معاون آموزشی وزیر بهداشت عنوان کرد:

لزوم پیوستن رشته های مرتبط با سلامت به رشته های زیر نظر وزارت بهداشت

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۱۱:۲۱:۰۳
کد خبر: ۳۱۸۸۵۷
لزوم پیوستن رشته های مرتبط با سلامت به رشته های زیر نظر وزارت بهداشت
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برخی رشته ها مانند مهندسی بیمارستان به وزرات علوم واگذار شده است این درحالیست که رشته های مرتبط با سلامت باید زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، لاریجانی از راه‌اندازی مراکز مهارتی در برخی مناطق آمایشی خبر داد و گفت: پزشکان عمومی همزمان با تحصیلات خود می‌توانند مهارت‌های خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص پزشک خانواده گفت: برنامه آموزشی پیش‌بینی شده به این صورت است که کسانی که میخواهند در رشته پزشکی خانواده تحصیل کنند ابتدا 5 سال و نیم پزشکی میخوانند سپس به طور مستقیم وارد دوره 3 سال و نیمه‌ی پزشک خانواده خواهند شد. تلاش داریم گرایش‌ها را در پزشک خانواده افزایش دهیم.

 لاریجانی گفت: رشته‌های پزشکی هنوز در مقایسه با بسیاری از رشته‌ها از نظر شغلی وضعیت بهتری دارد اما ما به دنبال آن هستیم که با روش‌های جدید و نوآورانه بتوانیم زمینه‌های شغلی بیشتری را ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل حرکت به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم آن است که دانش آموختگان بیشتر با بازار شغلی رشته خود آشنا شوند و در زمان تحصیل آینده شغلی خود را نیز طراحی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توسعه دانشگاه آزاد در حوزه پزشکی گفت: گسترش دانشگاه آزاد در این حوزه باید با توافق وزارت بهداشت باشد. در سال جاری کلیه مراکز دانشگاه آزاد را مورد ارزیابی قرار دادیم. دانشگاه آزاد براساس ملاک‌های مورد نظر وزارت بهداشت تعداد دانشجویان گروه پزشکی خود را به طور چشمگیری کاهش داده است.

معاون  آموزشی وزیر بهداشت از توافق انجام شده در خصوص آموزش دانشجویان افغانستانی در ایران خبر داد و گفت: قرار از 500 دانشجو از افغانستان که 30 درصد آنها بورسیه خواهند بود، در ایران تحصیل کنند.

لاریجانی در مورد پذیرش افغانستانی‌های متولد ایران نیز گفت:‌ برای این افراد فکرهایی داریم، در حال حاضر 400 نفر در  ایران مشغول به تحصیل هستند و به هیأت امنای دانشگاه‌ها اجازه دادیم تا افراد مستعد را در موضوع شهریه کمک کنند.

وی در خصوص اعتبار برخی مدارک پزشکی که در خارج از کشور گرفته می‌شود گفت: متد جدیدی برای ارزیابی مدارک سامان دادیم که براساس رتبه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها ارزیابی صورت می‌گیرد که به زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه گفت: با وجود اعمال سهمیه‌های مصوب مجلس در خصوص بومی‌گزینی خوشبختانه با تمهیدات وزارت بهداشت و افزایش ظرفیت‌ها سهمیه آزاد جبران شد و پذیرش از طریق سهمیه آزاد امسال تفاوتی با سال گذشته ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: توصیه ما به دانشگاه ها این است که با تمام دانشگاه ها همکاری کنند و از ظرفیت‌های وزارت علوم برای طراحی رشته های مشترک استفاده کنند. تلاش ما نیز این است که برای رشته‌های جدید لازم نباشد استاد جدید استخدام کنیم و ببتوانیم از ظرفیت‌های وزارت علوم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع در دست بررسی است تا رشته‌هایی که با سلامت انسان سر و کار دارند به وزارت بهداشت منتقل شود و برخی رشته‌هایی که گرایش بیشتری به وزارت علوم دارند به این وزارتخانه منتقل شوند. برخی رشته‌ها مانند مهندسی بیمارستان را هم که به وزارت علوم نزدیک تر است واگذار کرده ایم

وی افزود: ‌تعدادی از این رشته‌ها تعیین تکلیف شدند و روانشناسی بالینی نیز یکی از مباحثی است که در نشست آتی به شورای مشترک دو وزارتخانه مطرح می‌شود چرا که بالین مربوط به وزارت بهداشت است در صورت تعیین تکلیف روانشناسی دانشجویان قدیمی نگران نشوند چرا که برای آنها فکرهایی شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تکمیل بیمارستان‌های نیمه تمام دولتی توسط دانشگاه آزاد گفت:‌ وزارت بهداشت تعداد زیادی بیمارستان آموزشی دارد و در مناطقی که نیاز به بیمارستان آموزشی وجود داشته باشد بیمارستان‌های آموزشی خود را گسترش خواهد داد، اما در برخی از مناطق، دولت برای تکمیل این بیمارستان‌ها منابع کافی در اختیار ندارد و نه تنها دانشگاه آزاد بلکه هر نهاد غیر دولتی دیگر می‌تواند دست به تکمیل این بیمارستان‌ها بزند.

لاریجانی در خصوص تعرفه‌های این بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: اکنون تعرفه‌های دانشگاه آزاد، دولتی است اما آنها نمی‌توانند با این تعرفه‌ منابع خود را تأمین کنند و در همین راستا پیشنهادی ارائه کردند که تعرفه‌های آنها چیزی بین تعرفه‌های دولتی و تعرفه‌های آزاد باشد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز