ابتکار:

موضوعات محیط‌ زیستی نباید به دلیل مسائل سیاسی حذف شود/ مقابله با زمین خواری را به طور جدی دنبال می کنیم

۱۳۹۴/۰۶/۲۷ - ۱۰:۰۰:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۹۸۴
موضوعات محیط‌ زیستی نباید به دلیل مسائل سیاسی حذف شود/ مقابله با زمین خواری را به طور جدی دنبال می کنیم
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: نباید موضوعات محیط زیستی به دلیل مسائل سیاسی حذف شود، اتفاقی که در دولت گذشته رخ داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار پنجشنبه شب پس از حضور در استان همدان در جمع خبرنگاران حاضر و ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های سپری شده در استان به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

لزوم تعامل دولت و رسانه‌ها

وی در ابتدا با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فضا برای تعامل بین مسئولان دولتی و رسانه‌ها فراهم است، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رشد رسانه‌های مستقل به ویژه مطبوعات محلی هستیم و امیدواریم در فضای سالم امکان طرح آزادانه و منصفانه مسائل مختلف ایجاد شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این شرایط باعث ارتقای فضای فرهنگی و آگاهی عمومی جامعه خواهد شد، افزود: با نقد منصفانه، علمی و منطقی مسائل، دولت می‌تواند به نقاط ضعف موجود پی برده و در راه رفع آن‌ها گام بردارد.

 تحویل نمادین دو اسلحه شکاری در مراسم استقبال

وی با بیان اینکه در بدو ورود با استقبال بسیار خوبی روبرو شدیم، تصریح کرد: به جای قربانی کردن گوسفند در مراسم استقبال دو شکارچی سابق سلاح‌های خود را تحویل دادند که این اقدام در نتیجه اقدامات سازمان‌های مردم نهاد بوده است.

ابتکار با تأکید بر اینکه شکار بی‌رویه در بسیاری از نقاط کشور به جمعیت‌های حیات وحش کشور آسیب وارد می‌کند، ادامه داد: مقابله با این روند و قانونمندی آن از رویکردهای کلی دولت است که در استان هم با قوت پیش خواهد رفت.

 مناطق حفاظت شده همدان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است

وی با تشریح برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی که امروز انجام شد، خاطرنشان کرد: استان همدان، منطقه ارزشمندی است که درصد مناطق حفاظت شده آن نسبت به استان‌های دیگر کمتر است و باید برای ارتقای آن تلاش و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه گردشگری طبیعی در استان از ارزش اقتصادی و زیست محیطی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: خوشبختانه در همدان شاهد مسدود کردن هزار حلقه چاه آب غیرمجاز هستیم که برای استان همدان به عنوان یک منطقه درگیر با تنش جدی آب بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه بهره‌مندی از تسهیلات مربوط به آبیاری مکانیزه جزو پیشروترین استان‌هاست، اظهار کرد: این اتفاق دستاورد بسیار بزرگی است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

ابتکار با بیان اینکه ادامه روند برداشت بی‌رویه آب، لطمه جدی به منابع آب و خاکی و به تبع آن خود کشاورزی وارد می‌سازد، افزود: دولت برای تغییر این روند مصمم بوده و با وجود حساسیت بالا نسبت به آن، سیاست‌هایی را دنبال کرده که نتایجش در استان همدان مشاهده می‌شود.

وی تأکید کرد: انتظار داریم مجموعه استان هم این رویکردها را با دقت بیشتری پیگیری کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

لزوم رعایت مسائل زیست محیطی در همه فعالیت‌های توسعه‌ای

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوالات خبرنگاران با بیان اینکه هر فعالیت توسعه‌ای در جنبه‌های مختلف باید در چارچوب ملاحظات زیست محیطی رخ دهد، تصریح کرد: رعایت این روند در کشوری چون ایران که آسیب‌پذیری‌اش در مباحث آلودگی آبی و خاکی بالاست، جدی‌تر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های گردشگری به پیوست زیست محیطی نیاز دارند، ادامه داد: برای اجرای طرح‌های گردشگری بزرگ باید ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته تا بر اساس آن تصمیم نهایی برای اجرا و یا عدم اجرای آن اخذ شود.

ابتکار با بیان اینکه استان همدان ظرفیت گردشگری در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی و در حوزه طبیعی نیز حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: ارزیابی‌های زیست محیطی برای طرح‌های گردشگری استان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی در خصوص مجوز شکار به خارجیان و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: متأسفانه در دولت قبل چنین مجوزهایی وجود داشته که تا پایان سال 92 نیز به دلیل تعهدات دولت قبل ادامه داشت اما در دولت یازدهم شکار کاملاً کنترل شده بوده و هیچ مجوزی برای شکار چارپایان صادر نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این که دنبال تصویب طرح قرق اختصاصی هستیم، اظهار کرد: بر اساس جمعیت هر منطقه و با توجه به افزایش حیوانات آن بخش مجوزهای کنترل شده‌ای صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم تنها مجوزی برای شکار گراز صادر شده، افزود: گراز حیوان زیانکاری است که شکایت‌هایی از سوی کشاورزان و دامداران در این خصوص وجود دارد و مجوزهایی کنترل شده‌ای نیز صادر می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: برای شکار پرندگان نیز در مناطقی که جمعیت پرندگان زیاد است با اولویت به مردم محلی مجوزهایی صادر شده است.

الوند به منطقه حفاظت شده تبدیل می‌شود

وی همچنین از ارتقای کوهستان الوند از منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده خبر داد و  افزود: این پیشنهاد ارائه شده و مراحل آن در دست بررسی و اقدام است.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ورود دولت به مباحث محیط زیست جدی است، تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی به این مسئله بسیار جدی ورود پیدا کردند به طوری که اقداماتی چون بازپس‌گیری ورجین در لواسانات از زمین‌خواران با کمک قوه قضاییه و قلع و قمع ساخت و سازها از جمله این اقدامات است و همچنان این روند ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه دولت ورود جدی برای رفع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ داشته، ادامه داد: در سال 93 کیفیت هوای بهتری را تجربه کردیم که در نتیجه ارتقا و اصلاح سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، رعایت استاندارد یورو 4 و خروج 350 هزار خودروی فرسوده بوده است.

 بازگشت آب بعد از 10 سال به گاوخونی

ابتکار با بیان اینکه احیای تالاب‌ها در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: گاوخونی پس از 10 سال به خود آب دید و در تالاب هورالعظیم نیز مقداری آب وارد و آبگیری شده است.

وی با تأکید بر اینکه موانعی در هامون رفع شده، گفت: احیای تالاب‌ها و حمایت از آن‌ها جزو سیاست‌های دولت است.

معاون رئیس جمهور در خصوص ریزگردها اظهار کرد: اگر استانی خودش کانون گرد و غبار داشته، همه دستگاه‌های دخیل مشخص شدند و سند گرد و غبار استان برای  شناسایی این پدیده در دست تدوین است.

وی در خصوص عبور راه‌های مواصلاتی چون راه آهن و بزرگراه‌ها از میان مناطق حفاظت شده، افزود: در بسیاری از مناطق موافق عبور راه از مناطق نبودیم و در صورت امکان آن را تغییر داده و در صورتی که این امکان فراهم نبود اقداماتی برای عبور حیوانات از جاده مانند زیرگذر ایجاد کردیم.

ابتکار با بیان اینکه عبور راه آهن از جاده برای محیط زیست بهتر است، تصریح کرد: جاده‌ها هم سر و صدا و هم تردد بیشتری نسبت به خط آهن دارند و حوادث بیشتری نیز ممکن است به وجود آید.

 
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز