کارشناس اعتیاد سازمان پزشکی قانونی کشور :

جرم ۸۰ درصد زندانیان در رابطه با مواد مخدر است

۱۳۹۴/۰۶/۲۵ - ۱۰:۵۴:۴۹
کد خبر: ۳۱۹۳۵۰
جرم ۸۰ درصد زندانیان در رابطه با مواد مخدر است
کارشناس اعتیاد سازمان پزشکی قانونی کشور در کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان " آشنایی با مواد مخدر و پیامد های سوء مصرف آن " گفت: جرم 80 درصد زندانیان در رابطه با مواد مخدر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی استان دکتر محمدرضا قدیرزاده در کارگاه آموزشی یک روزه " آشنایی با مواد مخدر و پیامد های سوء مصرف آن " که با همکاری اداره کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد و دفتر آموزش و پژوهش استانداری در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی یاسوج، برگزار شد، ‌اظهار داشت: جرم 80 درصد زندانیان در رابطه با مواد مخدر اعم از مصرف، توزیع، حمل و پیامدهای متعاقب سوء مصرف آن است.

وی با اشاره به انواع مخدر سنتی و صنعتی گفت: بر اساس اطلاعات آماری موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته سه هزار واقعه مرگ به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در کشور ثبت شده است.

این درمانگر اعتیاد در رابطه با آمار جهانی مصرف انواع مخدر افزود: حشیش با بیش از 190 میلیون مصرف کننده، بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان مواد را در جهان به خود اختصاص داده است؛ پس از آن آمفتامین‌ها، اکستاسی، تریاک و مشتقات آن و کوکائین به ترتیب: با حدود 53، 26، 22 و 19 میلیون نفر در رتبه های بعدی بیشترین مصرف کننده‌ها در دنیا قرار دارند.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه افزود: تفاوت عمده مواد مخدر سنتی همانند تریاک و هروئین با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اعم از روانگردان‌ها در آثار پس از مصرف آن است. روانگردان ها مواد شیمیایی هستند که روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هشیاری در فرد مصرف کننده می شوند.این مواد می توانند در ابتدا باعث افزایش تمرکز و همچنین سرخوشی در فرد مصرف کننده شوند، لذا این امر منجر به سوء مصرف این مواد می شود.

وجود 439 هزار مصرف کننده متامفتامین در کشور

وی خاطرنشان کرد: روانگردان‌ها باعث افزایش هوشیاری، انرژی و سرخوشی می‌شوند و آمفتامین، متامفتامین، کوکائین در این دسته قرار می گیرند. متامفتامین همان شیشه است که تخمین غیرمستقیم تعداد مصرف کنندگان آن (حداقل یک بارمصرف)، در سال گذشته برابر با 439 هزار نفر بوده است که از این تعداد 10.5 درصد را زنان در بر می گیرند.

قدیرزاده در خصوص مصرف مواد صنعتی و رفتارهای خشونت آمیزگفت: رفتارهای خشونت آمیز در معتادان به مواد مخدر صنعتی در فاصله زمانی بین 6 ماه تا یکسال پس از شروع وابستگی افراد آغاز می‌شود در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی این فاصله زمانی بین 1 تا 3 سال پس از وابستگی شروع می‌شود. میزان بروز خشونت و رفتارهای آسیب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتی با افزایش سن اعتیاد افراد به اوج خود می‌رسد در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی با افت مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اثرات مصرف  آمفتامین‌ها اشاره کرد و گفت: مهمترین اثرات حاد آمفتامین‌ها شامل: احساس شادی و راحتی در ابتدای مصرف، افزایش فشار خون، تهوع، کاهش اشتها، از دست رفتن مهارها، افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، تعریق زیاد و احساس تشنگی، به هم زدن دندان‌ها و افزایش میل شدید جنسی است. در مصرف مقادیر بالای آنها علائمی چون تشنج، استفراغ، افزایش شدید دمای بدن و فشار خون، سرگیجه، گرفتگی عضلانی و تپش قلب مشاهده می شود. علاوه بر اثرات یاد شده این ترکیبات قادر به ایجاد اثرات سوء بر سایر قسمت های بدن از جمله سیستم تنفسی به صورت ادم ریوی، کبد به شکل یرقان و افزایش بیلی روبین، سیستم خون به شکل اختلالات انعقادی و ترومبوسیتوپنی و همچنین سیستم ایمنی هستند.

نظر شما