کارشناس اقتصادی در گفت و گو با برنا:

جوانان ما سواد مالی ندارند

۱۳۹۴/۰۶/۲۳ - ۱۳:۰۵:۱۵
کد خبر: ۳۱۸۵۲۰
سلطانی نژاد گفت:« در دنیای امروز ماهیت کار مثل گذشته نیست و محیط کسب و کار شرایط پیچیده‌ای دارد، اما بچه‌های امروزی نمی‌دانند که برای ورود به بازار کار و گذراندن زندگی باید مهارت‌هایی داشته باشند. در واقع بزرگ‌ترین مشکل این است که جوانان ما سواد مالی ندارند.»

مهندس حامد سلطانی‌نژاد کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بخش جوانان خبرگزاری برنا با اشاره به آمار پایین ازدواج در جامعه ایران گفت: «هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد؛ جوانان ما تنها به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج نمی‌کنند. اما به جرات می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین موانع جوانان در جامعه امروز مشکلاتی است که ظاهر اقتصادی دارند.»

وی تصریح کرد: «منظور از ظاهر اقتصادی این است که مشکلات واقعا جنبه اقتصادی ندارند. در گذشته هم افراد زیادی بودند که با وجود اینکه شرایط مالی خوبی نداشتند، ازدواج می‌کردند، اما اتفاقی که در این دوره افتاده، این است که انتظارات اقتصادی جوانان امروزی از خودشان و زندگی بالا رفته است.»

به گفته سلطانی‌نژاد سطح توقعات جوانان با واقعیت اقتصادی آنها همخوانی ندارد: «متاسفانه نسل گذشته مشکلات زندگی را برای جوانان بازگو نکرده‌اند. بچه‌های امروزی نمی‌دانند که برای ورود به بازار کار و گذراندن زندگی باید مهارت‌هایی داشته باشند. در قدیم بچه ها پیرو کار پدرهایشان بودند. امروزه شرایط بازار کسب و کار تغییر کرده‌ و پیچیده شده است. یک جوان یا باید پدر پولداری داشته باشد، یا اینکه زندگی کارمندی را انتخاب کند و یا اینکه خودش را برای ورود به بازار کار توانمند کند. این در حالی است که ما نه در محیط خانه و نه در محیط مدرسه، این شرایط را برای بچه‌هایمان توضیح نمی‌دهیم.»

وی افزود: «بسیاری از بچه‌های ما توانایی کنترل پول توجیبی‌شان را هم ندارند. به جای اینکه به آنها یاد بدهیم که باید برای خرج  پولشان اولیت‌بندی کنند، به انها این نگاه را داده‌ایم که با پولشان باید مدل گوشی موبایل و تبلت و کامپیوترشان را عوض کنند. من فکر می کنم ما قبل از هر چیز باید به جوانان  آموزش دهیم تا آمادگی کسب پول و آمادگی استفاده از پول را داشته باشند.باید سواد اقتصادی بچه‌ها را اول در خانواده و بعد در مدرسه بالا ببریم.»

وی با اشاره ضرورت برنامه‌ریزی برای توانمندسازی جوانان افزود: «علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، ما باید به فکر برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت باشیم. پیش از هرچیز باید به جوانان یاد دهیم که انتظارات و واقعیات را با هم تطبیق دهند. باید به آنها بگوییم که اگر به غیر از تحصیلات دانشگاهی، هنر دیگری ندارند، نباید توقع حقوق بالایی داشته باشند. باید بدانند که کسب مهارت‌های ویژه از ملزومات ورود به بازار کار است. باید نیاز محیط کسب و کار را بشناسند و بدانند؛ ممکن است ده‌ها نفر خواهان یک شغل باشند، اما الویت با کسی است که مهارت بیشتری داشته باشد. این را هم نباید فراموش کرد که بخشی از این آموزش‌‌ها به عهده دولت است و در این میان خانواده‌ها نقش مهم‌تری دارند.»

 

توضیح: جناب آقای مهندس حامد سلطانی نژاد کارشناس اقتصادی و کارشناس مدیریت به دلیل تشابه اسمی به عنوان مدیر عامل بورس کالای ایران معرفی شدند که بدین وسیله تصحیح و از جناب آقای سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران به دلیل این اشتباه پوزش می طلبیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز