وزیر بهداشت:

بعضی داروهای نوترکیب، معادل چند بشکه نفت است

۱۳۹۴/۰۶/۲۵ - ۰۹:۰۰:۱۱
کد خبر: ۳۱۹۲۲۷
بعضی داروهای نوترکیب، معادل چند بشکه نفت است
وزیر بهداشت در نخستین گردهمایی شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته ارزش افزوده را در ذخایر زیرزمینی جستجو می کنند اما در کشورهای توسعه یافته ارزش افزوه در انسان های فن آور است.

سیدحسن هاشمی در اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت با قدردانی از رئیس جمهور به دلیل حضور در جمع علمی و خیرمقدم به ایشان و همراهان وی گفت: این انسان است که توان خلق ارزش افزوده بیشتری دارد. بعضی داروهای نوترکیب در بازار جهانی به فروش می رسد که معادل چند بشکه نفت است. در ایران بعد از آموزش و پژوهش در دهه 90، نقش سوم دانشگاه‌ها که رویکرد فناوری و کارآفرینی است، به عنوان رسالت دانشگاه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در ده تا بیست سال آینده شاهد حضور محصولات جدید با تکنولوژی داخلی در بازار جهانی خواهیم بود و برای رسیدن به این امر اقداماتی ضروری است و دولت در این مسیر در حال  فراهم کردن ابزار است. از مهمترین این اقدامات ایجاد محیط کارآفرینی و تربیت نیروی کارآفرین است که در قالب شرکت های دانش بنیان بودند.

هاشمی در ادامه گفت: اگر در دهه گذشته شاهد حضور ایرانیان در صحنه بین المللی بودیم، حالا وقت آن است که شاهد شرکت های دانش بنیان و محصولات ایرانی در جهان باشیم.  در این زمینه همکاری خوبی بین وزارت بهداشت، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد و این ایجاد کننده امیدهای بسیاری است.

وزیر بهداشت افزود: ایران باید در افق چشم انداز سال 1404 در زمینه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی رتبه اول منطقه را کسب کند. رشد علمی در سال‌های اخیر منجر به آن شده که در سال 2011 زودتر از افق چشم انداز و با پشت سر گذاشتن کشور ترکیه بالاترین رتبه علمی را کسب کنیم. در سال 2014 در بانک اطلاعاتی رتبه 16 جهانی را به دست آوردیم، در حالی که کشورهای پیشرفته مثل سوییس در رتبه های بعد از ایران بودند. از نظر کیفیت مقالات، مقالات علمی ایران در سال 2014 سی و سه هزار و چهارصد و یک بار رتبه بیست و سه دنیا و اول منطقه را کسب کرد. همچنین در بانک اطلاعاتی ISI رتبه دوم منطقه ای را کسب کرد.

هاشمی بیان کرد: بین سال های 2011 تا 2014 میلادی شیب رشد علمی کشور کند شد، اما در حوزه پزشکی کند شدن این شیب کمتر به نظر می رسد و در سال های آتی که در دوره پساتحریم هستیم، امید است نه تنها به روزهای قبل برگردیم، بلکه رشد بیشتری داشته باشیم. در سال 1393 سهم اعتبارات علمی وزارت بهداشت فقط سیزده درصد بود. این سهم سیزده درصدی در حالی است که در بانک اطلاعاتی اسکوپوس سی و هشت درصد و در بانک اطلاعاتی ISI سی و شش درصد مقالات مربوط به مقالات پزشکی است. کیفیت تحقیقات در حوزه پزشکی باعث رشد شرکت های دانش بنیان شد. هرچند رتبه اول مقالات علمی در منطقه را داریم، اما به نظر می رسد، روند تجاری سازی هنوز نیازمند تلاش جدی و توجه از سوی سیاستگذاران است. رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری هنوز مناسب نیست. ملتی هستیم که معتقدیم باید از شرق به غرب رفت و بخشی از نوآوری دنیا مرهون نیاکان ماست. کشورهایی در اطراف ما هستند که رتبه بیشتری دارند اما سرمایه عظیم انسانی و علمی ما را در اختیار ندارند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: از روز اول تشکیل دولت یازدهم در وزارت بهداشت شورای فناوری تشکیل دادیم که امروز دو برابر شدن صادرات محصولات پزشکی مرهون همان شورای فناوری است. حوزه سلامت از بخش های آماده در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان است. در این حوزه 443 شرکت دانش بنیان سلامت ثبت شده و 250 شرکت تقاضا ارسال کرده اند. در قالب شرکت های دانش بنیان پنج هزار شغل ایجاد شده است. آنچه باید توجه کرد این است که رشد و شکوفایی این شرکت ها نیازمند وجود شرایط آرامش در حوزه های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی است و این امور فرصت را برای شرکت های دانش بنیان و حضور در بین کشورهای منطقه و صادرات بیشتر فراهم می کند. اگر حمایت بیشتری صورت گیرد و فرصت هایی فراهم شود، می توان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت پیشرفت خوبی به دست آوریم. ابزار رسیدن به این امر هم پول نیست بلکه افراد کارآفرین و ثروت آفرین هستند. برداشتن تحریم ها مهمترین ابزار برای فناوران کشور است.

وی با اشاره به اینکه در ماه ها و سال های گذشته در زمینه فرستادن مقالات علمی دچار مشکلات فراوانی بودیم، افزود: با تلاش تیم هسته ای و دولت و حمایت رهبری امیدواریم در سال های پیش رو فرصت های بیشتری فراهم شود و مشکلات شرکت های دانش بنیان حل شود و از این طریق کارآفرینی در کشور ایجاد شود.

نظر شما