسالی و بحران آب بیشتری وجود دارد. خشکسالی در شهر قم نیز زیاد است و امکان اینکه زودتر از همه استان ها معضل خشکسالی را پیدا کند بیشتر است زیرا در این شهر خشک، کشت گندم انجام می شود و آب زیادی برای به ثمر رساندن این محصول مصرف می شود.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، کارشناسان محیط‌ زیست از آغاز خشکسالی در ایران و وقوع خشکسالی شدید در آینده نزدیک اظهار نگرانی می‌کنند. این نگرانی ها از سال 1391 تا کنون بیشتر شده است. این روزها اخبار خشکسالی را به صورت دهان به دهان می شنویم و هرکسی سالی را برای این خشکسالی ها مشخص می کند. تیتر روزنامه ها و مجلات از «ایران در انتظار 30 سال خشکسالی شدید» شروع شد و تا «ایران در 5 سال آینده دچار بحران خشکسالی می شود»، ادامه یافت. از این رو برای پی بردن به سال بحران خشکسالی در ایران و صحت و سقم زمان هایی که برای خشکسالی اعلام می شود  به سراغ کارشناسان محیط زیست و اقلیم شناسی رفتیم تا از حقیقت ماجرا با خبر شویم که خبرها آنچنان هم خوب نبود .

*فقط می توانیم هشدار دهیم

محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا و اقلیم در سازمان محیط زیست، در خصوص خشکسالی تا 5 سال آینده در ایران به خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری برنا گفت: نمی توانیم به حرف هایی که سند ندارد اعتماد کنیم. یعنی خشکسالی تا 5 سال اینده قطعی نیست و فقط می توان هشدار داد.

وی در ادامه افزود: خشکسالی دست انسان ها نیست و یک فرایندی است که طبیعت آن را  کنترل می کند. بنابر این ما باید به سمت سازگاری حرکت کنیم.

ناصری ضمن تاکید بر صرفه جویی کردن در مصرف آب افزود: وقتی از خشکسالی صحبت می کنیم منظورمان خشکسالی از نظر هواشناسی است. پس در این زمینه ما نقشی نداریم زیرا یک فرایند بزرگ مقیاس است و مرم علاوه بر صرفه جویی کردن در مصرف آب باید بتوانند خود را با شرایط وفق دهند.

*سال ها پیش هشدار خشکسالی را داده بودیم!

شهریار خالدی، اقلیم شناس، به خبرنگار برنا، گفت: مساله کم آبی را می توان به چالش کشید. ما در خصوص بحث کمبود آب در ایران از سال ها قبل هشدار داده بودیم. حتی در دانشگاه شهید بهشتی چند کارگاه راه اندازی کردیم که یکی از مسائل مطرح شده در این کارگاه ها مساله بحران آب بود و برای دانشجویان روش های مقابله با خشکسالی را توضیح دادیم.

وی ضمن تاکید بر بی رویه بودن مصرف آب در شهرها گفت: ممکن است در آب رسانی به شهرهای ایران با مشکلاتی مواجه شویم. باید الگوی مصرفی مان را اصلاح کنیم.

خالدی در ادامه افزود: به عنوان یک کارشناس، همیشه بی طرف  نظر می دهم و صحبتم فقط در مورد مشکلات محیط زیستی است، اما افزایش جمعیت در کشور یک اشتباه است و من این اتفاق را یک مشکل می دانم، زیرا جمعیت زیاد نیازمند آب و غذا است. ذخایر آب ما برای یک جمعیت مشخصی کافی است و اگر جمعیت از حد بگذرد دیگر این مخزن ها جوابگو نیست و دچار بحران کم آبی می شویم.

وی ضمن تاکید بر استفاده از روش صحیح در الگوی مصرفی آب، گفت: پیش بینی های انجام شده به صورت 100 درصد رخ نمی دهد و ولی وظیفه ما هشدار دادن است و باید در برنامه ریزی مصرف آب دقت کنیم.

این کارشناس محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از 12 درصد از آب مصرفی خانه ها، صرف گرم کردن آب می شود.

خالدی پیشنهاد خود برای پیشگیری از وقوع خشکسالی را اینطور بیان کرد: باید جمعیت را کنترل کنیم. در بخش های اکوسیستم های طبیعی باید مانع از خشک شدن تالاب ها شویم. شیوه الگوهای مصرفی مان را تغییر دهیم.

خالدی ضمن موافق نبودن با خشکسالی در 5 سال آینده، تصریح کرد: این خشکسالی ممکن است در هر سالی اتفاق بیافتد و ایران دوباره به حالت تعادل می رسد . دوره خشکسالی گذرا است.

او در خصوص شهرهایی که دچار مشکلات کم آبی بیشتری هستند توضیح داد: در نیمه جنوب و نیمه شرقی ایران، یعنی از کوه های البرز تا جنوب، شرق و جنوب شرقی کشور خشکسالی و بحران آب بیشتری وجود دارد. خشکسالی در شهر قم نیز زیاد است و امکان اینکه زودتر از همه استان ها معضل خشکسالی را پیدا کند بیشتر است زیرا در این شهر خشک، کشت گندم انجام  و آب زیادی برای به ثمر رساندن این محصول مصرف می شود.

خالدی در پایان گفت: بحث آب بسیار جدی است. باید برای مصرف صحیح آب فرهنگ سازی کنیم و آموزش دادن را از سال های پیش دبستانی و ابتدایی شروع کنیم. اگر بتوانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا زمانی که این بحران بگذرد، قطعا مشکلات کمتری خواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز